Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-564/12/AP
z 25 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-564/12/AP
Data
2012.07.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
armator
statek
usługi


Istota interpretacji
Stawka podatku dla usługi sortowania ryb świadczonej na rzecz armatora.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług sortowania ryb - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług sortowania ryb.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka w kwietniu 2012 r. otworzyła sortownię ryb morskich w budynku dzierżawionym na terenie portu morskiego, w związku z czym rozpoczęła świadczenie usług w zakresie sortowania ryb. Usługi świadczone są na rzecz polskich armatorów morskich, a ich kutry są zarejestrowane w polskim rejestrze statków rybackich prowadzonym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Armatorzy, którzy korzystają z sortownicy posiadają na swoich kutrach system RSW, polegający na tym, że kutry zostały przebudowane w taki sposób, aby mogły przewozić w ładowni rybę luzem schłodzoną wodą morską. Ma to na celu poprawienie jakości poławianych ryb. Usługa sortowania polega na wypompowaniu ładunku za pomocą specjalnych węży z ładowni kutra bezpośrednio na sortownicę znajdującą się w sortowni umiejscowionej na nabrzeżu wyładunkowym. W związku z tym, że ryba znajduje się luzem, konieczne jest jej wypompowanie i przesortowanie w celu rozdzielenia gatunków. Na sortownicę trafia tzw. niesort, tj. zmieszany śledź i szprot. Po wykonaniu usługi sortowania ryba pozostaje w dyspozycji armatora, co oznacza, że armator może w całości sprzedać ją Spółce lub innym kontrahentom. Przy świadczeniu usług zostają wystawione dokumenty potwierdzające wykonanie usługi. Są to dokumenty związane z księgą HACCP, która podlega kontroli powiatowego lekarza weterynarii. Takim dokumentem jest karta oceny jakościowej surowca dokonywana w dniu dostawy bezpośrednio podczas sortowania, która zawiera informacje takie jak: data i godzina kontroli, dostawca, dostarczona ilość niesortu, ocenę wstępną i szczegółową surowca. Armatorzy dostarczają Spółce również handlowy dokument identyfikacyjny, czyli dokument potwierdzający pochodzenie surowca, na podstawie którego Spółka – zgodnie z księgą HACCP – może dokonać sortowania ryb.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczona przez Spółkę usługa sortowania ryb, na rzecz armatora morskiego, na terenie portu morskiego, podlega 0% stawce podatku zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie 0% stawki podatku dla świadczonej usługi jest prawidłowe, z uwagi na fakt, iż usługa jest świadczona na terenie portu morskiego na rzecz osób, które są polskimi armatorami morskimi, których kutry zarejestrowane są w rejestrze statków rybackich prowadzonym przez Ministerstwo. Spółka podniosła, że w związku z tym, iż usługa polega na wypompowaniu ładunku z ładowni kutra bezpośrednio na sortownicę, co jest konieczne ze względu na fakt, iż ryba znajduje się w ładowni kutra luzem, niewątpliwie służy bezpośrednim potrzebom środków rybołówstwa morskiego i ich ładunkom. Stwierdziła, że Jej zdaniem, z posiadanych dokumentów jednoznacznie wynika, iż usługa sortowania została wykonana, przez co spełniony jest warunek, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, którego treść powołała.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.


Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:


  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.


Zgodnie z przepisem art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, lub ich ładunków.


W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu ustawodawca wymienił następujące środki transportu morskiego:


  1. pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki - pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).


Według ust. 2 powyższego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Ustęp 2a powołanego artykułu stanowi, że do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:


  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków


  • zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi sortowania ryb na rzecz polskich armatorów morskich, których kutry są zarejestrowane w polskim rejestrze statków rybackich prowadzonym przez Ministerstwo. Usługi polegają na wypompowaniu ryb za pomocą specjalnych węży z ładowni kutra bezpośrednio na sortownicę znajdującą się w sortowni umiejscowionej na nabrzeżu wyładunkowym i są wykonywane w celu rozdzielenia gatunków. Po wykonaniu usługi, towar pozostaje w dyspozycji armatora, co oznacza, że może on w całości sprzedać go Spółce lub innym kontrahentom. Przy świadczeniu usług zostają wystawione dokumenty potwierdzające wykonanie usługi. Jest to karta oceny jakościowej surowca dokonywanej w dniu dostawy bezpośrednio podczas sortowania, która zawiera datę i godzinę kontroli, dostawcę, dostarczoną ilość niesortu, ocenę wstępną i szczegółową surowca. Armatorzy dostarczają Spółce również handlowy dokument identyfikacyjny, potwierdzający pochodzenie surowca, na podstawie którego Spółka może dokonać sortowania ryb.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że miejscem świadczenia i opodatkowania usług sortowania ryb, wykonywanych na rzecz polskich armatorów morskich jest terytorium Polski. Usługi te są opodatkowane stawką podatku 23%. Nie mogą bowiem korzystać – wbrew stanowisku Spółki - z 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie stanowią usług służących bezpośrednim potrzebom ładunku w rozumieniu powołanego wyżej ust. 2a tego artykułu. Jednocześnie analiza pozostałych regulacji dotyczących stawek obniżonych, w tym 0% stawki podatku, wskazuje, że na ich podstawie również nie ma możliwości zastosowania preferencji podatkowej w odniesieniu do przedmiotowych usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj