Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-33/07/PK
z 24 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-33/07/PK
Data
2007.05.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Zwolnienia czasowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
konkursy
obowiązek płatnika
płatnik
promocja
sprzedawca
sprzedaż


Pytanie podatnika
Czy przekazywanie świadczeń kontarehntom i ich pracownikom rodzi po stronie przekazującego obowiązki płatnika bądź informacyjne?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest dystrybutorem soczewek kontaktowych. Spółka nie prowadzi sprzedaży detalicznej – jej klientami są salony i sieci salonów optycznych. W ramach podejmowanych działań marketingowych Spółka organizuje akcje promocyjne dla salonów optycznych. Akcje te polegają na wynagradzaniu salonów, które w oznaczonym okresie zakupią/sprzedadzą największą liczbę soczewek wskazanych w regulaminie promocji.

W pierwszym przypadku świadczenia te przekazywane są przez Spółkę bezpośrednio pracownikom podmiotów nabywających towary Spółki. Przekazań takich dokonuje przedstawiciel handlowy Spółki wg listy dostarczonej przez salon optyczny, na której widnieją dane sprzedawców, których salon wytypował jako najefektywniejszych przy sprzedaży towarów Spółki.

Spółka przekazuje świadczenia również salonom optycznym (w imieniu których odbierają je osoby fizyczne – członkowie zarządu, wspólnicy w przypadku spółek z o.o., osoby fizyczne prowadząca działalność gospodarczą). Odbiór świadczeń kwitowany jest przez salon optyczny i dysponowanie tymi świadczeniami leży w gestii klienta (salonu). Spółka nie ma wpływu na sposób rozdysponowania tych świadczeń przez salon.

W obydwu przypadkach Spółka kontroluje spełnienie ogólnych warunków przyznania świadczeń (poziom zakupów etc).

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest ona zobowiązana do poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonywania tych świadczeń. Spółka uważa ponadto, iż w pierwszym przypadku (gdy świadczenia przekazywane są wytypowanym przez salon pracownikom salonu) ma ona obowiązek sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, a także że przedmiotowe świadczenia nie są nagrodami w konkursie.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu tej ustawy.

Słuszne jest twierdzenie, iż w przypadku przekazywania tych świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (salonów będących własnością tych osób), nie ciążą na Spółce obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym świadczenia takie, pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. W związku z tym należy je kwalifikować, jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podmioty, wypłacające takie przychody, obowiązków płatnika. W związku z tym wypłata przedstawionych we wniosku świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania podatku, czy też obowiązku złożenia informacji wg wzoru PIT-8C. Dotyczy to również salonów prowadzonych w ramach spółek cywilnych, gdyż dochody osób fizycznych będących wspólnikami takich spółek również są dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku przekazywania świadczeń salonom prowadzonym w formie spółek kapitałowych (w tym spółek z ograniczoną odpowiedzialnością), na Spółce również nie ciążą żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż spółki takie mają osobowość prawną i ich dochody nie podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku bezpośredniego przekazywania tych świadczeń pracownikom salonów nie stanowią one przychodów z działalności gospodarczej, gdyż jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, pracownicy ci nie prowadzą działalności gospodarczej. Ponieważ Spółki nie łączy z pracownikami żaden stosunek prawny to przychody te należy zakwalifikować jako przychody z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku, Spółka wskazała, iż część akcji promocyjnych polega na nagradzaniu pracowników salonów, którzy sprzedadzą największa liczbę soczewek. Pozostałe akcje polegają na nagrodzeniu wszystkich pracowników, którzy uzyskają określony w regulaminie poziom sprzedaży. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji konkursu, a więc właściwe jest posłużenie się definicją słownikową. W Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs został określony jako “impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp”. W związku z tym za konkurs należy uznać te akcje promocyjne Spółki, w ramach których nagradzani są pracownicy którzy osiągną najlepsze wyniki, zaś za konkursy nie mogą być uznane akcje w których nagrody otrzymują wszyscy sprzedawcy, którzy osiągną z góry ustalony wolumen sprzedaży soczewek.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W związku z powyższym, na Spółce ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w przedmiotowych konkursach. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranego zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika. Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1a tej ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (formularz PIT-8AR). W związku z tym błędne jest stanowisko Spółki, iż świadczenia nie są nagrodami w konkursach.

W przypadku zaś akcji promocyjnych, które zgodnie z ww. definicją nie stanowią konkursów, na Spółce ciążyć będzie jedynie obowiązek wynikający z art. 42a ww. ustawy, zgodnie z którym osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Obecnie informacja o której mowa w tym przepisie została określona na formularzu PIT-8C.

Jak wynika z powyższego przepisu, obowiązek sporządzania informacji PIT-8C nie dotyczy sytuacji gdy podmiot wypłacający (Spółka) pobiera podatek.

Niezależnie od tego czy akcje promocyjna zostanie uznana za konkurs czy też nie to do świadczeń przekazywanych w jej ramach zastosowanie może mieć przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Należy przy tym wskazać, iż jeśli jednorazowa wartość takiego świadczenia przekroczy kwotę 100zł to opodatkowaniu podlega cała wartość świadczenia.

Reasumując:

1. w przypadku przekazywania świadczeń osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą (samodzielnie lub w ramach spółek cywilnych) i osobom prawnym (salonom) Spółka nie ma obowiązku pobierania podatku ani sporządzania informacji wg wzoru PIT-8C;

2. w przypadku przekazywania świadczeń osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (pracownikom salonów), na Spółce ciąży obowiązek:- obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, a także sporządzenia i przesłania deklaracji PIT-8AR - jeśli akcja promocyjna zgodnie z ww. zasadami stanowi konkurs;- sporządzenia i przesłania informacji wg wzoru PIT-8C – w pozostałych przypadkach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj