Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/9/07
z 16 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/9/07
Data
2007.04.16



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
koszty uzyskania przychodów
promocja
sprzedaż
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno – wypoczynkowych dołączanych do sprzedawanych towarów w ramach promocji?
Tożsamy z
114059, 141494, 80535


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku G. Sp. o.o. z dnia 16.01.2007r. (data wpływu do tut. urzędu dnia 30.01.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie prawidłowości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno - wypoczynkowych dołączanych do sprzedawanych towarów w ramach promocji - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi. Spółka jest płatnikiem podatku VAT i prowadzi pełną księgowość. Dochody podatnika z tytułu prowadzonej działalności opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób prawnych. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży i zwiększenia obrotu Podatnik organizuje promocje. W regulaminie określone są zasady, zgodnie z którymi, jeśli odbiorca w przeciągu określonego czasu zakupi w Spółce towar za określona kwotę, to otrzyma nieodpłatnie bon na pobyt w ośrodku rekreacyjno – wypoczynkowym. Promocje takie, według Spółki, wpływają na zwiększenie przychodów w G. Sp. z o.o.

Wątpliwości Podatnika sprowadzają się do pytania, czy Spółka ma prawo cyt. „zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno – wypoczynkowych dołączanych do sprzedawanych towarów w ramach promocji.” Zdaniem Podatnika, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno wypoczynkowych dołączanych do sprzedawanych towarów w ramach promocji, gdyż wydatki te mają związek z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych według którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że kosztem uzyskania przychodów, będą wszelkie koszty poniesione przez Spółkę pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w przypadku, gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest istnienie między nim, a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo – skutkowego czyli wykazanie, że poniesienie wydatku może wpłynąć na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Jego działania można zakwalifikować jako sprzedaż premiową. Ze sprzedażą premiową mamy bowiem, do czynienia w przypadku transakcji, gdy w momencie sprzedaży towaru lub usługi nabywca otrzymuje premię (nagrodę) w postaci towaru lub usługi, za które już nie płaci. Premie przysługują każdemu klientowi, po spełnieniu ustalonych warunków. Takim warunkiem do spełnienia może być zakup konkretnego towaru lub towaru o ustalonej wartości, może nim być również skorzystanie z określonej usługi lub pakietu usług. Nagrodą nie mogą być pieniądze ani towary czy usługi będące przedmiotem transakcji (ta cecha odróżnia sprzedaż premiową od upustu czy rabatu towarowego) i jest ona przyznawana każdemu klientowi, który spełni określone przez sprzedającego warunki zakupu. Sprzedaż premiowa ma za zadanie zachęcić do zakupu.

Ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno - wypoczynkowych dołączanych do sprzedawanych towarów w ramach promocji stanowią, zdaniem tut. organu podatkowego wymierną zachętę do zintensyfikowania handlu wyrobami Spółki, zmierzają do zwiększenia przychodów i pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami. Zważywszy, że katalog wyłączeń zawarty w art. 16 ust. 1 nie wymienia powyższych wydatków, stąd też mogą być one zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości.

Nadmienić należy, że koszt uzyskania przychodu stanowić będzie wartość zakupionych bonów na pobyt w ośrodkach rekreacyjno – wypoczynkowych, które w trakcie sprzedaży premiowej wydano klientom, spełniającym warunki określone w regulaminie i których fakt wydania został odpowiednio udokumentowany. Obowiązek dokumentowania m.in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002r. Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), zgodnie z art. 20 ust. 2 podstawą zapisów księgowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe.

Uwzględniając powyższe wyjaśnienia postanowiono jak w sentencji nin. postanowienia, uznając za słuszne stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj