Interpretacja Prezydenta Miasta Wejherowa
WF.A.K.-3110/In-/2006
z 7 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WF.A.K.-3110/In-/2006
Data
2006.12.07



Autor
Prezydent Miasta Wejherowa


Temat
Podatki i opłaty lokalne


Słowa kluczowe
areszt śledczy
budynek mieszkalny
budynek niemieszkalny


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości od budynków zajętych na cele dla osadzonych


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Wejherowa działając na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami), po rozpatrzeniu wniosku ...................... z dnia 30.10.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości od budynków zajętych na cele dla osadzonych

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

uzasadnienie

Pismem z dnia 26.10.2006r. doręczonym do tut. Urzędu w dniu 30.10.2006r złożył zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Podatnik wskazał, że powierzchnię użytkową cel mieszkalnych dla osadzonych należy deklarować jako powierzchnię budynków mieszkalnych lub ich części (a nie jako od "budynków pozostałych") ponieważ cele dla osadzonych odpowiadają definicji pomieszczenia mieszkalnego zawartej w § 3 rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 późn. zm.). Również budynek zakwaterowania osadzonych jest zdaniem budynkiem zamieszkania zbiorowego zgodnie z definicją we wskazanym rozporządzeniu oraz zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych - sekcja l, dział 11, grupa 113, klasa 1130.

Prezydent Miasta Wejherowa po rozpatrzeniu wniosku i przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego zważył co następuje: Zgodnie z art. la ust. l pkt l ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844) budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, jak również ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) nie zawierają definicji "budynku mieszkalnego". Należy jednak zauważyć, że stosownie do art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.) podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W związku z tym, opodatkowanie budynku lub jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jest możliwe, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako mieszkalny. Z ewidencji gruntów i budynków jednoznacznie wynika, że wszystkie budynki wykorzystywane przez ..............należą do grupy "innych budynków niemieszkalnych".

Zgodnie z § 2 ust. l pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001r. Nr 38, poz. 454) - budynkiem jest obiekt budowlany będący budynkiem w rozumieniu standardowej klasyfikacji i nomenklatury, wprowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995r. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.). W § 65 ust. l cytowanego wyżej rozporządzenia wymienia się 10 rodzajów budynków podzielonych ze względu na ich podstawowe funkcje użytkowe, w tym m.in. budynki mieszkalne oraz inne budynki niemieszkalne. Stosownie do ustępu 2 tego przepisu przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych, wprowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 1999r. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.) w III części załącznika w szczegółowym podziale środków trwałych w grupie l wymienia m.in. budynki i lokale. Budynki podzielone są na dwie podgrupy: budynki mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne, zgodnie z definicją zawartą w tym akcie prawnym, są to budynki, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych.

Rodzaj "budynki mieszkalne" obejmuje m.in. budynki zamieszkania zbiorowego np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, placówki opiekuńczo - wychowawcze, domy dla bezdomnych itp.

Natomiast budynki niemieszkalne dzielą się na 9 rodzajów. Rodzaj "inne budynki niemieszkalne" obejmuje: hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania (z wyjątkiem hoteli robotniczych), schroniska młodzieżowe, górskie, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego. Ponadto rodzaj ten obejmuje zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich oraz budynki koszarowe.

Mając na uwadze powyższe Prezydent Miasta Wejherowa uznał, że areszty śledcze nie są budynkami mieszkalnymi. O ile nie są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to podlegają opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla budynków pozostałych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj