Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9119-6/07/1796/AF
z 1 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9119-6/07/1796/AF
Data
2007.03.01
Autor
Urząd Celny w Ciechanowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz
Słowa kluczowe
akcyza
biokomponent
biopaliwo
olej
skład podatkowy
Pytanie podatnika
Czy dopuszczalne jest wytwarzanie oleju rzepakowego stanowiącego biokomponent biopaliw ciekłych poza składem podatkowym?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 03.01.2007 r. (data wpływu 04.01.2007 r.), dotyczący stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie p o s t a n a w i a uznać stanowisko, że: dopuszczalne jest wytwarzanie oleju rzepakowego stanowiącego biokomponent biopaliw ciekłych poza składem podatkowym za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 04.01.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek z dnia 03.01.2007 r. złożony przez firmę XXXXXXXXX, XXXXXX XXXXX, XXXXXXX, XXXXXXXXXXXXXX, zwaną dalej Podatnikiem z zapytaniem, czy wytłaczanie na zimno oleju rzepakowego z nasion rzepaku, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, wymaga zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wytłaczania oleju rzepakowego z nasion rzepaku i sprzedaży oleju producentom biopaliw np. rafinerii. Jak dalej podaje Podatnik, zawarł on z rolnikami – producentami rzepaku - pięcioletnie umowy kontraktacyjne. Zdaniem Podatnika dopuszczalne jest wytwarzanie oleju rzepakowego stanowiącego biokomponent biopaliw ciekłych poza składem podatkowym. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego Naczelnik Urzędu Celnego postanowił uznać przedstawione przez Podatnika stanowisko za nieprawidłowe, co uzasadnia się następująco: Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./, zwanej dalej ustawą, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Skład podatkowy, stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. W składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce /art. 30 ust. 1 ustawy/. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1-6 ustawy, jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, 2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, 3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe, 4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, 5) złoży zabezpieczenie akcyzowe, 6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zaliczone zostały m. in. paliwa silnikowe. Do paliw silnikowych w rozumieniu ustawy, oprócz wyrobów wymienionych w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy /wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych/, zalicza się również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że produkcja oleju rzepakowego przeznaczonego do użycia jako biokomponent biopaliw ciekłych tj. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci dodatków lub domieszek do paliw silnikowych musi odbywać się w składzie podatkowym. Dodatkowo jednoznacznie wskazuje na to przywołanym we wniosku art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych /Dz. U. Nr 169, poz. 1199/, zgodnie z którym wytwórca biokomponentów jest obowiązany m. in. posiadać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia uznać stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.