Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łomży
PP/443-2/07
z 6 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-2/07
Data
2007.04.06



Autor
Urząd Skarbowy w Łomży


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce wykonywania czynności
miejsce wykonywania działalności
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
dotyczy
podatku od towarów i usług od usług reklamowych świadczonych na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Belgii


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.01.2007r. (data wpływu 09.01.2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 22.03.2007r. (data wpływu 29.03.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług od usług reklamowych świadczonych na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Belgii:

- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza:

1. Usługi reklamy świadczone na rzecz podatników podatku od wartości dodanej posiadających siedzibę w Belgii podlegają opodatkowaniu w miejscu określonym według zasad wynikających z przepisu art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r.Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), a więc w Belgii;

2. Faktura stwierdzająca świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju powinna spełniać warunki przewidziane w § 9 i § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz.798);

3. W sytuacji, w której nabywca usługi reklamy - mimo, iż posiada miejsce zamieszkania na terytorium Królestwa Belgii - nie jest w innym niż Polska państwie członkowskim UE podatnikiem podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia takich usług jest terytorium kraju ;

4. W poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się m.in. świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art.86 ust.8 pkt 1 ww. ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy. W przypadku usług reklamy dla których zgodnie z art. 27 ust.1 miejscem opodatkowania jest terytorium kraju, podstawę opodatkowania wykazuje się w poz.28, a podatek wg. stawki 22% w poz. 29 deklaracji VAT-7. Wysokość stawki podatku od towarów i usług dla usług reklamy określona została w art. 41 ust.1, a sposób ustalania podstawy opodatkowania w art.29 ust.1ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

5. Podatek naliczony od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług reklamy dla których miejscem świadczenia będzie terytorium kraju (tj. do czynności opodatkowanych), będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego. W przypadku usług reklamy dla których miejscem świadczenia jest terytorium Belgii podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na warunkach określonych w art.86 ust.8 pkt 1 ustawy o VAT, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny

W dniu 09.01.2007 r. wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

„Podatnik prowadzi działalność między innymi w zakresie świadczenia usług reklamowych. Usługobiorcami są przede wszystkim podmioty, które mają siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności na terytorium Królestwa Belgii (państwo członkowskie UE) i są:

podatnikami belgijskiego podatku od wartości dodanej (T.V.A) i podatnikamizarejestrowanymi do VAT UE, albo

osobami fizycznymi w rozumieniu przepisów prawa belgijskiego, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, nieposiadającymi ani numeru T.V.A, ani numeru VAT UE.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb VAT wewnątrzwspólnotowego.

Podatnik wystawia dwa rodzaje faktur:

w jednym z nich podaje zarówno swój numer VAT UE, jak i numer VAT UE kontrahenta belgijskiego w sytuacji, gdy kontrahent belgijski jest podatnikiem T.V.A zarejestrowanym do VAT UE. W tego rodzaju fakturach podatnik nie nalicza VAT i „przerzuca" miejsce świadczenia usług reklamowych na odbiorcę usługi (w polu „stawka" podatnik wpisuje: „nie podlega opodatkowaniu", a w uwagach do faktury znajduje się następujące zastrzeżenie: „nabywca usługi jest zobowiązany do rozliczenia VAT należnego zgodnie z art. 27 ust 4 pkt. 2 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 (Dz. U. z 2004r., nr 54, poz. 535 ze zmianami)",

w przypadku, gdy kontrahent belgijski nie jest ani podatnikiem T.V.A, ani podmiotem zarejestrowanym do VAT UE, podatnik wystawia faktury tak, jak dla świadczenia usług reklamowych w kraju (aktualnie obowiązująca stawka podstawowa - obecnie 22%).

Dodatkowo, podatnik odlicza VAT naliczony przypadający na czynności, dla których miejscem świadczenia w podatku od towarów i usług nie jest terytorium kraju (tylko innego państwa członkowskiego UE) w pełnej wysokości.

Ponadto, podatnik ujmuje kwoty wynikające z transakcji z podatnikami T.V.A i VAT UE w polu numer 21 deklaracji VAT - 7, a kwoty wynikające z transakcji z podmiotami niebędącymi podatnikami T.V.A i VAT UE podatnik uwzględnia odpowiednio w polach numer 28 i 29 deklaracji VAT - 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.”

Pismem z dnia 22.03.2007r. podatnik uzupełnił stan faktyczny informując, że „usługi o których mowa we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego to usługi reklamowe klasyfikowane wg PKWiU 74.40”

pytania podatnika

„1. Czy miejscem świadczenia usług reklamowych przez podmiot polski na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Królestwie Belgii jest Królestwo Belgii?

2 W jaki sposób podmiot polski - podatnik zarejestrowany dla potrzeb VAT UE -powinien wystawiać faktury dla podmiotu belgijskiego (podatnika zarejestrowanego Ma potrzeb VAT UE) z tytułu usług reklamowych opisanych w punkcie 1 petitum wniosku?

3. W jaki sposób podmiot polski - podatnik zarejestrowany dla potrzeb VAT UE -powinien wystawiać faktury dla podmiotu belgijskiego (osoby fizycznej nie będącejani podatnikiem belgijskiego T.V.A -podatku od wartości dodanej, ani tym bardziejnie zarejestrowanej do VAT UE) na świadczone przez siebie usługi reklamowe?

4. W którym polu deklaracji VAT-7 składanej przez podatnika za okresy miesięcznepowinny być przez niego deklarowane kwoty wynikające z transakcji opisanychw punktach 2 i 3 petitum wniosku?

5. Czy podatek naliczony przypadający na czynności, dla których miejscem świadczenia-w podatku od towarów i usług - nie jest terytorium kraju w rozumieniu ustawy o PTU2 (a terytorium innego państwa członkowskiego UE) podlega odliczeniu w pełnej wysokości?”

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku

„Ad.l:
Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt. 2 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy o PTU, miejscem świadczenia usług w zakresie reklamy jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Jako, że usługi świadczone przez podatnika są usługami w zakresie reklamy (projektowanie wzorów graficznych wizytówek oraz gazetek reklamowych), a odbiorcy tych usług są podmiotami mającymi siedziby w Królestwie Belgii, miejscem świadczenia usług świadczonych przez podatnika jest - zdaniem podatnika - Królestwo Belgii.

Ad. 2:
Usługi reklamowe świadczone przez podatnika na rzecz podmiotów mających siedzibę na terytorium innym niż terytorium kraju (tu - Królestwo Belgii) - zgodnie z przepisami ustawy o PTU - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, faktura dokumentująca świadczenie tego typu usług powinna być wystawiona według zasad obowiązujących dla towarów (usług), których dostawa (świadczenie) nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju. Prawidłowo - w tym przypadku - wystawiona faktura powinna zawierać w szczególności wynagrodzenie za wykonaną usługę w stawce „niepodlega opodatkowaniu" oraz między innymi zastrzeżenie o konieczności naliczenia podatku VAT przez odbiorcę usługi. Zastrzeżenie takie może mieć następujące brzmienie: „nabywca usługi jest zobowiązany do rozliczenia VAT należnego zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt. 2 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535 ze zmianami)".

Ad. 3:
W sytuacji, w której odbiorca usługi - mimo, iż posiada miejsce zamieszkania na terytorium Królestwa Belgii - nie jest w, innym niż Polska państwie członkowskim UE, podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT UE, świadczenie usług na rzecz takiego podmiotu należy traktować (w każdym przypadku) jako świadczenie usług na terytorium kraju. Należy tak postępować bez względu na fakt, że np. usługi reklamowe mają specyficznie określone miejsce świadczenia.Dokonując wykładni celowościowej przepisów o miejscu świadczenia usług w PTU należy dojść do wniosku, iż VAT w aspekcie wewnątrzwspólnotowym musi być uiszczony od każdej transakcji podlegającej opodatkowaniu, bez względu na miejsce jego uiszczenia. W przypadku „przerzucenia miejsca świadczenia" na terytorium innego - niż Polska -państwa członkowskiego UE, VAT będzie uiszczony w tym państwie członkowskim. Jest to twierdzenie poprawne tylko wtedy, gdy odbiorca usługi jest podatnikiem zarówno VAT (w swoim kraju) jak i VAT UE, dlatego że tylko wtedy wystąpi u niego możliwość naliczenia VAT. W sytuacji jednak, gdy odbiorca usługi nie jest ani podatnikiem VAT (w swoim kraju), ani podatnikiem VAT UE, nie będzie miał on możliwości rozliczenia VAT, a co za tym idzie usługodawca nie będzie miał możliwości „przerzucenia na kontrahenta " należnego VAT Mając powyższe na względzie, uważam, iż w tej sytuacji podatnik powinien naliczyć od tej transakcji PTU metodą „w stu" z zastosowaniem obowiązującej stawki i wykazać tę transakcję w odpowiednich polach deklaracji VAT- 7

Ad. 4:
Deklaracja VAT - 7, według aktualnie obowiązującego wzoru, zawiera m. in. pozycje numer 21 oraz numer 28 i 29. Są to poła deklaracji, w których umieszcza się odpowiednio podstawę opodatkowania PTU „dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju" (pole nr 21), podstawę opodatkowania PTU „dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju opodatkowanych stawką 22% " (pole nr 28) oraz podatek należny z tytułu „dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju opodatkowanych stawką 22%" (pole nr 29).
W związku z tym, iż świadczenie usług reklamowych przez podmiot polski na rzecz podmiotu mającego siedzibę w innym państwie członkowskim UE (tu - Królestwo Belgii), będącym podatnikiem tamtejszego podatku od wartości dodanej (tu - T.V.A) oraz podatnikiem VAT UE, nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, a w państwie członkowskim UE, w którym usługobiorca posiada na przykład siedzibę, to podstawa opodatkowania wynikająca z tego typu transakcji powinna być uwzględniona w polu numer 21 deklaracji VAT-7.
Natomiast, w przypadku świadczenia przez podmiot polski usług reklamowych na rzecz kontrahenta belgijskiego (mającego miejsce zamieszkania na terytorium Królestwa Belgii), który nie jest ani podatnikiem T.V.A, ani VAT UE, czynność tę należy potraktować jako świadczenie usług na terytorium kraju, określić kwotę transakcji wraz z VAT, obliczyć VAT metodą „w stu" oraz uwzględnić te kwoty w polu nr 28 (podstawa opodatkowania - kwota netto) oraz w polu nr 29 (należny podatek od towarów i usług). Pole 28 i 29 będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu PTU z zastosowaniem stawki podstawowej 22% (w przypadku usług reklamowych na terytorium kraju, tak jest w istocie).

Ad. 5:
Art. 86 ustawy o PTU stanowi, iż: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...) ".
Mając na uwadze zarówno sytuację faktyczną przedmiotowego wniosku, jak i powyższy przepis ustawy o PTU należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w pełnej wysokości, dlatego że nabycia te są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Usługi reklamowe świadczone przez podatnika na rzecz kontrahentów nie będących podatnikami i mających miejsce zamieszkania na terytorium Królestwa Belgii są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w kraju. Tu nie ma problemu i sytuacja jest jasna o tyle, o ile podatek naliczony przypadający na te czynności związany jest z tymi czynnościami. Jeżeli natomiast chodzi o przypadek świadczenia usług, których miejsce świadczenia zostaje „przerzucone" na terytorium innego państwa członkowskiego, to - zdaniem podatnika -sytuacja jest analogiczna, tzn. podatnikowi przysługuje pełne odliczenie naliczonego PTU -przypadającego na te usługi - z uwagi na fakt, iż usługi tego typu (mimo, iż miejscem ich świadczenia nie jest terytorium kraju) podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej tyle tylko, że na terytorium innego państwa członkowskiego UE.”

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).

1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r.Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Usługi o których mowa we wniosku Podatniczka klasyfikuje do usług reklamy o symbolu PKWiU 74.40. W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 w/w ustawy).

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust. 3 pkt 2 stosuje się do usług reklamy.

Jak wynika ze stanu faktycznego zaistniałego w sprawie Strona świadczy usługi na rzecz podmiotu z siedzibą w Belgii. Usługi te Strona uznaje za usługi reklamy. Ustawa o podatku od towarów i usług w treści swoich postanowień nie definiuje jednak, co to są usługi reklamy. Występujący w źródłach prawa brak wyraźnego, jednoznacznego rozróżnienia reklamy np. w odniesieniu do informacji powoduje problemy w interpretacji omawianego przepisu art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT. W praktyce dla potrzeb podatkowych przyjmuje się, że informacja zawiera wyłącznie dane do złożenia oferty, zaproszenia do rokowań czy też zawarcia umowy. Natomiast reklama to informacja w powyższym ujęciu oraz dodatkowo (częściej głównie) elementy zachęcające i wartościujące, których użycie ma na celu zwrócenie uwagi potencjalnych nabywców na określony towar lub usługę.

Ponadto istotnym jest wskazanie w tym miejscu definicji usług reklamy, w sposób zgodny z istniejącym w tym zakresie orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W jednym z orzeczeń ETS (sprawa C-68/92), zdefiniowano pojęcie „usługi reklamowe” jako obejmujące działalność promocyjną, np. sprzedaż towarów po obniżonych cenach, wręczanie klientom ruchomego majątku trwałego sprzedawanego odbiorcy przez agencję reklamową, świadczenie usług po niższych cenach lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć lub bankietów, jeśli w zakres tych czynności wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tych czynności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu/usługi, np. wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie.

Z powyższego wynika, że określone usługi mają charakter usług reklamy, gdy informują odbiorców o jakości produktu i jego producencie w celu zwiększenia sprzedaży. Jednocześnie zauważyć należy, iż do kompetencji organów podatkowych nie należy rozstrzyganie, czy wykonywana usługa ma charakter reklamowy, czy też nie. Organy podatkowe wskazują natomiast jakie elementy są istotne w celu interpretacji przepisu, który posługuje się określonym pojęciem.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepis art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT w zakresie miejsca opodatkowania usług reklamy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych. Wymaga podkreślenia, iż w sytuacji braku przywołania przez ustawodawcę symbolu PKWiU, nie ma konieczności dokonywania klasyfikacji wykonywanych usług zgodnie z zasadami obowiązującymi w statystyce publicznej.

Podsumowując przedstawioną powyżej argumentację Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że o ile usługi świadczone przez Stronę na rzecz kontrahenta z Belgii są usługami reklamy (w ujęciu wskazanym wyżej), to podlegają opodatkowaniu w miejscu określonym według zasad wynikających z przepisu art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, a więc w Belgii. Natomiast, jeżeli przedmiotowe usługi nie spełniają wymogów dla uznania ich za usługi, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas miejsce ich świadczenia winno zostać określone zgodnie z regulacją art. 27 ust. 1 w/w ustawy, tzn. w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

2. Obowiązek wystawienia faktur dotyczy także, zgodnie z art.106 ust.2 ustawy o VAT, świadczenia usług przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej. Faktura stwierdzająca świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju powinna zawierać między innymi ceny jednostkowe usług niepodlegających opodatkowaniu, wartość tych usług, sumę wartości, kwotę należności ogółem wyrażoną cyframi i słownie oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi – zgodnie z § 9 ust.1 pkt 6, 7, 9, 10, 11, 12 i § 27 ust.1, 2, 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz.798).

3. W sytuacji, w której nabywca usługi reklamy - mimo, iż posiada miejsce zamieszkania na terytorium Królestwa Belgii - nie jest w innym niż Polska państwie członkowskim UE podatnikiem podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia takich usług jest terytorium kraju – zgodnie z art.27 ust.1, 3 i art.28 ust.4 pkt 2 ustawy o VAT.

4. W poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się m.in. świadczenie usług poza terytorium kraju , w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art.86 ust.8 pkt 1 ustawy o VAT, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy – zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K) stanowiącymi załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185 poz. 1545). W przypadku usług reklamy dla których zgodnie z art. 27 ust.1 miejscem opodatkowania jest terytorium kraju, podstawę opodatkowania wykazuje się w poz.28, a podatek wg. stawki 22% w poz. 29 deklaracji VAT-7. Wysokość stawki podatku od towarów i usług dla usług reklamy określona została w art. 41 ust.1, a sposób ustalania podstawy opodatkowania w art.29 ust.1 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

5. W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119, ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124 – zgodnie z art.86 ust.1 ustawy o VAT. Podatek naliczony od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług reklamy dla których miejscem świadczenia jest terytorium kraju (tj. do czynności opodatkowanych), będzie zatem podlegał odliczeniu od podatku należnego. W przypadku usług reklamy dla których miejscem świadczenia jest terytorium Belgii podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na warunkach określonych w art.86 ust.8 pkt 1 ustawy o VAT, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy.

Stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Dodatkowo informuję, że:

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja powyższa przestanie być aktualna, jeżeli przepis prawa obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia zostanie zmieniony lub przestanie obowiązywać.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy Panu prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj