Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-569/06/1134/GK
z 26 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-569/06/1134/GK
Data
2007.01.26



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
biopaliwo
olej napędowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy produkcja biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napedowego uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości określonej na podstawie § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz jakie warunki wynikające z przepisów dotyczących podatku akcyzowego powinien spełnić producent, aby skorzystać z tego zwolnienia?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, w związku z art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 13.10.2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie nr 442000- AP-9104-13/06/DC z dnia 06.10.2006r. stanowiącego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz.500 z późn. zm.)

- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka ( dalej zwana Spółką lub Podatnikiem ) pismem z dnia 5 lipca 2006r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie 14a ustawy – Ordynacja podatkowa w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

Spółka przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że zamierza prowadzić działalność polegającą na przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Działalność prowadzona przez Sp. z o. o. ma polegać w szczególności na wytwarzaniu biopaliw ciekłych przy zastosowaniu biokomponentów w postaci 30% estrów rzepakowych.

Estry o kodzie CN 3824 90 99 wykorzystywane przez Sp. z o. o. w początkowej fazie działalności nabywane będą w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszonego poboru akcyzy z terytorium Niemiec, a następnie dostarczane do składu podatkowego autocysternami i/lub cysternami kolejowymi.

Produkcja biopaliw w składzie podatkowym należącym do Sp. z o. o., polegająca na mieszaniu oleju napędowego z estrami kwasów tłuszczowych otrzymanych z rzepaku odbywać się będzie na podstawie koncesji Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie biopaliw ciekłych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo Energetyczne (Dz. U. z 2006r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm). Wniosek Podatnika jest aktualnie rozpatrywany przez Urząd Regulacji Energetyki.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy produkcja biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości określonej na podstawie § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz jakie warunki wynikające z przepisów dotyczących podatku akcyzowego powinien spełnić producent aby skorzystać z tego zwolnienia.

Zdaniem Spółki do produkcji biopaliw przy zawartości 70% oleju napędowego i 30% estrów należy zastosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego – odpowiednio 1.099 zł/1.000 l lub 1.048 zł/1000 l w zależności od zawartości siarki w produkcie gotowym pomniejszoną o wartość zwolnienia wynikającą z w/w przepisu § 12 ust. 1 pkt 2 tj. 660 zł od 1000 l produktu gotowego.”

Postanowieniem nr 442000-AP-9104-13/06/DC z dnia 06.10.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wskazał, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których zaliczane są m. in. paliwa silnikowe.

Do paliw silnikowych i olejów opałowych zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym zalicza się:

1) wyroby wymienione w poz. 1 –12 załącznika nr 2 do ustawy,

2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Ponadto Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wskazał, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.) biopaliwami ciekłymi są m.in. oleje napędowe, zawierające powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie powołał przepisy dotyczące zwolnień na podstawie § 12 ust.1 i § 12 ust.2 i ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie podkreślił, iż przez podmiot nabywający należy rozumieć podmiot nabywający w kraju, ponieważ w § 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. nie wskazuje się, że jest to podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego. Ponadto zaznaczył, iż ustawodawca w niniejszym rozporządzeniu wymienił nabycie (np. § 12 ust. 2), nabycie wewnątrzwspólnotowe (np. § 13 ust. 2d) oraz import (§ 14 ust. 2d). Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego.

Pismem z dnia 13 października 2006r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie.

W zażaleniu na postanowienie Spółka zarzuca naruszenie § 12 ust.3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego poprzez błędną jego wykładnię polegającą na nieuzasadnionym uznaniu, że „przez podmiot nabywający” należy rozumieć podmiot nabywający w kraju.

Spółka wnosi o zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie z dnia 06.10.2006r. nr 442000-AP-9104-13/06/DC i uznanie stanowiska podatnika zawartego we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10 lipca 2006 r. za prawidłowe, stosownie do treści art.14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zdaniem Spółki stanowisko przedstawione przez organ pierwszej instancji jest nieprawidłowe ponieważ intencją ustawodawcy było aby pojęcie „nabycie” obejmowało zarówno nabycie w kraju jak i nabycie wewnątrzwspólnotowe.

W opinii Spółki gdyby użyte w rozporządzeniu pojęcie „nabycie” obejmowało wyłącznie nabycie w kraju, to prowadziłoby do nieuzasadnionego zawężenia kręgu adresatów tego przepisu.

Według Skarżącego pojęcie podmiotu nabywającego użyte w § 12 ust.3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest pojęciem ogólnym obejmującym zarówno nabycie wewnątrzwspólnotowe jak i nabycie na terenie kraju.

Przy piśmie nr 442000-AP-9104-12,13/06/DC z dnia 23.10.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika na postanowienie nr jw., bowiem nie znalazł podstaw do uznania zarzutów Podatnika.

Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

W zażaleniu z dnia 13 października 2006r. Podatnik nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie zawartym w postanowieniu nr 442000-AP-9104-13/06/DC z dnia 10.07.2006r. uznającym stanowisko Podatnika w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz.500 z późn. zm.) za nieprawidłowe.

Odnosząc się do zarzutu naruszenia § 12 ust.3 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.) biopaliwami ciekłymi są m.in. oleje napędowe, zawierające powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy:

1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

2) paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

W myśl postanowień § 12 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1. podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;

2. podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3. nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, z godnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym;

4. podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

Stosownie do treści § 12 ust. 3, zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 2 ma zastosowania pod warunkiem, że:

1) pomiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;

2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podmiotem uprawnionym do zwolnienia po spełnieniu wymogów określonych w § 12 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży, przy czym przez podmiot nabywający należy rozumieć podmiot nabywający w kraju, ponieważ przepis ust.3 pkt 2 tego paragrafu nie wskazuje, że jest to podmiot nabywający wewnątrzwspólnotowo.

Podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 12 ust.1 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest producent paliw ciekłych z zawartością biokomponentów po spełnieniu wymogu ust.3 pkt 1 tego paragrafu lub pośrednik, który dokonuje odsprzedaży paliw ciekłych z zawartością biokomponentów, pod warunkiem, że zakupi je ze składu podatkowego na terenie kraju oraz spełni wymogi ust.3 pkt 2 ww. paragrafu.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie zawarte w postanowieniu, iż w stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika brak jest możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust.1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dodatkowo Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zaznacza, że biopaliwa ciekłe i paliwa ciekłe muszą spełniać określone wymagania jakościowe, aby mogły być dopuszczone do obrotu w kraju,

Powyższe wymagania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006r w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz.U. Nr 166, poz.1182) oraz w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ( Dz.U. Nr 169, poz.1200).

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj