Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-568/06/1133/GK
z 26 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-568/06/1133/GK
Data
2007.01.26
Autor
Izba Celna w Warszawie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz
Słowa kluczowe
akcyza
biokomponent
biopaliwo
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej napędowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Pytanie podatnika
„Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości określonej na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w wysokości 2,20zł od 300 litrów dodanych do tych paliw biokomponentów w odniesieniu do 1000 litrów gotowego wyrobu?
D E C Y Z J A Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, w związku z art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 13.10.2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie nr 442000- AP-9104-12/06/DC z dnia 06.10.2006r. stanowiącego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz.500 z późn. zm.) - utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie. U Z A S A D N I E N I E Spółka ( dalej zwana również Spółką lub Podatnikiem ) pismem z dnia 5 lipca 2006r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie 14a ustawy – Ordynacja podatkowa w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że zamierza prowadzić działalność polegającą na nabyciu wewnątrzwspólnotowym biodiesla o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego. Biopaliwa, o których mowa nabywane będą w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszonego poboru akcyzy z terytorium Niemiec, a następnie dostarczane do składu podatkowego Sp. z o. o. autocysternami i/lub cysternami kolejowymi. Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy nabycie wewnątrzwspólnotowe biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości określonej na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w wysokości 2,20zł od 300 litrów dodanych do tych paliw biokomponentów w odniesieniu do 1000 litrów gotowego wyrobu? Zdaniem Spółki nabycie wewnątrzwspólnotowe biodiesla skutkuje zastosowaniem wobec biopaliwa zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 w wysokości 2,20zł od 300 litrów dodanych do tych paliw estrów czyli 660zl w odniesieniu do 1000 litrów gotowego wyrobu.” Postanowieniem nr 442000-AP-9104-12/06/DC z dnia 06.10.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wskazał, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa. Do paliw silnikowych i olejów opałowych zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym zalicza się: 1) wyroby wymienione w poz. 1 –12 załącznika nr 2 do ustawy, 2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Ponadto Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wskazał, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.) biopaliwami ciekłymi są m.in. oleje napędowe, zawierające powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie powołał przepisy dotyczące zwolnień na podstawie § 12 ust.1 i § 12 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, wyjaśniając, iż przez podmiot nabywający należy rozumieć podmiot nabywający w kraju, ponieważ w § 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie wskazuje się, że jest to podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego. Ponadto zaznaczył, iż ustawodawca w niniejszym rozporządzeniu wymienił nabycie (np. § 12 ust. 2), nabycie wewnątrzwspólnotowe (np. § 13 ust. 2d) oraz import (§ 14 ust. 2d). Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego biopaliw o zawartości 30% estrów rzepakowych oraz 70% zawartości oleju napędowego. Pismem z dnia 13 października 2006r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie. W zażaleniu na postanowienie Spółka zarzuca naruszenie § 12 ust.3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego poprzez błędną jego wykładnię polegającą na nieuzasadnionym uznaniu, że „przez podmiot nabywający” należy rozumieć podmiot nabywający w kraju. Spółka wnosi o zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie z dnia 06.10.2006r. nr 442000-AP-9104-12/06/DC i uznanie stanowiska podatnika zawartego we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10 lipca 2006 r. za prawidłowe, stosownie do treści art.14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zdaniem Spółki stanowisko przedstawione przez organ pierwszej instancji jest nieprawidłowe ponieważ intencją ustawodawcy było aby pojęcie „nabycie” obejmowało zarówno nabycie w kraju jak i nabycie wewnątrzwspólnotowe. W opinii Spółki gdyby użyte w rozporządzeniu pojęcie „nabycie” obejmowało wyłącznie nabycie w kraju, to prowadziłoby do nieuzasadnionego zawężenia kręgu adresatów tego przepisu. Według Skarżącego pojęcie podmiotu nabywającego użyte w § 12 ust.3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest pojęciem ogólnym obejmującym zarówno nabycie wewnątrzwspólnotowe jak i nabycie na terenie kraju. Przy piśmie nr 442000-AP-9104-12,13/06/DC z dnia 23.10.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika na postanowienie nr jw., bowiem nie znalazł podstaw do uznania zarzutów Podatnika. Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje. W zażaleniu z dnia 13 października 2006r. Podatnik nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie zawartym w postanowieniu nr 442000-AP-9104-12/06/DC z dnia 10.07.2006r. uznającym stanowisko Podatnika w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz.500 z późn. zm.) za nieprawidłowe. Odnosząc się do zarzutu naruszenia § 12 ust.3 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie wyjaśnia co następuje. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.) biopaliwami ciekłymi są m.in. oleje napędowe, zawierające powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy: 1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach; 2) paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. W myśl postanowień § 12 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że: 1. podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych; 2. podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 3. nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym; 4. podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów. Stosownie do treści § 12 ust. 3, zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 2 ma zastosowania pod warunkiem, że: 1) pomiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów; 2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podmiotem uprawnionym do zwolnienia po spełnieniu wymogów określonych w § 12 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży, przy czym przez podmiot nabywający należy rozumieć podmiot nabywający w kraju, ponieważ przepis ust.3 pkt 2 tego paragrafu nie wskazuje, że jest to podmiot nabywający wewnątrzwspólnotowo. Tak więc, podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 12 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest producent paliw ciekłych z zawartością biokomponentów po spełnieniu wymogu ust.3 pkt 1 tego paragrafu lub pośrednik, który dokonuje odsprzedaży paliw ciekłych z zawartością biokomponentów, pod warunkiem, że zakupi je ze składu podatkowego na terenie kraju oraz spełni wymogi ust.3 pkt 2 ww. paragrafu. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie zawarte w postanowieniu, iż w stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika brak jest możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust.1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Dodatkowo Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zaznacza, że biopaliwa ciekłe i paliwa ciekłe muszą spełniać określone wymagania jakościowe, aby mogły być dopuszczone do obrotu w kraju, Powyższe wymagania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006r w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz.U. Nr 166, poz.1182) oraz w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ( Dz.U. Nr 169, poz.1200). Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie. W związku z powyższym Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.