Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-49/13-2/LK
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.01.2013 r. (data wpływu 21.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu badawczego.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe:


Centrum (dalej: C lub Wnioskodawca) jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk. Przedmiotem działalności C jest m.in. prowadzenie badań naukowych i technicznych opartych na eksperymentach kosmicznych w zakresie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz badań planet i Ziemi, jak również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do potrzeb praktyki z innych dziedzin nauki.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W 2008 r. C przystąpiło do realizacji projektu badawczego pt.: „Zintegrowany mobilny system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe” (dalej: Projekt badawczy). Projekt badawczy jest realizowany w ramach konsorcjum siedmiu podmiotów (uniwersytetów, jednostek badawczych), do którego należy C, wraz z Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów (PIAP), jako liderem Projektu. Projekt badawczy jest w 100% finansowany w formie dotacji w ramach działania 1.1 „Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy” programu Innowacyjna Gospodarka, z „15% udziałem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i 85% udziałem płatności pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu planowana jest na lata 2008-2013.

Celem Projektu jest przełamanie barier i pokonanie luk technologicznych w celu opracowania w Polsce zintegrowanego systemu wspomagającego działania antyterrorystyczne i antykryzysowe. Badania w ramach Projektu zmierzają do zweryfikowania nowych technologii i rozwiązań technicznych w praktyce oraz do integracji najnowszych generacji systemów informatycznych i telekomunikacyjnych z innowacyjnymi konstrukcjami mechatronicznymi, w których zastosowane zostaną najnowsze osiągnięcia inżynierii materiałowej, optoelektroniki i robotyki mobilnej.

Zgodnie z założeniami Projektu, wyniki przeprowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez C miały być dostępne w kraju i wykorzystane w praktyce (wdrażane) zasadniczo na zasadach niekomercyjnego i nieodpłatnego udostępniania licencji (choć od początku zakładano, że niektóre badania projektowe, niekoniecznie prace C, mogą być komercyjnie wykorzystane). Konsekwentnie, C nie dokonywało odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów/ usług związanych z realizacją Projektu badawczego (wartość tego podatku VAT została uznana za koszty kwalifikowane i pokryta dofinansowaniem).

Po dokonaniu ponownych analiz zapotrzebowania ze strony rynku, C i inne podmioty wchodzące w skład konsorcjum realizującego Projekt badawczy, stwierdzają, że wyniki badań wykonywanych w ramach Projektu mogą zostać skomercjalizowane - sprzedawane na rynku.

C nie zamierza dokonywać komercjalizacji wyników badań przeprowadzonych samodzielnie (bez udziału innych konsorcjantów) w ramach Projektu badawczego. Jednak wedle stanu obecnego w ramach konsorcjum wykonującego Projekt badawczy zostanie przeprowadzonych pięć komercjalizacji wyników badań, a C bierze udział w pracach nad niektórymi z opracowywanych w ramach Projektu badawczego elementów systemu. Jeszcze nie zostało ustalone które elementy systemu (wyniki badań przeprowadzonych w ramach Projektu badawczego) zostaną skomercjalizowane - czy te, w których opracowaniu bierze udział C, czy też te, w których prace odbywają się bez udziału C.

Konsorcjum zamierza zatem wykorzystać efekty przeprowadzonych prac i opracowanych urządzeń poprzez ich odpłatne udostępnianie zainteresowanym podmiotom rynkowym (tj. zamierza wykorzystać w przyszłości efekty podjętych prac w ramach Programu badawczego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT). Spodziewane jest zatem, że efekty Projektu badawczego w przyszłości będą generowały przychody (wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT).

Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z umową konsorcjalną, udział podmiotów w zyskach i stratach związanych z realizacją projektu jest proporcjonalny do udziału budżetowego w całości Projektu (chyba, że zysk lub strata zostały spowodowane wyłącznym działaniem węższego kręgu podmiotów lub jednego z uczestników). C partycypuje w całości budżetu w określonym procencie (jest to procent ogólny, odnoszący się do prac prowadzonych w ramach Projektu, dotyczący wspólnej puli kosztów i przychodów uczestników konsorcjum).


Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu badawczego pt.: „,Zintegrowany mobilny system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe”, jeśli w ramach konsorcjum jest zamierzone skomercjalizowanie wyników badań przeprowadzonych przy udziale Wnioskodawcy, jednak komercjalizacja nie będzie przeprowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu badawczego pt.: „Zintegrowany mobilny system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe”, jeśli w ramach konsorcjum jest zamierzone skomercjalizowanie wyników badań przeprowadzonych bez udziału Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy: C ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego pt.: „Zintegrowany mobilny system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast wmyśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy przy tym podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi szczególnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku zmierza do całkowitego uwolnienia podatnika od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, powinna być opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (poprzez możliwość odliczenia VAT ponoszonego na wcześniejszym etapie obrotu). Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o VAT ustanawia przy tym zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się w tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest w tym przypadku intencja nabycia —- eśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art . 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Powyższe stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE). M.in. w orzeczeniu C-50/87 Trybunał wskazał, iż zadaniem wszystkich Państw jest zadbanie, by podatnicy nie ponosili ekonomicznego ciężaru podatku, jaki płacony jest w trakcie prowadzenia przez nich działalności. W wyroku C-177/99 TSUE wskazywał, że prawo do odliczenia nie może być ograniczane czasem, czy zakresem przedmiotowym - możliwość wykonywania tego prawa zapewniona ma być niezwłocznie i w odniesieniu do wszystkich kwot podatku. TSUE w swoich wyrokach szeroko analizował przy tym również kwestię zasady neutralności m.in. w wyroku z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 wyraźnie wskazał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Jednak sam fakt niewykorzystania towarów czy usług, jakie jednak nabyto w celu wykorzystania ich w prowadzonej działalności, nie stanowi podstawy do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Trybunał w uzasadnieniu podkreślił, że; „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”. W takim zakresie Trybunał wskazywał przy tym wyraźnie (m.in. w sprawie C-110/94, która dotyczyła przedsięwzięcia, jakie nigdy nie miało związku z żadną transakcją opodatkowaną), że prawo do odliczenia, jeśli powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana wcześniej działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu. Podobnie w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż art. 4 i art. 17 (ustanawiający prawo do odliczenia podatku naliczonego) VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia VAT zapłaconego w związku z transakcjami wykonywanymi w celu zrealizowania planowanej działalności gospodarczej istnieje nadal, nawet jeżeli organ skarbowy ma świadomość, że zamierzona działalność gospodarcza, która miała doprowadzić do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie podjęta. Orzeczenia powyższe wskazują zatem wyraźnie, że prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundamentalne i nadrzędne prawo podatnika VAT, które, co do zasady, nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego.

W związku z powyższym, należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, skoro towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, przy obecnych założeniach wdrażania wyników Projektu badawczego, mają być/ mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi (tu: C) przysługiwać będzie prawo do odliczenia tego podatku. Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT - przy tym, w opisanym stanie faktycznym nie wystąpią przesłanki z art. 88 ustawy o VAT - przepis ten nie będzie miał zatem zastosowania do C.


Konsekwentnie, skoro:

  • C jest podatnikiem podatku od towarów i usług i przystąpił do realizacji Projektu badawczego finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w związku z czym ponosiło i będzie ponosić określone wydatki obejmujące również kwotę podatku VAT naliczonego,
  • C wystawiane są faktury dokumentujące nabywane towary i usługi w ramach realizacji Projektu,
  • celem i zamiarem całego Projektu jest komercjalizacja wyników badań i opracowanych technologii i urządzeń poprzez odpłatne ich udostępnianie zainteresowanym podmiotom - tj. Projekt badawczy obecnie realizowany jest z założeniem wykorzystania jego efektów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wykorzystanie efektów Projektu badawczego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT),

mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawiony opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w ocenie Wnioskodawcy, zostały spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.


Zatem C posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją Projektu badawczego.


Zdaniem C, prawo do odliczenia podatku nie jest zależne od tego, czy komercjalizacja prowadzona jest bezpośrednio przez C, czy też czy jest ona prowadzona przez lidera lub innego członka konsorcjum.


Ponadto, nawet w sytuacji, gdy zostaną sprzedane prace, w których nie uczestniczy bezpośrednio C, ponieważ udział podmiotów w zyskach i stratach związanych z realizacją Projektu jest proporcjonalny do udziału budżetowego w całości Projektu C partycypuje w całym budżecie w określonym procencie, C również otrzyma określony udział w zyskach ze sprzedaży. Zgodnie z umową konsorcjum, wyłączyć tu należy sytuacje, gdy zysk lub strata zostaną spowodowane wyłącznie działaniem węższego kręgu podmiotów lub jednego z uczestników i zyski lub straty rozliczane będą wyłącznie między podmiotami uczestniczącymi w komercjalizowanych pracach. Zatem gdyby komercjalizacji podlegały prace, wnioskodawcy przyporządkowane w których uczestniczą wyłącznie inni członkowie konsorcjum i C nie przyznano by zysku w ramach konsorcjum, C nie ma prawa do odliczenia podatku.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 października 2012 r. (Nr IBPP3/443-793/12/KG) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 maja 2010 r. (Nr ILPP1/443-185/10-4/AK).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.


Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie badań naukowych i technicznych opartych na eksperymentach kosmicznych w zakresie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz badań planet i Ziemi, jak również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do potrzeb praktyki z innych dziedzin nauki. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2008 r. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu badawczego pt.: „Zintegrowany mobilny system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe” (dalej: Projekt badawczy). Projekt badawczy jest realizowany w ramach konsorcjum siedmiu podmiotów (uniwersytetów, jednostek badawczych), do którego należy Wnioskodawca, wraz z Instytutem będącym liderem Projektu. Zgodnie z założeniami Projektu, wyniki przeprowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez Wnioskodawcę miały być dostępne w kraju i wykorzystane w praktyce (wdrażane) zasadniczo na zasadach niekomercyjnego i nieodpłatnego udostępniania licencji (choć od początku zakładano, że niektóre badania projektowe, niekoniecznie prace C, mogą być komercyjnie wykorzystane). Konsekwentnie, Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów/ usług związanych z realizacją Projektu badawczego (wartość tego podatku VAT została uznana za koszty kwalifikowane i pokryta dofinansowaniem). Po dokonaniu ponownych analiz zapotrzebowania ze strony rynku, C i inne podmioty wchodzące w skład konsorcjum realizującego Projekt badawczy, stwierdzają, że wyniki badań wykonywanych w ramach Projektu mogą zostać skomercjalizowane - sprzedawane na rynku.

Wnioskodawca nie zamierza dokonywać komercjalizacji wyników badań przeprowadzonych samodzielnie (bez udziału innych konsorcjantów) w ramach Projektu badawczego. Jednak wedle stanu obecnego w ramach konsorcjum wykonującego Projekt badawczy zostanie przeprowadzonych pięć komercjalizacji wyników badań, a Wnioskodawca bierze udział w pracach nad niektórymi z opracowywanych w ramach Projektu badawczego elementów systemu. Obecnie jeszcze nie zostało ustalone które elementy systemu (wyniki badań przeprowadzonych w ramach Projektu badawczego) zostaną skomercjalizowane - czy te, w których opracowaniu bierze udział Wnioskodawca, czy też te, w których prace odbywają się bez udziału Wnioskodawcy. Konsorcjum zamierza, zatem wykorzystać efekty przeprowadzonych prac i opracowanych urządzeń poprzez ich odpłatne udostępnianie zainteresowanym podmiotom rynkowym (tj. zamierza wykorzystać w przyszłości efekty podjętych prac w ramach Programu badawczego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT). Spodziewane jest zatem, że efekty Projektu badawczego w przyszłości będą generowały przychody (wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT). Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją Projektu badawczego w sytuacji gdy w ramach konsorcjum jest zamierzone skomercjalizowanie wyników badań przeprowadzonych przy udziale Wnioskodawcy, jednak komercjalizacja nie będzie przeprowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę jak również w sytuacji gdy w ramach konsorcjum jest zamierzone skomercjalizowanie wyników badań przeprowadzonych bez udziału Wnioskodawcy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów będzie przysługiwać Wnioskodawcy w sytuacji, gdy prowadzone przez Wnioskodawcę badania są wykonywane z zamiarem skomercjalizowania wyników tych badań pomimo tego, iż komercjalizacja nie będzie przeprowadzona przez Wnioskodawcę tylko w ramach konsorcjum. Zauważyć, bowiem należy, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wyniki przeprowadzonych badań będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wyniki przedmiotowych badań zostaną skomercjalizowane w ramach konsorcjum. Konsorcjum zamierza, wykorzystać efekty przeprowadzonych prac i opracowanych urządzeń poprzez ich odpłatne udostępnianie zainteresowanym podmiotom rynkowym (tj. zamierza wykorzystać w przyszłości efekty podjętych prac w ramach Programu badawczego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT). A zatem w tej sytuacji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu badawczego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Projektu badawczego będzie przysługiwało Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy w ramach konsorcjum jest zamierzone skomercjalizowanie wyników badań przeprowadzonych bez udziału Wnioskodawcy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca Projekt badawczy realizowany jest w ramach konsorcjum i pomimo tego, że skomercjalizowanie wyników badań nastąpi bez udziału Wnioskodawcy to Wnioskodawca, jako członek konsorcjum ma udział w zyskach i stratach związanych z realizacją Projektu, który jest proporcjonalny do udziału budżetowego w całości Projektu Wnioskodawca partycypuje w całym budżecie w określonym procencie w związku, z czym również otrzyma określony udział w zyskach ze sprzedaży. A zatem w tej sytuacji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu badawczego.

W tym miejscu należy odnieść się do sytuacji kiedy to zgodnie z umową konsorcjum, zysk lub strata zostaną spowodowane wyłącznie działaniem węższego kręgu podmiotów lub jednego z uczestników i zyski lub straty rozliczane będą wyłącznie między podmiotami uczestniczącymi w komercjalizowanych pracach, wówczas jak słusznie Wnioskodawca wskazał nie przysługuje Mu prawo do odliczenia z tytułu realizacji projektu badawczego. Bowiem w takiej sytuacji wyniki przeprowadzonych przez Wnioskodawcę badań nie będą generowały dla Wnioskodawcy jakichkolwiek obrotów i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj