Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-817/12-2/JL
z 22 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2012r. (data wpływu 05.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla wykonywanych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla wykonywanych usług.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskujący prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie robót ziemnych i melioracyjnych. W ramach tej działalności wykonuje także usługi melioracyjne polegające na konserwacji rowów odwadniających w zakresie:

  1. Roboty w zakresie utrzymania wód polegające na:
    • mechanicznym i ręcznym wykaszaniu porostów ze skarp i dna rzek i kanałów,
    • usunięciu przetamowań i wycince mechanicznej i ręcznej z zadrzewień i zakrzaczeń ze skarp,
    • mechanicznym odmulaniu dna rzek i kanałów z rozplantowaniem urobku,
    • ręcznym i mechanicznym ścinaniu i karczowaniu drzew i krzaków,
    • ręcznym i mechanicznym koszeniu skarp,
    • mechanicznym koszeniu dna rzek i kanałów z wygrabieniem porostów,
    • mechanicznym usunięciu przetasowań z koryt rzek i kanałów
  2. Roboty konserwacyjne obwałowania rzek i kanałów polegające na:
    • ręcznym i mechanicznym wykaszaniu wałów przeciwpowodziowych.


W związku z pojawiającymi się w praktyce wątpliwościami dotyczącymi prawidłowej stawki podatku VAT na ww. usługi, Wnioskodawca zwrócił się w dniu 27 czerwca 2012r. do Urzędu Statystycznego Ośrodek Badań i Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o zaklasyfikowanie ww. robót do właściwego ugrupowania statystycznego wg PKWiU. Pismem z dnia 10 lipca 2012r.

Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż roboty w zakresie utrzymania wód polegające na:

  • mechanicznym i ręcznym wykaszaniu porostów ze skarp i dna rzek i kanałów,
  • usunięciu przetamowań i wycince mechanicznej i ręcznej z zadrzewień i zakrzaczeń ze skarp,
  • mechanicznym odmulaniu dna rzek i kanałów z rozplantowaniem urobku,
  • ręcznym i mechanicznym ścinaniu i karczowaniu drzew i krzaków,
  • ręcznym i mechanicznym koszeniu skarp,
  • mechanicznym koszeniu dna rzek i kanałów z wygrabieniem porostów,
  • mechanicznym usunięciu przetasowań z koryt rzek i kanałów oraz roboty konserwacyjne obwałowania rzek i kanałów polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu wałów przeciwpowodziowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 - „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Obecnie Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu organizowanego przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w W dotyczącego prac polegających na mechanicznym i ręcznym wykoszeniu i wygrabieniu porostów ze skarp rzeki, odmuleniu dna rzeki, rozplanowaniu urobku z odmulonego dna, przeprowadzeniu wycinki zakrzaczeń ze skarpy rzeki, wykoszeniu skarpy. Wnioskujący ma wątpliwości dotyczące zastosowania właściwej stawki VAT do wyceny składanej oferty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Opodatkowaniu jaką stawką podatku VAT podlega świadczenie niżej wymienionych usług zakwalifikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi do ugrupowania PKWIU 81.30.10.0 - „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”:

  1. Roboty w zakresie utrzymania wód polegające na:
    • mechanicznym i ręcznym wykaszaniu porostów ze skarp i dna rzek i kanałów,
    • usunięciu przetamowań i wycince mechanicznej i ręcznej z zadrzewień i zakrzaczeń ze skarp,
    • mechanicznym odmulaniu dna rzek i kanałów z rozplantowaniem urobku,
    • ręcznym i mechanicznym ścinaniu i karczowaniu drzew i krzaków,
    • ręcznym i mechanicznym koszeniu skarp,
    • mechanicznym koszeniu dna rzek i kanałów z wygrabieniem porostów,
    • mechanicznym usunięciu przetasowań z koryt rzek i kanałów
  2. Roboty konserwacyjne obwałowania rzek i kanałów polegające na:
    • ręcznym i mechanicznym wykaszaniu wałów przeciwpowodziowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt zaklasyfikowania przez Urząd Statystyczny w Łodzi ww. robót konserwacyjnych na ciekach, rzekach i wałach polegających na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu porostów i traw, wygrabianiu wykoszonych porostów ze skarp i z dna rzek, odmulaniu dna rzek wraz z rozplantowaniem urobku, wyciąganiu drzew i krzewów ze skarp cieków oraz ręcznym i mechanicznym wykaszaniu wałów przeciwpowodziowych do ugrupowania PKWiU 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem zieleni), stawka podatku VAT na te usługi wynosi 8% zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 176 obowiązującego aktualnie załącznika nr 3 do ustawy.

Takie też stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie udzielając interpretacji indywidualnych:

Jednakże z uwagi na niejednolite stanowisko interpretacyjne - interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2012r. sygn. akt IPPP1/443-497/12-2/IGo, w której uznano, iż ww. roboty opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 23% Wnioskodawca postanowił zwrócić się o ostateczne rozstrzygnięcie w zakresie prawidłowości stosowanej stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie „Symbol PKWiU 2008”. Tym samym, obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. zostaje zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.


W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 176 mieszczą się „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” – PKWiU 81.30.10.0.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskujący prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie robót ziemnych i melioracyjnych. W ramach tej działalności wykonuje także usługi melioracyjne polegające na konserwacji rowów odwadniających w zakresie:

  1. Roboty w zakresie utrzymania wód polegające na:
    • mechanicznym i ręcznym wykaszaniu porostów ze skarp i dna rzek i kanałów,
    • usunięciu przetamowań i wycince mechanicznej i ręcznej z zadrzewień i zakrzaczeń ze skarp,
    • mechanicznym odmulaniu dna rzek i kanałów z rozplantowaniem urobku,
    • ręcznym i mechanicznym ścinaniu i karczowaniu drzew i krzaków,
    • ręcznym i mechanicznym koszeniu skarp,
    • mechanicznym koszeniu dna rzek i kanałów z wygrabieniem porostów,
    • mechanicznym usunięciu przetasowań z koryt rzek i kanałów
  2. Roboty konserwacyjne obwałowania rzek i kanałów polegające na:
    • ręcznym i mechanicznym wykaszaniu wałów przeciwpowodziowych.


Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego Ośrodek Badań i Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o zaklasyfikowanie ww. robót do właściwego ugrupowania statystycznego wg PKWiU. Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż ww. roboty wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 - „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz klasyfikację świadczonych przez Pana usług dokonaną przez Urząd Statystyczny stwierdzić należy, iż świadczone przez Pana usługi, wymienione we wniosku, od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku VAT oraz pozycją 176 obowiązującego aktualnie załącznika nr 3 do ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie podkreślić należy, że dokonanie właściwego zaklasyfikowania oraz analiza prawidłowości dokonanej we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Niniejsza interpretacja wydana została więc w oparciu o klasyfikację świadczonych usług przedstawioną przez Wnioskodawcę.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Odnosząc powyższe do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji nr IPPP1/443-497/12-2/IGo wskazać należy, iż wydana została ona w oparciu o klasyfikację usług przedstawioną przez podmiot wnioskujący o jej wydanie. W stanie faktycznym tej sprawy świadczone usługi zaklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 42.21.23.0, a takie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Wskazana interpretacja nie dotyczy usług klasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” zatem nie może ona być podstawą do stwierdzenia niejednolitości stanowiska interpretacyjnego w kwestii opodatkowania takich usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj