Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-390B/08/EŁ
z 19 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-390B/08/EŁ
Data
2008.05.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek naliczony
statek morski
stawka preferencyjna
stawki podatku
świadczenie usług
wyposażenie
zaopatrzenie


Istota interpretacji
Prawo do zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy zestawu leczniczego na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostawy Ratowniczo–Leczniczego Kontenerowego Zestawu Hiperbarycznego „S” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostawy Ratowniczo– Leczniczego Kontenerowego Zestawu Hiperbarycznego „S”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka przystąpiła do przetargu na wykonanie 5 (pięciu) zestawów Ratowniczo–Leczniczego Kontenerowego Zestawu Hiperbarycznego „S” ogłoszonego przez Ministerstwo, działającego przez Departament. Z załącznika do warunków przetargu wynika, iż przedmiot dostawy przeznaczony jest do leczenia chorób i urazów będących następstwem oddziaływania podwyższonego ciśnienia hydrostatycznego oraz do prowadzenia treningów ciśnieniowych załóg okrętów podwodnych i nurków Marynarki. Stanowi on podstawowy element systemu ratownictwa morskiego w zakresie medycznego zabezpieczenia: działań ratowniczych w zakresie udzielania pomocy załodze okrętu podwodnego, prac podwodnych w zakresie głębokości do 100 metrów, leczenia chorób nurkowych i zastosowania oksybaroterapii, wykonywania kwalifikowanych badań i zabiegów medycznych, prowadzenia treningów ciśnieniowych nurków i załóg okrętu podwodnego, prowadzenie innych procedur ciśnieniowych związanych z przebywaniem człowieka w warunkach podwyższonego ciśnienia. W charakterystyce ogólnej podano, iż zestaw przystosowany jest do transportu lądowego, morskiego i powietrznego. W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż organizator przetargu udzielił informacji, iż przedmiotowe zestawy będą przechowywane w jednostkach brzegowych Marynarki oraz przewidziane są do montażu na okręcie wsparcia logistycznego podczas ratowania załóg okrętów. Wskazano, że zestawy te nie będą stanowić wyposażenia statków ratowniczych Marynarki jako podstawowego elementu ratownictwa morskiego w zakresie medycznego zabezpieczenia i udzielenia pomocy na morzu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, przy dostawie pięciu urządzeń, tj. Ratowniczo–Leczniczego Kontenerowego Zestawu Hiperbarycznego „S” można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy na dostawę pięciu zestawów „S” nie ma możliwości zastosowanie stawki 0% w oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b), gdyż nie jest to bezpośrednie zaopatrzenie statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu ze względu na brak jednoznacznych wskazań miejsca ich montażu. Wskazano, że zestawy te nie będą stanowić wyposażenia statków ratowniczych Marynarki jako podstawowy element ratownictwa morskiego w zakresie medycznego zabezpieczenia i udzielenia pomocy na morzu. Dlatego zdaniem Spółki w ofercie winna być zastosowana stawka 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%. Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną 0% stawkę podatku do dostawy towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, natomiast słowo „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” oznacza „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś”.


Pomocna jest również w celu dokonania wykładni krajowego ustawodawstwa analiza zapisów, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 roku Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 roku 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r., Nr 347/1 ze zm.). Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 Dyrektywy dotyczącego zwolnień związanych z transportem międzynarodowym Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:


  1. dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład; (…)
  2. dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu”, przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

To, czy dostawa służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku zawsze rozpatrywać należy indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru.

Zatem dostawa towarów, która służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków – pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, czy też wyposażenie dla celów realizacji zadań statku (dla prawidłowego funkcjonowania zgodnego z przeznaczeniem, np. ratownictwa i udzielania pomocy na morzu) lub przewożonym ładunkiem.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka zamierza dokonać dostaw Ratowniczo–Leczniczych Kontenerowych Zestawów Hiperbarycznych „S”, które będą przechowywane w jednostkach brzegowych Marynarki oraz przewidziane są do montażu na okręcie wsparcia logistycznego podczas ratowania załóg okrętów.

Zatem nie będą one stanowić wyposażenia statków ratowniczych Marynarki jako podstawowego elementu ratownictwa morskiego w zakresie medycznego zabezpieczenia i udzielenia pomocy na morzu.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż w odniesieniu do wskazanej dostawy urządzeń „S”, które nie służą bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu – nie przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj