Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-520/08-4/GD
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-520/08-4/GD
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Rozliczenie podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności


Słowa kluczowe
dług
dłużnik
korekta podatku
wierzytelności nieściągalne
zmniejszenie podatku należnego


Istota interpretacji
Korekta podatku należnego w odniesieniu do wierzytelności nieściągalnych



Wniosek ORD-IN 344 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko T Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2008r. (data wpływu 22.02.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w odniesieniu do wierzytelności odpisanych jako nieściągalne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w odniesieniu do wierzytelności odpisanych jako nieściągalne. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie w dniu 14.04.2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

T Sp. z o.o. w dniu 14.06.2006 roku podpisała umowę nr 0..... z A sp. z o.o. W 2006 roku Wnioskodawca wystawił z tytułu tej umowy faktury: 1......P, 0......P,0.......P, 1.........P, na łączną kwotę brutto 101.109,04 zł, z tytułu których Spółka odprowadziła podatek VAT w wysokości łącznej 18.232,78. A sp. z o.o. uznała dług i nie wnosiła uwag co do jego wysokości i wymagalności. Wartości wierzytelności wynikające z w/w faktur zostały zaliczone do przychodu i z tego tytułu zwiększyły należny podatek dochodowy za rok 2006. Z wyłączeniem częściowej wpłaty za fakturę 1.......P w wysokości 10.000 zł w pozostałej części faktury nie zostały spłacone do dnia dzisiejszego. W dniu 26.06.2007 postanowieniem Sądu Rejonowego w K VII Wydział Gospodarczy ds. Upadłościowych i Naprawczych (syg. VII .....) ogłosił upadłość N sp. z o. o. (przed zmianą firmy A sp. z o.o.) i wezwał wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w postępowaniu upadłościowym. Spółka zgłosiła wierzytelność w kwocie 91.109,04 brutto. Nadzorca sądowy przesłał propozycje układowe, przedstawione przez upadłego w zakresie długu wobec Spółki. Propozycja układowa zakładała redukcję do kwoty 54.665,42 zł brutto. Spółka oddała głos za przyjęciem układu. W dn. 03.01.2008 mocą postanowienia Sądu Rejonowego w K VII Wydział Gospodarczy ds. Upadłościowych i Naprawczych (syg. VII........) zatwierdzono układ N sp. z o.o.

Pismem z dnia 08.04.2008r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje:

  1. dostawy usług zostały dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane jako obrót opodatkowany i podatek należny;
  3. Wnioskodawca nie jest w stanie wypowiadać się kategorycznie na temat stanów faktycznych przyszłych i od niego niezależnych, na dzień dzisiejszy wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
  4. Spółka wysłała do dłużnika wezwania do natychmiastowego uregulowania zaległych zobowiązań wraz z ustawowymi odsetkami — w dniu 06.03.2007 oraz w dn. 09.03.2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób i w jakiej wysokości należy dokonać korekty w zakresie podatku VAT za rok 2006...

Zdaniem wnioskodawcy.

Korekta podatku należnego z tytułu faktur 1......, 0......P, 0.......P oraz 1.....P polega na odjęciu od wartości podatku należnego i odprowadzonego w 2006 roku z tytułu niespłaconych faktur 1......P, 0.......P, 0.....P oraz 1.....P (po odliczeniu podatku z tytułu otrzymanej płatności częściowej za fakturę 1.....P w sumie 16.429,50) wartości podatku od wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (na podstawie postanowienia S.... z dn. 03.01.2008 — podatek od wartości układu: kwoty brutto 54.665,42 zł czyli 9.857,70 zł). Kwota korekty: 6.571,80 zł. Korekta o powyższą kwotę może być dokonana w okresie rozliczeniowym po miesiącu, w którym podatnik otrzyma potwierdzenie poprawności zastosowania art. 89a ustęp 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w powyższym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna.

W art. 89a ust. 2 ustawodawca określił szczegółowe warunki, których spełnienie jest warunkiem skorzystania z możliwości dokonania korekty, o której mowa w art. 89a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Warunki te są następujące:

  • dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
  • wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;
  • wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
  • wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie zostały zbyte;
  • od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęło 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura;
  • wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 89a ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy następujący po miesiącu, w którym dłużnik otrzymał zawiadomienie o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych. Na podstawie art. 89a ust. 5 i 6 ww. ustawy podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o przedmiotowej korekcie właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego. Podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Przepisów ust. 1 – 6 nie stosuje się, co stanowi art. 89a ust. 7, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz.756) – przepisy art. 89a i 89b ustawy o podatku od towarów i usług mają zastosowanie do wierzytelności powstałych od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r., tj. od dnia 01.06.2005r.

Jeżeli wyżej wymienione warunki zostaną spełnione to podatnikowi przysługuje prawo do dokonania korekty podatku należnego, o której mowa w art. 89a ust. 1 ww. ustawy. Na wysokość korekty składać się będą wierzytelności odpisane jako nieściągalne, stanowiące koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które zostały wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. Wierzytelności te nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie zostały zbyte. W przypadku gdy część wierzytelności został odpisana jako nieściągalna, kwota korekty dotyczy tej części.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2006r. wykonał usługi na rzecz spółki A sp. z o .o., która w chwili świadczenia usług nie była w trakcie postępowania upadłościowego ani w likwidacji, spółka była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca na potwierdzenie wykonanych usług wystawił faktury VAT, należności wynikające z przedmiotowych faktur (z wyłączeniem części należności za fakturę nr 1..........P) nie zostały uregulowane. Wierzytelności wynikające z przedmiotowych faktur VAT zostały wykazane przez Wnioskodawcę w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. Przedmiotowe wierzytelności zostały przez Wnioskodawcę odpisane jako nieściągalne, stanowiące koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, wierzyciel zawiadamia dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej. Jeżeli dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia ureguluje należności, korekty nie dokonuje się. Jeżeli dłużnik w powyższym terminie ureguluje tylko część należności korekty nie dokonuje się w odniesieniu do tej części. T Sp. z o. o. skierowała do dłużnika w dniu 06.03.2007r. oraz w dniu 09.03.2007r. wezwanie do uregulowania zaległych zobowiązań wraz z ustawowymi odsetkami. Wezwanie do uregulowania zaległości skierowane przez Wnioskodawcę do A sp. z o .o., nie jest tożsame z zawiadomieniem dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalne, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Aby podatnik mógł dokonać korekty określonej w art. 89a ust. 1, warunki określone w art. 89a ust. 2 muszą być spełnione łącznie.

Z uwagi na to, że T Sp. z o. o. nie zawiadomiła dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej (zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 6), Spółce nie przysługuje prawo do dokonania korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ww. ustawy.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej). W dniu 22.02.2008r. wpłynął wniosek z dnia 18.02.2008r. Trenkwalder Patron sp. z o.o. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowy wniosek dotyczy 2 stanów faktycznych: w podatku od towarów i usług oraz w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa winien wnieść opłatę odpowiadającą ilości stanów faktycznych przedstawionych w złożonym wniosku tj. opłatę w wysokości 150zł (dwa stany faktyczne, w dwóch różnych podatkach).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj