Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-409/08/RS
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-409/08/RS
Data
2008.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie od dochodu
renta
świadczenie nienależne
zwrot świadczenia


Istota interpretacji
Zwrot nienależnie pobranych świadczeń.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

Pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. Nr ITPB2/415-409/08/RS wezwano Panią do uzupełnienia wniosku o braki formalne. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono pismem z dnia 20 czerwca 2008 r.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 29 września 2006 r. otrzymała Pani decyzję o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń tj. renty otrzymywanej przez syna. Po śmierci męża Prezes ZUS-u przyznał synowi „rentę w drodze wyjątku”. Świadczenie to nie przysługuje w przypadku osiągania dochodów. Została Pani jednak błędnie poinformowana, o tym, że podjęcie pracy zarobkowej przez syna nie ma wpływu na zakres ww. świadczeń. Kiedy syn uzyskał dochody z podjętej pracy zarobkowej otrzymała Pani ww. decyzję o zwrocie wypłaconych świadczeń. Odwołała się Pani w tej sprawie do sądu, jednak okazało się, że musi Pani zwrócić pieniądze. W konsekwencji wpłaciła Pani na konto ZUS żądaną sumę. Kwota, którą Pani uregulowała była wraz z podatkiem.

ZUS przez wszystkie lata, gdy syn otrzymywał rentę decyzje przesyłał na Pani nazwisko, nawet wówczas, gdy był pełnoletni. W dniu 25 listopada 2005 r. syn otrzymał informację, że ponieważ jest pełnoletni renta będzie przekazywana na niego. Jednakże świadczenie w dalszym ciągu przesyłano na Pani nazwisko.

Obecnie okazało się, że spłaconego podatku nie może odpisać ani Pani, ponieważ to nie były Pani dochody tylko syna, ani syn, w związku z brakiem stosownej decyzji wystawionej przez ZUS.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ma Pani prawo do odzyskania spłaconego podatku...


Zdaniem Wnioskodawczyni ma prawo odzyskania podatku, który spłaciła, gdyż od otrzymanej renty podatek był już pobierany. Zatem uważa Pani, iż przysługuje Pani odliczenie z tytułu nienależnie pobranej renty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Stosownie do art. 26 ust. 7h kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

W myśl uprzednio cytowanego przepisu odliczeniu od dochodu podlegają kwoty dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że decyzją wydaną w dniu 31 lipca 2000 r. przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przyznano w drodze wyjątku rentę rodzinną dla syna. W związku z tym, że syn nie był pełnoletni, rentę pobierała Pani, jako osoba ustanowiona do opieki prawnej. Jednakże mimo osiągnięcia pełnoletności przez syna Pani nadal pobierała świadczenia i na Panią wystawiane były dokumenty z ZUS. Decyzją z dnia 29 września 2006 r. ZUS zobowiązał Panią do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń za okres od 1 października 2005 r. do 30 września 2006 r., a nadpłata ta powstała w związku z osiąganiem przychodu przez syna z tytułu zatrudnienia. W dniu 29 marca 2007 r. uregulowała Pani wynikającą z tego należność.

Ponadto wyjaśniła Pani, iż organ rentowy wystawił PIT-40A za lata 2005-2006 na nazwisko syna a swoje dochody syn rozliczał sam na formularzu PIT-37.

W świetle cytowanych przepisów odliczenie dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń może być zrealizowane pod warunkiem, że kwota zwrotu nie została potrącona przez płatnika. Dodatkowo zgodnie z brzmieniem przepisu ustawy podatkowej prawo do odliczenia zwróconych kwot przysługuje podatnikom, którzy uprzednio zwiększyli wykazany dochód podlegający opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji, gdy w zeznaniach rocznych nie wykazywała Pani dochodów z tytułu pobranych świadczeń rentowych, nie stanowiły one Pani dochodu podlegającego opodatkowaniu. Dlatego też, w przedstawionym stanie faktycznym, nie ma Pani prawa do dokonania odliczeń o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w kwestii prawidłowości wystawianych dokumentów przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych należy stwierdzić, iż w świetle art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w związku z art. 14a § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych – w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony dyrektor izby skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zagadnienia dotyczące kwestii prawidłowości dokumentów wystawianych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie mieszczą się w tej materii. Zatem te kwestie nie należą do właściwości organu upoważnionego do wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj