Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-152/08/MT
z 4 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-152/08/MT
Data
2008.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
cel publiczny
cel użyteczności publicznej
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
komunalne zasoby mieszkaniowe
samorządowa jednostka organizacyjna
spółka użyteczności publicznej
świadczenie nieodpłatne
użyczenie
użyteczność publiczna
użytkowanie (używanie)
zadania użyteczności publicznej
zadania własne
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia zawartą z Gminą skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia zawartą z Gminą:


  • jest prawidłowe w części dotyczącej skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia od Gminy,
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia zawartą z Gminą, uzupełniony pismem Spółki z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zakład do końca 2007 r. działał jako zakład budżetowy, którego przedmiotem działania było między innymi - zgodnie z zapisami statutu - „zarządzanie komunalnymi zasobami lokalowymi”. Działalność ta polegała w szczególności na: wynajmowaniu lokali w imieniu Gminy, utrzymywaniu tych zasobów przez ich remonty i naprawy, „zbieraniu” czynszów, rozliczaniu opłat za media, utrzymywaniu czystości. Działalność ta miała charakter deficytowy, w związku z czym corocznie budżet Gminy przewidywał dotacje na utrzymanie tych zasobów.

Z początkiem 2008 r. nastąpiło przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy (na podstawie art. 22 w związku z art. 6 i 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej). Zakład Sp. z o. o. ma nadal zarządzać gminnym zasobem lokalowym. W tym celu pomiędzy Gminą, a Spółką została zawarta umowa użyczenia w rozumieniu przepisu art. 710 Kodeksu cywilnego, dotycząca: budynków i lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, garaży, cmentarza komunalnego, stanowiących mienie komunalne (własność Gminy).

Przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółkę są: usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (m. in. zarządzanie oraz administrowanie nieruchomościami), realizowanie gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz budownictwa mieszkaniowego (m. in. roboty budowlane, roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części; roboty w zakresie inżynierii lądowej, usługi remontowe, związane z drogownictwem), usługi gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, usługi pogrzebowe, wynajem maszyn i urządzeń budowlanych, towarowy transport drogowy pojazdami specjalistycznymi, usługi świadczone przez Ośrodek wczasowy, utrzymywanie zieleni, parków miejskich, lasów, sprzedaż detaliczna i hurtowa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia zawartą z Gminą skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstawy dla powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przedmiotowa działalność świadczona na rzecz Gminy jest deficytowa. Jednocześnie od wielu lat działalność w tym zakresie była dofinansowywana bezpośrednio z budżetu Gminy. Poza tym, z treści art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia od Gminy oraz nieprawidłowe w części dotyczącej skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ocena skutków prawnych prowadzenia danej działalności lub dokonania określonych czynności prawnych w podatku dochodowym od osób prawnych wymaga zatem ustalenia, czy po stronie podatnika powstał przychód oraz co stanowiło koszty uzyskania tego przychodu, a w konsekwencji tych ustaleń – stwierdzenia, czy podatnik osiągnął dochód.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przy tym ogólnej definicji przychodu. Otwarty katalog przysporzeń majątkowych stanowiących przychody podatkowe zawiera art. 12 ust. 1 tej ustawy. Do tej kategorii należą między innymi:


  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.


Znaczenie terminu koszty uzyskania przychodów zostało natomiast wyjaśnione w treści art. 15 ust. 1 omawianej ustawy - są nimi wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzi działalność obejmującą m. in. zarządzanie budynkami i lokalami mieszkalnymi, lokalami użytkowymi, garażami, stanowiącymi mienie komunalne, oddanymi Mu w używanie na podstawie umowy użyczenia zawartej z Gminą.

W myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Skutkiem realizacji takiego zobowiązania na gruncie podatku dochodowego jest uzyskanie nieodpłatnego świadczenia przez biorącego.

Wyjątek od powyższej zasady przewiduje art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie nie stanowi przychodu podatkowego.


Odnosząc powyższe unormowanie do analizowanej sytuacji, należy stwierdzić, że wyłączenie nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z kategorii przychodów jest uwarunkowane kumulatywnym spełnieniem następujących przesłanek:


  1. świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
  2. jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  3. świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.


Wypełnienie większości tych warunków wynika wprost z opisu stanu faktycznego zawartego w treści wniosku:


  1. świadczenie zostało otrzymane od Gminy,
  2. jest ono związane z używaniem nieruchomości oddanych w nieodpłatne używanie na podstawie umowy użyczenia,
  3. świadczeniobiorcą jest spółka z wyłącznym udziałem Gminy.


Kwestia uznania Wnioskodawcy za spółkę użyteczności publicznej wymaga natomiast uwzględnienia przepisów dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, definiujących pojęcie „użyteczności publicznej”. I tak, w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (art. 9 ust. 4 tej ustawy). Otwarty katalog zadań własnych gminy, służących realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty zawiera art. 7 ust. 1 powołanej ustawy.


Należą do nich między innymi sprawy:


  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. edukacji publicznej,
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. targowisk i hal targowych,
  12. zieleni gminnej i zadrzewień,
  13. cmentarzy gminnych,
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
  18. promocji gminy,
  19. współpracy z organizacjami pozarządowymi,
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania powyższych zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka ta, obejmująca – w myśl art. 1 ust. 2 wskazanej ustawy – w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 tej ustawy). W związku z powyższym, jednostkom samorządu terytorialnego przyznano - mocą art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej - prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek.

W oparciu o powołane unormowania, spółkę użyteczności publicznej można określić jako spółkę kapitałową prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie gospodarki komunalnej, rozumianej jako realizowanie zadań własnych gminy – zadań użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Z opisu przedmiotu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę wynika, że realizuje On zadania użyteczności publicznej na rzecz wspólnoty gminnej. Podmiot ten może zatem zostać uznany za spółkę użyteczności publicznej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co oznacza że w analizowanym przypadku spełnione zostały wszystkie z wyżej wymienionych przesłanek wyłączenia nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez Spółkę z kategorii przychodów podatkowych.

Sam fakt, że świadczenie otrzymane przez Wnioskodawcę od Gminy nie stanowi Jego przychodu nie przesądza jednak o tym, że prowadzenie działalności obejmującej gospodarkę gminnym mieniem komunalnym nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie omawianego podatku. Jak bowiem wskazano na wstępie niniejszej interpretacji, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dla oceny skutków podatkowych tej działalności konieczne jest zatem uwzględnienie całości osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów ich uzyskania. Otrzymanie przedmiotowego świadczenia stanowi natomiast wyłącznie jedno z szeregu przysporzeń majątkowych, związanych z działalnością prowadzoną przez Spółkę.

Nie można wobec tego uznać za prawidłowe twierdzenia Wnioskodawcy, z góry przesądzającego o braku podstawy dla powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z prowadzoną przez Niego działalnością, z uwagi na wcześniejszy brak dodatnich wyników finansowych. Fakt, że zarządzanie komunalnymi zasobami lokalowymi prowadzone w poprzednich latach w formie zakładu budżetowego miało deficytowy charakter, nie może stanowić uzasadnienia dla tego stanowiska. Trudno bowiem a priori przesądzać o skutkach podatkowych prowadzonej działalności, skoro zarówno dochód, jak i stratę w rozumieniu art. 7 ust. 2 omawianej ustawy oblicza się w oparciu o bilans sumy przychodów i kosztów ich uzyskania, ustalony dla danego roku podatkowego.

Z uwagi na fakt, że Spółka prowadzi działalność w zakresie zarządzania komunalnymi zasobami mieszkaniowymi, ocena kwestii istnienia i zakresu obowiązku podatkowego wymaga również uwzględnienia unormowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, powołaną przez Gminę w celu realizacji zadań o charakterze publicznym, do których należy gospodarka gminnymi zasobami mieszkaniowymi. Oznacza to, że Spółka ta może zostać uznana za samorządową jednostkę organizacyjną, a dochody osiągane przez Nią z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.


Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym:


  1. Wartość świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę w postaci nieodpłatnego używania komunalnych zasobów mieszkaniowych na podstawie umowy użyczenia zawartej z Gminą nie stanowi Jego przychodu podatkowego na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  2. Prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Mu do nieodpłatnego używania w oparciu o umowę użyczenia zawartą z Gminą w przypadku osiągnięcia dochodu co do zasady skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi może jednak podlegać zwolnieniu z opodatkowania, o ile spełnione zostaną przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj