Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-116/08-4/HS
z 2 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-116/08-4/HS
Data
2008.05.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
bonifikaty
faktura
faktura korygująca
faktura VAT
limit obrotu
obrót
przychody należne
przychód
rabaty
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy Podatnik będzie mógł obniżyć wysokość swojego przychodu o rabaty udzielone w wyniku wywiązywania się przez niego z zobowiązań wynikających z zawartych przez oddział kontraktów – rabaty wynikające ze zrealizowania przez kontrahentów określonego poziomu obrotów z udziałowcem Podatnika (oddziałem)?



Wniosek ORD-IN 636 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 04.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 04 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, kosztów uzyskania przychodów z tytułu przejętych zobowiązań i zakupu towarów handlowych, przychodów oraz amortyzacji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziałowcem jest belgijska spółka kapitałowa (akcyjna). W grudniu 2007 r. została przeprowadzona następująca transakcja: udziałowiec Podatnika (belgijska spółka akcyjna) prowadzący działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem oddziału sprzedał Podatnikowi zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa – polski oddział, który samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe podlegające badaniu przez biegłego rewidenta. Sprzedany został cały majątek oddziału – w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zapasy towarów handlowych i wierzytelności.

Podatnik przejął także dotychczasowe kontrakty zawarte w ramach działalności oddziału będącego przedmiotem sprzedaży. Przejęcie kontraktów nastąpiło na podstawie trójstronnych porozumień (Podatnik, udziałowiec Podatnika prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału, kontrahent). Podatnik jako podmiot przejmujący (kupujący) wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze wspomnianych kontraktów. Zgodnie z powyższym, Podatnik odpowiada z tytułu zobowiązań gwarancyjnych, rękojmi za wady techniczne i prawne towarów sprzedanych przez udziałowca w ramach działalności oddziału. Podatnik będzie wypłacać klientom świadczenia, które wynikają z zawartych kontraktów (rabaty).


Cena sprzedaży oddziału zostanie zapłacona w taki sposób, że nabywca (Podatnik) ureguluje zobowiązania oddziału (udziałowca Podatnika) wobec jego wierzycieli.


Towary przejęte przez Podatnika zostały zakupione przez jego udziałowca (w ramach działalności oddziału) w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Odliczony został podatek naliczony.


Kontrahentom, na podstawie zawartych umów, przysługują rabaty od ceny dostaw towarów i usług w danym roku (dokonywanych przez Podatnika), po osiągnięciu określonego poziomu wzajemnych obrotów w roku poprzednim (obrotów z udziałowcem Podatnika – sprzedającym oddział).

Rabaty te realizowane będą w następującej formie: Podatnik będzie wystawiał faktury korygujące na podstawie trójstronnych porozumień między Podatnikiem, udziałowcem Podatnika i kontrahentem, w taki sposób, że świadczenie, do którego kontrahenci nabyli prawo w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z udziałowcem Podatnika, zostanie wykonane przez Podatnika, który nabył oddział, tzn., że Podatnik udzieli kontrahentom rabatów w określonej kwocie, do której kontrahenci nabyli prawo w związku z osiągnięciem określonych obrotów w transakcjach z oddziałem.

Kontrahenci oddziału (podmiotu dokonującego sprzedaży oddziału) objęci byli specjalnym programem „punkty na nagrody”. Za osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów oddział przyznawał kontrahentom specjalne punkty, które mogą oni wymieniać na określone nagrody. Podatnik przejmie zobowiązania oddziału wynikające z ww. programu – będzie wymieniał na nagrody punkty uzyskane przez kontrahentów zarówno w transakcjach wykonywanych jeszcze przed sprzedażą oddziału, jak i już po jego nabyciu przez Podatnika (a więc również w transakcjach zawartych przez Podatnika i kontrahentów).


Należy zaznaczyć, że świadczenia wynikające z kontraktów (rabaty, premie) realizowane przez Podatnika w 2008 r. będą uzależnione od wielkości obrotu zrealizowanego przez danego kontrahenta z udziałowcem Podatnika w 2007 r., w zakresie działalności prowadzonej przez niego w ramach oddziału.


Podatnik w wyniku przedmiotowej transakcji przejął środki trwałe należące do przejmowanego oddziału (udziałowca Podatnika). Środki trwałe wpisane były do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – dokonywana była ich amortyzacja.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy przedmiotem sprzedaży jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, zespół poszczególnych składników mienia niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwo...
  2. Czy wywiązywanie się przez Podatnika z zobowiązań gwarancyjnych oraz wydatki związane z realizacją programu „punkty na nagrody” wynikających z zawartych przez oddział kontraktów będzie dla niego kosztem uzyskania przychodów...
  3. Czy Podatnik będzie mógł obniżyć wysokość swojego przychodu o rabaty udzielone w wyniku wywiązywania się przez niego z zobowiązań wynikających z zawartych przez oddział kontraktów – rabaty wynikające ze zrealizowania przez kontrahentów określonego poziomu obrotów z udziałowcem Podatnika (oddziałem)...
  4. Jaką metodę amortyzacji powinien przyjąć Podatnik oraz od jakiej wartości początkowej środków trwałych, znajdujących się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych sprzedawanego oddziału, Podatnik będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych...
  5. Czy Podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszt nabycia towarów, które zostaną przez niego sprzedane, a które zostały nabyte jeszcze przez jego udziałowca w ramach działalności oddziału... Do jakiej wysokości będzie mógł zaliczyć powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodów...


Stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 3, jest następujące.


Wnioskodawcy będzie mógł obniżyć wysokość uzyskiwanego przez siebie przychodu w wyniku udzielenia rabatów, które wynikają z kontraktów zawartych przez oddział przed momentem jego sprzedaży.


Ustawodawca w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznał, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak to zostało wyżej przytoczone, Podatnik na podstawie umów trójstronnych przejmie wszystkie zobowiązania wynikające z zawartych przez oddział kontraktów. Jednym z takich zobowiązań są świadczenia polegające na udzielaniu uzgodnionych rabatów kontrahentom, którzy uzyskali w transakcjach z oddziałem określony poziom obrotów. Wykonanie takiego świadczenia (udzielenie rabatu) służy zabezpieczeniu źródła przychodów Podatnika, jakimi niewątpliwie są umowy zawarte z kontrahentami. Nie wywiązanie się z ww. zobowiązań, które zostały przecież przejęte przez Podatnika, może spowodować utratę dotychczasowych kontrahentów, czyli źródła swych przyszłych przychodów. Można to stwierdzić chociażby na podstawie ogólnej wiedzy i doświadczenia – w warunkach wolnej konkurencji kontrakty zawiera się z podmiotami, które oferują najlepsze warunki i wywiązują się ze swych zobowiązań. W związku z powyższym oraz obowiązującymi przepisami, należy stwierdzić, że przychody Podatnika będą mogły być obniżone o wartość rabatów udzielonych kontrahentom, mimo iż udzielone zostały na podstawie kontraktów zawartych jeszcze przez udziałowca Podatnika w ramach działalności prowadzonej w formie oddziału oraz na podstawie wysokości obrotu osiągniętego pomiędzy tymi podmiotami, a także z trójstronnych porozumień zawartych pomiędzy Podatnikiem, oddziałem (udziałowcem Podatnika) i kontrahentami, które warunkują kontynuację współpracy z konkretnymi klientami oddziału (po dokonaniu sprzedaży – klientami Podatnika), a tym samym uzyskiwanie przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 3, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są m. in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodami należnymi są przychody, które w następstwie działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano. Z tak określonych przychodów wyłączeniu podlegają wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Wyłączenie wartości zwróconych towarów generalnie oznacza obniżenie przychodów i odpowiednio, o ile zwrócony towar posiada wartość handlową, powoduje zmianę kosztów uzyskania przychodów. Pojecie bonifikata jest zniżką ustalonej ceny sprzedaży towarów, robót i usług przyznawaną już po dokonanej transakcji, zwykle na skutek reklamacji odbiorcy; opust, rabat. Natomiast skonto jest rodzajem upustu ceny, który sprzedawca może stosować w wypadkach kiedy zapłata za towar lub usługę wykonywana jest w terminie wcześniejszym niż wynika to z treści umowy sprzedaży.


Zgodnie z „Słownikiem języka polskiego PWN S.A.” (Copyright © 1997-2008 Wydawnictwo Naukowe PWN SA, http://sjp.pwn.pl/lista.php...co=rabat) rabat to „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota”. W świetle powyższego rabat finansowy polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi.


Z powyższych definicji wynika, że wszelkiego rodzaju bonifikaty, skonta lub rabaty mogą być stosowane tylko w relacji do kontrahenta (powodują obniżenie ustalonej uprzednio ceny).

Z opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego wynika, że nabyła ona od swojego udziałowca (spółka belgijska) jego oddział, za pośrednictwem którego prowadził on działalność gospodarczą na terenie naszego kraju. W interpretacji indywidualnej nr ILPB3/423-116/08-2/HS stwierdzono, iż nabyty oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W ramach transakcji nabycia ww. oddziału, Spółka przejęła także dotychczasowe kontrakty zawarte, w ramach działalności, przez zbywany oddział. Przejęcie to nastąpiło na podstawie trójstronnych porozumień (Spółka, jej udziałowiec i kontrahenci). Spółka wskazała również, iż jako strona kupująca wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z tych kontraktów. Kontrahentom, na podstawie tychże umów, przysługują rabaty od ceny dostawy towarów i usług po osiągnięciu przez nich określonego poziomu obrotów w roku poprzednim, tj. obrotów z nabywanym oddziałem. Wystawcą faktur korygujących będzie Spółka.


Reasumując, aby mówić o rabacie, w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinien on dotyczyć przychodów należnych, uzyskanych z tytułu sprzedaży. Udzielanie bonifikat lub rabatów musi mieć więc związek z konkretną sprzedażą lub konkretnym kontrahentem.


Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku gdy Spółka udzielać będzie rabatów swoim kontrahentom w oparciu o poziom obrotów uzyskanych z nabywanym oddziałem, przychody jej będą mogły zostać obniżone o wartość tychże rabatów.


Powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie pozostałych pytań zostały wydane odrębne interpretacje, i tak:

  • w zakresie pytania pierwszego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-2/HS,
  • w zakresie pytania drugiego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-3/HS,
  • w zakresie pytania czwartego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-5/HS,
  • w zakresie pytania piątego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-6/HS.


Ponadto informuje się, że w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług, wydane zostały interpretacje w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPP1/443-162/08-2/BP, nr ILPP1/443-162/08-3/BP.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj