Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-326C/08/AW
z 9 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-326C/08/AW
Data
2008.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
armator
statek morski
stawki podatku
transport morski
usługi pomocnicze
usługi projektowe


Istota interpretacji
Czy Spółka, świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi, uprawniona jest do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, przy założeniu, że usługi te realizowane są wyłącznie na rzecz armatora morskiego?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług polegających na projektowaniu urządzeń nawigacyjnych, radiokomunikacyjnych, sterowniczych oraz nadzorujących przeznaczonych na statki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług polegających na projektowaniu urządzeń nawigacyjnych, radiokomunikacyjnych, sterowniczych oraz nadzorujących przeznaczonych na statki.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zajmuje się szeroko pojętą elektroniką morską, zarówno realizacją dostaw towarów na statki, jak i wykonywaniem usług na statkach. Transakcje dotyczą statków, wymienionych pod poszczególnymi literami art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, które już są eksploatowane, bądź będących dopiero w budowie.

Świadczone usługi są ściśle związane z dostarczanymi przez Spółkę urządzeniami i obejmują projektowanie urządzeń nawigacyjnych, radiokomunikacyjnych, sterowniczych oraz nadzorujących przeznaczonych na statki. Dodać należy, iż przedmiotem dostaw są urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, logi, kompasy, żyrokompasy, GPS), układy sterownicze (układy sterowania silnikiem głównym, silnikami pomocniczymi, pompami, układem zęz i balastów), układy nadzoru (wszelkie układy alarmowe i sygnalizacyjne), a także części zamienne do wymienionych układów.

Usługi wykonywane są przez Wnioskodawcę na zlecenie armatorów, stoczni, a także innych dostawców urządzeń lub usług, towarzystw klasyfikacyjnych itp. Miejscem świadczenia (opodatkowania podatkiem od towarów i usług) przedstawionych transakcji jest terytorium Polski.

Spółka podkreśla, iż uzyskała wydaną w 2006 r. pisemną interpretację o zakresie i sposobie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącą miejsca świadczenia wykonywanych usług oraz stosowania 0% stawki podatku w przypadku transakcji realizowanych na rzecz armatorów. W związku ze zmianą brzmienia odpowiednich regulacji, Spółka ponownie zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej.

W piśmie z dnia 27 czerwca 2008 r., uzupełniając przedmiotowy wniosek, Spółka wniosła wyjaśnienia na temat świadczonych usług projektowania, wykonywania dokumentacji związanych z przyszłą dostawą urządzeń, modernizacją, przebudową itp. Wykonanie tej dokumentacji, zgodnie z oświadczeniem Spółki, jest konieczne, aby w przyszłości było możliwe wykonanie kolejnej dostawy lub usługi, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania statku. Obowiązek wykonania dokumentacji wynika z przepisów międzynarodowych lub krajowych, a dokumentacja podlega zatwierdzeniu przez Towarzystwo Klasyfikacyjne lub organ administracji kraju.

Ponadto Spółka zakłada możliwość wykonywania opisanych usług w odniesieniu do statków w budowie, o ile będzie możliwe wiarygodne określenie klasy statku. Zgodnie z wyjaśnieniami Spółki, w przypadku statków będących w różnych fazach budowy, podmiot zamawiający jest w stanie określić w sposób niepodważalny rodzaj, przeznaczenie jednostki pływającej, podając symbol PKWiU. Wynika to ze stanu zaawansowania budowy, projektu statku, zatwierdzonego przez Towarzystwo Klasyfikacyjne, jednoznacznie określającego jego przeznaczenie (PKWiU) oraz z umowy na dostawę (budowę) statku, szczegółowo określającej parametry statku, w tym również jego przeznaczenie. Określenie rodzaju statku (PKWiU) potwierdzane jest oświadczeniem składanym przez zamawiającego.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 17.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka, świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi, uprawniona jest do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, przy założeniu, że usługi te realizowane są wyłącznie na rzecz armatora morskiego...


Zdaniem Wnioskodawcy, gdy miejscem świadczenia usług jest Polska, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych czynności, Spółka uprawniona jest do stosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług – do usług polegających na projektowaniu urządzeń nawigacyjnych, radiokomunikacyjnych, sterowniczych oraz nadzorujących na statkach. W tym przypadku stosowanie stawki 0% możliwe jest jednak jedynie w sytuacji, gdy usługi świadczone są na rzecz armatorów morskich – w innych przypadkach zastosowanie znajdzie stawka 22%.

Ponadto Spółka uważa, iż wykonując opisane usługi na statkach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1, gotowych lub będących w budowie, na rzecz armatora morskiego, ma prawo do stosowania stawki podatku 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.


W treści art. 83 ust. 1 pkt 1 wymieniono następujące środki transportu morskiego:


  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
  7. statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).


W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił – jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu – od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z treści powołanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy wynika, iż stawka 0% dotyczy wyłącznie usług w nim wymienionych świadczonych na rzecz armatora, a zatem zakres jego stosowania nie może obejmować usług świadczonych na wcześniejszym etapie obrotu.

Ponadto, istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie, że usługi powinny służyć bezpośrednim potrzebom statków i ich ładunkom. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „bezpośredni” oznacza „ taki, który dotyczy kogoś (czegoś) wprost, bez pośrednictwa kogokolwiek (czegokolwiek)”. Zatem za usługi mające na celu zaspokojenie bezpośrednich potrzeb środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich mogą być uznane jedynie usługi konieczne dla ich funkcjonowania i przewożonego przez nie ładunku.

We wniosku Spółka wskazuje, iż opracowywane projekty i dokumentacje są konieczne, aby w przyszłości było możliwe wykonanie kolejnej usługi czy dostawy, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania statku. Ponadto obowiązek wykonania tej dokumentacji wynika z przepisów międzynarodowych lub krajowych, a dokumentacja podlega zatwierdzeniu przez Towarzystwo Klasyfikacyjne lub organ administracji kraju.

Zatem, jeżeli przedmiotowe usługi są bezpośrednio związane z jednostkami pływającymi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, z punktu widzenia prawidłowej ich eksploatacji lub też służą bezpośrednio ładunkom przez nie przewożonym, i zostaną wykonane na rzecz armatora morskiego, to usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku 0%, przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 2 ustawy.

Wnioskodawca nadmienił, że rozważa możliwość wykonywania opisanych usług w odniesieniu do statków w budowie, o ile możliwe będzie wiarygodne określenie klasy statku. Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy nie wynika, że środki transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie, na potrzeby których mają być wykonane usługi, muszą w chwili ich świadczenia być gotowe do użytku. Konsekwentnie - może więc dojść do sytuacji, gdzie usługi zostaną wykonane na potrzeby statku będącego w fazie budowy, nieukończonego w chwili ich świadczenia. Należy jednak zaznaczyć, że dla wypełnienia dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy – stadium budowy przedmiotowego statku musi pozwalać na określenie jego zasadniczych cech jako wyrobu kompletnego i gotowego pozwalającego na zaklasyfikowanie go do określonego grupowania PKWiU.

Jak stanowi § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. Zgodnie z pkt 5.2.2.7 zasad metodycznych rozporządzenia z 18 marca 1997 r., wyroby niekompletne lub niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe i kompletne pod warunkiem, że posiadają cechy wyrobu kompletnego i gotowego. Analogicznie zalicza się wyroby niezmontowane lub zdemontowane. Ponadto, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU, kadłuby statków, statki niewykończone lub niekompletne, zmontowane, niezmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.

Przedstawiając stan faktyczny Spółka zastrzegła, że podmiot zamawiający usługi określa rodzaj, przeznaczenie jednostki pływającej, podając PKWiU i przedkłada w tym zakresie stosowne oświadczenie. Jeżeli zatem statki, na potrzeby których przedmiotowe usługi zostaną wykonane, są na takim etapie budowy, który pozwala zaklasyfikować je do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub statków ratowniczych morskich, wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to w tej sytuacji świadczone przez Spółkę usługi projektowania i wykonywania dokumentacji na rzecz armatora morskiego będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, pod warunkiem prowadzenia dokumentacji określonej w art. 83 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj