Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-142/12-2/BJ
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego sporządzania dokumentu dostawy wyrobów węglowych uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego sporządzania dokumentu dostawy wyrobów węglowych uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zaistniałe stany faktyczne oraz zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wydobycie oraz obrót węglem kamiennym (sklasyfikowanym według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 2701, dalej „węgiel” lub „wyroby węglowe”). Ze względu na zakres prowadzonej działalności, w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy akcyzowej (tj. ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, Dz. U. z 2011 r., Nr 232, poz. 1378), Wnioskodawca złożył do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego pisemne powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy oraz otrzymał potwierdzenie przyjęcia tegoż powiadomienia przez Naczelnika Urzędu Celnego w A nr xxx.

Wnioskodawca sprzedaje bezpośrednio (tj. bez pośredników handlowych, kiedy towar transportowany jest bezpośrednio od Wnioskodawcy do Nabywcy) wyroby węglowe zarówno Nabywcom posiadającym status pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej „PPW” lub „Nabywca”), jak i podmiotom zużywającym węgiel do celów zwolnionych z akcyzy, wskazanych w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej (dalej „podmiot zużywający” lub „Nabywca”).

Zależnie od ustaleń z Nabywcami (umowy z Nabywcą), występują sytuacje, w których to:

  1. Nabywca (samodzielnie lub korzystając z usług transportowych podmiotów trzecich - przewoźników) jest odpowiedzialny za transport wyrobów węglowych od Wnioskodawcy do Nabywcy na warunkach FCA wg Incoterms 2000 lub 2010 (lub do nich zbliżonymi np. EXW), t.j. w opcji transportu po stronie Nabywcy, lub
  2. Wnioskodawca (samodzielnie lub korzystając z usług transportowych podmiotów trzecich - przewoźników) jest odpowiedzialny za transport wyrobów węglowych od Wnioskodawcy do Nabywcy na warunkach DAP wg Incoterms 2010 (lub do nich zbliżonych np. CPT, DDP wg Incoterms 2000 lub 2010), t.j. w opcji transportu po stronie sprzedającego - Wnioskodawcy.

Przemieszczenie węgla odbywa się transportem kolejowym lub samochodowym. Załadunku węgla na środki transportowe dokonuje Wnioskodawca na swój koszt. Wnioskodawca wystawia dokument dostawy zgodnie z rozporządzeniem ws. dokumentu dostawy, w którym wskazuje m.in. Nabywcę jako podmiot odbierający wyroby węglowe, miejsce wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych, adres miejsca odbioru wyrobów węglowych oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia. Dokument dostawy dołączany jest do przemieszczanych wyrobów węglowych. Nabywcy lub pełnomocnicy Nabywców na podstawie stosownych pełnomocnictw, dokonują potwierdzenia odbioru na dokumencie dostawy w miejscu odbioru wyrobów węglowych.

  1. Sprzedaż na terenie kraju w opcji transportu po stronie Nabywcy.

Sprzedaż bezpośrednia (tj. bez pośredników handlowych, kiedy towar transportowany jest bezpośrednio od Wnioskodawcy do jego Nabywcy) na rzecz największych Nabywców będących podmiotami korzystającymi ze zwolnienia z akcyzy dla określonych rodzajów zużyć wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej lub podmiotami będącymi PPW, realizowana jest najczęściej na warunkach FCA „miejsce przekazania towaru” wg Incoterms 2000 lub 2010 lub do nich zbliżonych (np. EXW).

Wg stosowanych u Wnioskodawcy w opcji transportu po stronie Nabywcy warunków FCA, EXW lub do nich zbliżonych wg Incoterms 2000 lub 2010, węgiel odbierany jest bezpośrednio od Wnioskodawcy, tj. w zależności od środka transportu z magazynu Wnioskodawcy (transport samochodowy) lub na kolejowej stacji nadania właściwej dla siedziby Wnioskodawcy (transport kolejowy). W przedmiotowej sytuacji, wydanie towaru i przejście ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na Nabywcę następuje w momencie przejęcia towaru przez Nabywcę lub przewoźnika Nabywcy. Z tą chwilą towar uznaje się za dostarczony. Nabywca odbiera węgiel bądź samodzielnie (np. pracownik Nabywcy) bądź czyni to przewoźnik działający w imieniu Nabywcy na podstawie stosownego pisemnego upoważnienia (pełnomocnictwa). Nabywcy udzielili swoim przewoźnikom w transporcie kolejowym lub samochodowym, stosownych pełnomocnictw, na mocy których przewoźnicy ci mają uprawnienie do dokonania potwierdzania odbioru węgla w miejscu ich odbioru. Pełnomocnictwa udzielane są na czas nieokreślony, określony lub do dokonania poszczególnych odbiorów i są przekazywane Wnioskodawcy. Pełnomocnictwa stałe (na czas nieokreślony lub określony) przekazywane są jednorazowo Wnioskodawcy.

W przypadku opcji transportu po stronie Nabywcy, t.j. warunków FCA lub zbliżonych, np. EXW wg Incoterms 2000 lub 2010, gdzie za transport odpowiedzialny jest Nabywca, miejscem odbioru węgla przez Nabywcę jest:

  1. magazyn Wnioskodawcy wg siedziby Wnioskodawcy (transport samochodowy), bądź:
  2. właściwa dla siedziby Wnioskodawcy stacja kolejowa (transport kolejowy).

Przy odbiorze wyrobów węglowych, Nabywca bądź przewoźnik działający na podstawie pisemnego pełnomocnictwa Nabywcy, dokonuje stosownego potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy. Dołączony do wyrobów węglowych egzemplarz dokumentu dostawy, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych, zwracany jest Wnioskodawcy. Egzemplarz dokumentu dostawy, przeznaczony dla Nabywcy, zostaje przekazany Nabywcy lub jego pełnomocnikowi wraz z przemieszczanymi wyrobami węglowymi.

  1. Sprzedaż na terenie kraju w opcji transportu po stronie sprzedającego - Wnioskodawcy.

Wnioskodawca realizuje również sprzedaż bezpośrednią (tj. bez pośredników handlowych, kiedy towar transportowany jest bezpośrednio od Wnioskodawcy do Nabywcy) na rzecz Nabywców będących podmiotami korzystającymi ze zwolnienia z akcyzy dla określonych rodzajów zużyć wyrobów węglowych wskazanych w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej lub na rzecz podmiotów będącymi PPW, posiadając opcję transportową. W przeciwieństwie do sprzedaży w formule FCA i zbliżonych wg Incoterms 2000 lub 2010, opisanej w pkt 1), w przedmiotowej opcji, za organizację i pokrycie kosztów transportu wyrobów węglowych od Wnioskodawcy do Nabywcy, odpowiada Wnioskodawca (tak jest w przypadku warunków DAP wg Incoterms 2010 lub do nich zbliżonych np. CPT, DDP wg Incoterms 2000 lub 2010). Przewoźnik transportujący wyroby węglowe działa na zlecenie Wnioskodawcy. W tej sytuacji miejscem odbioru wyrobów węglowych jest zazwyczaj miejsce odbioru bezpośrednio związane z siedzibą Nabywcy lub /i miejscem dokonania zużycia węgla lub miejscem magazynowania węgla przez Nabywcę.

Wnioskodawca lub/i przewoźnik działający na zlecenie Wnioskodawcy dokonuje transportu węgla od kolejowej stacji nadania właściwej dla Wnioskodawcy lub z magazynu w siedzibie Wnioskodawcy - do miejsca odbioru, którym w zależności od rozwiązań logistycznych u danego Nabywcy i uzgodnień z Nabywcą dotyczących miejsca odbioru towaru, może być:

  1. kolejowa stacja odbioru właściwa dla: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę (transport kolejowy);
  2. bocznica kolejowa prowadząca do: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę (transport kolejowy);
  3. bezpośrednio siedziba Nabywcy lub bezpośrednio miejsce dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub bezpośrednio miejsce magazynowania węgla przez Nabywcę (transport kolejowy i samochodowy).

Do wyżej wymienionych miejsc Wnioskodawca lub upoważniony przez Wnioskodawcę przewoźnik dostarcza wyroby węglowe i przekazuje je Nabywcy. Moment ten jest momentem odbioru wyrobów węglowych przez Nabywcę, który w ten sposób osobiście lub przez swego reprezentanta (np. pracownika), odbiera sprzedawane wyroby węglowe i dokonuje potwierdzenia odbioru przekazanych mu wyrobów węglowych w dokumencie dostawy po przemieszczeniu węgla, za które odpowiedzialny jest Wnioskodawca. Dołączony do wyrobów węglowych egzemplarz dokumentu dostawy, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych, zwracany jest Wnioskodawcy.

  1. Cel zużycia węgla lub status PPW wg oświadczeń Nabywców składanych Wnioskodawcy.

W celu potwierdzenia celu zużycia nabywanego węgla, Nabywcy węgla będący podmiotami korzystającymi ze zwolnienia z akcyzy dla określonych rodzajów zużyć wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej dodatkowo składają Wnioskodawcy pisemne oświadczenia określające cel zużycia węgla.

Z kolei w celu potwierdzenia posiadania statusu PPW, Nabywcy węgla będący PPW dodatkowo składają Wnioskodawcy stosowne pisemne oświadczenia dotyczące posiadania statusu PPW wraz z poświadczoną przez PPW za zgodność z oryginałem kopią potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego. Ponadto Wnioskodawca dokonuje sprawdzenia, czy Nabywca o statusie PPW został umieszczony przez Ministra Finansów w trybie art. 16 ust. 3c ustawy akcyzowej na aktualnej liście pośredniczących podmiotów węglowych, zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.

Wnioskodawca rozważa rezygnację z pobierania od Nabywców będących podmiotami zużywającymi oświadczeń o celu zużycia nabywanego węgla, a także rezygnację z pobierania od Nabywców będącymi PPW oświadczeń o posiadaniu statusu PPW.

W zakresie weryfikacji uprawnień Nabywców do nabywania węgla wolnego od akcyzy, Wnioskodawca rozważa ograniczenie swych wymogów do:

  1. uzyskania od Nabywców będących podmiotami zużywającymi - potwierdzenia celu zużycia węgla w dokumencie dostawy;
  2. uzyskania od Nabywców będącymi PPW potwierdzenia przeznaczenia węgla w dokumencie dostawy i poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Nabywcę kopii potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przez właściwego dla Nabywcy Naczelnika Urzędu Celnego oraz sprawdzenia, czy Nabywca został umieszczony przez Ministra Finansów na aktualnej liście pośredniczących podmiotów węglowych zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku przemieszczania sprzedanego węgla w opcji transportu po stronie Nabywcy, w sprzedaży, określonej w art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, bezpośrednio od Wnioskodawcy do Nabywcy będącego innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, potwierdzenie odbioru węgla przez PPW albo podmiot korzystający ze zwolnienia może być dokonane na dokumencie dostawy wystawionym przez Wnioskodawcę na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia w/s dokumentu dostawy, przez przewoźnika umocowanego do tego przez Nabywcę, transportującego wyroby węglowe na zlecenie Nabywcy, bez naruszenia prawa do zwolnienia tej sprzedaży węgla z akcyzy?
  2. Czy w przypadku sprzedaży węgla przez Wnioskodawcę w opcji transportu po stronie Nabywcy, będącym innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, w dokumencie dostawy wystawionym na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, jako miejsce odbioru węgla należy wskazać miejsce faktycznego ich odbioru, tj. kolejową stację nadania lub siedzibę (magazyn) Wnioskodawcy, czyli miejsce, gdzie zgodnie ze stanem faktycznym rzeczywiście następuje odbiór przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika lub bezpośrednio przez Nabywcę, bez naruszenia prawa do zwolnienia tej sprzedaży węgla z akcyzy?
  3. Czy w przypadku sprzedaży węgla przez Wnioskodawcę w opcji transportu po stronie Nabywcy, będącym innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, egzemplarz dokumentu dostawy, o którym mowa w § 2 ust. 6a pkt 2 rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, w którym następuje potwierdzenie odbioru węgla przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika lub przez Nabywcę w miejscu odbioru – tj. na kolejowej stacji nadania lub wg siedziby (magazynu) Wnioskodawcy, może być zwrócony Wnioskodawcy (wystawcy dokumentu) w miejscu przekazania węgla umocowanemu przez Nabywcę przewoźnikowi lub bezpośrednio Nabywcy, bez naruszenia prawa do zwolnienia tej sprzedaży węgla z akcyzy?
  4. Czy w przypadku sprzedaży węgla przez Wnioskodawcę w opcji transportu po stronie sprzedającego - Wnioskodawcy, do Nabywcy będącego innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, w dokumencie dostawy wystawionym na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, jako miejsce odbioru węgla należy wskazać miejsce faktycznego ich odbioru, którym może być kolejowa stacja odbioru właściwa dla: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę, lub bocznica kolejowa prowadzącą do: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę, lub bezpośrednio siedziba Nabywcy lub bezpośrednio miejsce dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub bezpośrednio miejscem magazynowania węgla przez Nabywcę, - czyli miejsce, gdzie zgodnie ze stanem faktycznym rzeczywiście następuje odbiór węgla przez Nabywcę lub jego reprezentanta, bez naruszenia prawa do zwolnienia tej sprzedaży węgla z akcyzy?
  5. Czy w przypadku sprzedaży węgla dla podmiotów korzystających ze zwolnienia z akcyzy dla określonych rodzajów zużyć wyrobów węglowych, określonych w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, potwierdzenie odbioru w dokumencie dostawy wystawionym na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, dokonane w polu 14 przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika lub bezpośrednio przez Nabywcę, jest również potwierdzeniem celu zużycia węgla przez Nabywcę, wskazanym w polu 16 kolumna 5 dokumentu dostawy „Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna”), i czy takie potwierdzenie jest wystarczające w tym przypadku dla Wnioskodawcy jako podstawa do zastosowania zwolnienia tej sprzedaży od akcyzy, bez potrzeby składania Wnioskodawcy dodatkowych oświadczeń dotyczących celu zużycia (przeznaczenia) wyrobów węglowych lub przedkładania innych dokumentów przez Nabywcę?
  6. Czy w przypadku sprzedaży węgla dla Nabywcy będącego PPW, potwierdzenie odbioru wyrobów węglowych w dokumencie dostawy wystawionym na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia w/s dokumentu dostawy, dokonane w polu 14 przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika lub bezpośrednio przez Nabywcę, jest wystarczającym potwierdzeniem przeznaczenia węgla przez Nabywcę, wskazanym w polu 16 kolumna 5 dokumentu dostawy „Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)” jako podstawa do zastosowania zwolnienia tej sprzedaży od akcyzy bez potrzeby składania Wnioskodawcy dodatkowych oświadczeń przez Nabywcę dotyczących przeznaczenia węgla lub statusu Nabywcy?
  7. Czy za wystarczające w celu weryfikacji statusu Nabywcy jako PPW na podstawie art. 31a ust. 8 ustawy akcyzowej, można uznać następujące czynności spełnione łącznie:
    1. przekazanie Wnioskodawcy poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Nabywcę kopii potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przez właściwego dla Nabywcy Naczelnika Urzędu Celnego,
    2. sprawdzenie wykonane przez Wnioskodawcę, czy Nabywca widnieje na prowadzonej przez Ministra Finansów liście pośredniczących podmiotów węglowych,

czy też konieczna jest inna forma tej weryfikacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Według Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży węgla na rzecz innego pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, w opcji transportu po stronie Nabywcy (w formule handlowej FCA lub EXW lub zbliżonych wg Incoterms 2000 lub 2010), potwierdzenie odbioru węgla, w miejscu ich odbioru, tj. na kolejowej stacji nadania lub siedzibie (magazynie) Wnioskodawcy na dokumencie dostawy dokonane przez przewoźnika umocowanego przez Nabywcę do potwierdzania odbioru węgla, jest prawidłowe.

Postępowanie takie jest dopuszczalne, albowiem nie jest wyłączone przez żaden przepis prawa. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej. Jednocześnie w myśl § 2 ust. 6a pkt 2 rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, dokument dostawy jest niezwłocznie zwracany wystawcy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia ws. dokumentu dostawy. W polu 14 dokumentu dostawy potwierdzany jest odbiór wyrobów węglowych.

W ocenie Wnioskodawcy potwierdzenie odbioru węgla na dokumencie dostawy przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika nie narusza ustawy akcyzowej ani przepisów wykonawczych do tej ustawy. Możliwość umocowania przewoźnika do dokonania potwierdzenia odbioru węgla wynika z art. 95 § 1 kc, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Ani ustawa, ani właściwości czynności nie sprzeciwiają się, aby Nabywca mógł umocować przewoźnika do dokonania odbioru towaru (wyrobów węglowych).

Potwierdzenie odbioru węgla przez pełnomocnika odpowiada ponadto formule handlowej, w której sprzedawany jest węgiel przez Wnioskodawcę, w której w opcji transportu po stronie Nabywcy, miejscem odbioru węgla jest siedziba (magazyn) Wnioskodawcy bądź kolejowa stacja nadania właściwa wg siedziby Wnioskodawcy, zatem przewoźnik Nabywcy powinien być umocowany do potwierdzania odbioru węgla w dokumencie dostawy w tym miejscu. Udzielenie przewoźnikowi pełnomocnictwa do potwierdzenia odbioru w dokumencie dostawy, jest zgodne z umowami handlowymi łączącymi Wnioskodawcę z Nabywcami węgla, zakładającymi, że miejscem odbioru jest miejsce przekazania wyrobów węglowych przewoźnikowi Nabywcy.

Prawidłowość przedstawionego powyżej stanowiska Wnioskodawcy potwierdza również sam wzór dokumentu dostawy. Ustawodawca dopuszcza bowiem możliwość potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w poz. 14 dokumentu dostawy przez „osobę reprezentującą podmiot odbierający”, a takim podmiotem bez wątpienia jest umocowany przez Nabywcę przewoźnik. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dla Wnioskodawcy o nr IPTPP3/443A-66/12-2/BJ oraz o nr IPTPP3/443A-66/12-3/BJ oraz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o nr IBPP4/443-131/12/LG.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również przedstawione przykłady 5 i 6 (sytuacja I) zawarte w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju – przykłady” w których jest mowa wprost o „pisemnym pełnomocnictwie przewoźnika do reprezentowania nabywcy węgla wobec kopalni”.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży węgla przez Wnioskodawcę w opcji transportu po stronie Nabywcy (w formule FCA lub EXW wg Incoterms 2000 lub 2010) będącym innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, prawidłowe jest umieszczanie w dokumencie dostawy jako miejsca odbioru węgla, kolejowej stacji nadania właściwej wg siedziby Wnioskodawcy lub magazynu wyrobów węglowych Wnioskodawcy mieszczącego się w jego siedzibie.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy podatkowe, w tym przepisy ustawy akcyzowej i rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, jak też wyjaśnienia do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych będącego załącznikiem nr 1a do rozporządzenia ws. dokumentu dostawy – nie zawierają definicji miejsca odbioru, czy też samego odbioru. Brak jest więc jakichkolwiek przesłanek, aby traktować to pojęcie inaczej, niż w sposób ugruntowany i przyjęty na gruncie prawa cywilnego. W świetle zasad przyjętych na tle art. 535 k.c., wydanie rzeczy oznacza przeniesienie ich posiadania przez sprzedającego, natomiast ich odbiór – uzyskanie tego posiadania przez Nabywcę. „Istotnym obowiązkiem kupującego jest obowiązek odbioru rzeczy będących przedmiotem sprzedaży. Wykonanie tego obowiązku polega na objęciu rzeczy we władanie, w sposób odpowiadający właściwościom przedmiotu i postanowieniom umowy” – Zdzisław Gawlik, Komentarz do art. 535 Kodeksu cywilnego, opubl. LEX.

Co więcej, z uwagi na formułę handlową, w jakiej następuje u Wnioskodawcy sprzedaż węgla na podstawie wieloletnich umów handlowych w opcji transportu po stronie Nabywcy, tj. w formule FCA lub zbliżonej według Incoterms 2000 lub 2010 (np. EXW), umocowanie przewoźnika i oznaczenie miejsca przekazania przewoźnikowi wyrobów węglowych jako miejsca odbioru – jest konieczne i uzasadnione. W formule tej wydanie towaru, a także przejście własności, ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na Nabywcę następuje w momencie przejęcia towaru przez przewoźnika. Z tą chwilą towar uznawany jest za dostarczony.

Przypisy do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych (Załącznik nr 1a do rozporządzenia ws. dokumentu dostawy) wskazują, że w polu 11 wpisuje się: "5) Adres, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony...". Podatnik jest zdania, że w związku z tym, iż umocowany przez Nabywcę przewoźnik lub Nabywca odbiera wyroby na stacji nadania lub w magazynie węgla wg siedziby Wnioskodawcy, to owo miejsce należy wpisać w polu 11. Zdaniem Wnioskodawcy taka interpretacja jest właściwa i w pełni odwzorowuje proces przemieszczania węgla, za który w tym przypadku odpowiedzialny jest Nabywca. Wpisanie w tym przypadku w polu nr 11 np. siedziby Nabywcy, takiego samego jak w polu 10, a nie miejsca faktycznego odbioru węgla przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika lub przez Nabywcę, powodowałoby niezgodność z rzeczywistością.

Powyższe rozumienie miejsca odbioru potwierdzają również przykłady 4, 5 i 6 (sytuacja I) zawarte w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju – przykłady”. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają też interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dla Wnioskodawcy nr IPTPP3/443A-66/12-2/BJ oraz IPTPP3/443A-66/12-3/BJ oraz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP4/443-131/12/LG.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 3.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku bezpośredniej sprzedaży węgla (tj. sprzedaży, w której przemieszczenie węgla odbywa się od Wnioskodawcy do Nabywcy) dla innego PPW lub podmiotu, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, w opcji transportu po stronie Nabywcy (w formule handlowej FCA lub zbliżonej, np. EXW wg Incoterms 2000 lub 2010), egzemplarz dokumentu dostawy, o którym mowa w § 2 ust. 6a pkt 2 rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy przez Nabywcę lub umocowanego przez Nabywcę przewoźnika w miejscu ich odbioru tj. na kolejowej stacji nadania lub siedzibie (magazynie) Wnioskodawcy, zwracany jest Wnioskodawcy (wystawcy dokumentu) w miejscu przekazania węgla i potwierdzeniu jego odbioru przez Nabywcę lub przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej. Jednocześnie w myśl § 2 ust. 6a pkt 2 rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, dokument dostawy jest niezwłocznie zwracany wystawcy.

W związku z powyższym, opisane wyżej postępowanie nie narusza warunku zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej. Dokumentem potwierdzającym prawidłowe nabycie węgla w warunkach zwolnienia od akcyzy będzie egzemplarz dokumentu dostawy przeznaczony dla Nabywcy.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również przedstawione przykłady 4, 5 i 6 (sytuacja I) zawarte w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju – przykłady”. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje też potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dla Wnioskodawcy o nr IPTPP3/443A-66/12-2/BJ oraz IPTPP3/443A-66/12-3/BJ oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o nr IBPP4/443-131/12/LG.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 4.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży węgla przez Wnioskodawcę w opcji transportu po stronie sprzedającego Wnioskodawcy do Nabywcy będącego innym pośredniczącym podmiotem węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, prawidłowe jest umieszczanie w dokumencie dostawy jako miejsca odbioru węgla:

  1. kolejowej stacji odbioru właściwej dla: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę, lub
  2. bocznicy kolejowej prowadzącej do: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę, lub
  3. bezpośrednio siedziby Nabywcy lub bezpośrednio miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub bezpośrednio miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy podatkowe, w tym przepisy ustawy akcyzowej i rozporządzenia ws. dokumentu dostawy, jak też wyjaśnienia do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych będącego załącznikiem nr 1a do rozporządzenia w/s dokumentu dostawy – nie zawierają definicji miejsca odbioru, czy też samego odbioru. Brak jest więc jakichkolwiek przesłanek, aby traktować to pojęcie inaczej, niż w sposób ugruntowany i przyjęty na gruncie prawa cywilnego. W świetle zasad przyjętych na tle art. 535 kc, wydanie rzeczy oznacza przeniesienie ich posiadania przez sprzedającego, natomiast ich odbiór – uzyskanie tego posiadania przez Nabywcę. „Istotnym obowiązkiem kupującego jest obowiązek odbioru rzeczy będących przedmiotem sprzedaży. Wykonanie tego obowiązku polega na objęciu rzeczy we władanie, w sposób odpowiadający właściwościom przedmiotu i postanowieniom umowy” – Zdzisław Gawlik, Komentarz do art. 535 Kodeksu cywilnego, opubl. LEX. W przedmiotowej opcji, przewoźnik działa na zlecenie Wnioskodawcy, nie zaś na zlecenie Nabywcy i nie posiada upoważnienia Nabywcy do potwierdzania odbioru wyrobów węglowych. Zatem w opcji transportu po stronie sprzedającego –Wnioskodawcy, Nabywca uzyskuje posiadanie węgla w momencie przejęcia ładunku od Wnioskodawcy lub od jego przewoźnika po dokonaniu transportu węgla.

Wskazane miejsce odbioru w tym przypadku jest zgodne z ugruntowaną praktyką Wnioskodawcy w łączących go z Nabywcami węgla stosunkach handlowych, opartych na opcji transportu po stronie sprzedającego Wnioskodawcy, tj. praktyką zakładającą, że węgiel jest dostarczony Nabywcy w momencie otrzymania przez Nabywcę przesyłki. Przypisy do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych (Załącznik nr 1a do rozporządzenia w/s dokumentu dostawy) wskazują, że w polu 11 wpisuje się: "5) Adres, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony...".

Wnioskodawca jest zdania, że w związku z tym, iż Nabywca w przypadku transportu wyrobów węglowych organizowanego przez Wnioskodawcę i na jego koszt, odbiera od Wnioskodawcy (bądź działającego na zlecenie Wnioskodawcy przewoźnika) wyroby węglowe po ich przemieszczeniu, wykonywanym przez Wnioskodawcę lub przewoźnika działającego w imieniu

Wnioskodawcy, miejscem odbioru węgla może być :

  1. kolejowa stacja odbioru właściwa dla: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę lub
  2. bocznica kolejową prowadzącą do: siedziby Nabywcy lub miejsca dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub miejsca magazynowania węgla przez Nabywcę lub
  3. bezpośrednio siedziba Nabywcy lub bezpośrednio miejsce dokonania zużycia węgla przez Nabywcę lub bezpośrednio miejscem magazynowania węgla przez Nabywcę.

W przedmiotowej sytuacji, jedno z powyższych miejsc należy wpisać w polu 11 dokumentu dostawy. Zdaniem Wnioskodawcy taki sposób postępowania jest właściwy, jako zgodny z prawem i treścią umów handlowych łączących Wnioskodawcę z Nabywcami oraz jako w pełni odwzorowujący proces przemieszczania węgla od Wnioskodawcy do miejsca odbioru, za który w tym przypadku odpowiedzialny jest Wnioskodawca.

Powyższe rozumienie miejsca odbioru w omawianych formułach handlowych, potwierdzają też przykłady 1 i 2 (sytuacja I) zawarte w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju – przykłady”.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 5.

W ocenie Wnioskodawcy, może on odstąpić od żądania od Nabywcy będącego podmiotem zwolnionym na podstawie art. 31 a ust. 2 ustawy akcyzowej, dodatkowych oświadczeń dotyczących celu zużycia węgla, bez naruszenia przepisów ustawy akcyzowej, zachowując prawo do zwolnienia transakcji sprzedaży z podatku akcyzowego. Podpis Nabywcy lub jego pełnomocnika, złożony na dokumencie dostawy, potwierdzający odbiór wyrobów węglowych, stanowi wystarczające potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonego w dokumencie dostawy.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy m. in. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.).
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26,, produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy akcyzowej, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 a ust. 2 ustawy akcyzowej, Wnioskodawca będący PPW, zobowiązany jest do dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy, co Wnioskodawca czyni w sposób opisany w stanie faktycznym.

Wnioskodawca, będący PPW, jako wystawca dokumentu dostawy, na podstawie danych przekazanych przez Nabywcę kupującego wyroby węglowe bez zawartej w cenie akcyzy, określa w dokumencie dostawy m.in. przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy. Na str. 2 dokumentu dostawy- w polu 16 w kolumnie 5, wskazuje krótki opis i podstawę prawną zwolnienia od akcyzy. W ocenie Wnioskodawcy podpis Nabywcy lub jego pełnomocnika (np. działającego na zlecenie Nabywcy, umocowanego do potwierdzania odbioru wyrobów węglowych przewoźnika), złożony na tym dokumencie, potwierdzający odbiór wyrobów węglowych, stanowi wystarczające potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonego w dokumencie dostawy.

W związku powyższym, składanie odrębnych oświadczeń przez Nabywcę w tym zakresie jest nieuzasadnione i nie znajduje podstaw w przepisach ustawy akcyzowej. Przepisy ustawy akcyzowej, ani aktów wykonawczych do niej, nie przewidują w tym przypadku dodatkowego potwierdzania uprawnienia do korzystania ze zwolnienia przez podmioty wymienione art. 31 a ust. 2 ustawy akcyzowej. Wnioskodawca ponadto nie ma możliwości dodatkowej weryfikacji celu zużycia, jak i możliwości sprawdzenia, czy Nabywca faktycznie prowadzi ewidencję zużycia wyrobów węglowych zakupionych w warunkach zwolnienia wg ustawy akcyzowej. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje też uzasadnienie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izbę Skarbowej w Bydgoszczy o nr ITPP3/443-249b/11/JK.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 6.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku żądania od Nabywców o statusie PPW przedstawiania dodatkowych oświadczeń o przeznaczeniu węgla lub oświadczeń o posiadaniu statusu PPW. Podpis Nabywcy lub jego pełnomocnika na dokumencie dostawy w polu 14, potwierdza równocześnie przeznaczenie wyrobów węglowych do celów określonych w tym dokumencie.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy m. in. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy akcyzowej, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wskazać należy, iż wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych oraz zasady jego stosowania zawarto w treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.).

Wnioskodawca, sprzedając węgiel innym PPW wystawia dokumenty dostawy. Zdaniem Wnioskodawcy, podpis PPW lub jego upełnomocnionego przedstawiciela (przewoźnika) na dokumencie dostawy w polu 14, potwierdza równocześnie przeznaczenie wyrobów węglowych do celów określonych w tym dokumencie i nie jest konieczne żądanie od PPW dodatkowych dokumentów lub oświadczeń dotyczących podstawy zwolnienia transakcji od podatku akcyzowego. Żaden przepis prawa, w tym ustawy akcyzowej lub aktów wykonawczych do niej, nie obliguje Wnioskodawcy do żądania takich oświadczeń.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje też uzasadnienie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izbę Skarbowej w Bydgoszczy o nr ITPP3/443-249b/11/JK. Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawca może odstąpić od wymagania dodatkowych oświadczeń od PPW w sprawie przeznaczenia węgla lub posiadania statusu PPW, nie naruszając prawa do zwolnienia transakcji od podatku akcyzowego przy spełnieniu pozostałych ww. wymagań ustawy akcyzowej.

  1. Stanowisko i uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania 7.

W ocenie Wnioskodawcy, weryfikacja przez Wnioskodawcę statusu nabywcy wyrobów węglowych jako PPW może polegać na zażądaniu od nabywcy poświadczonej przez niego kopii pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy oraz sprawdzeniu, czy nabywca został umieszczony przez Ministra Finansów aktualnej liście pośredniczących podmiotów węglowych w trybie art. 16 ust. 3c ustawy akcyzowej.

Zgodnie z treścią przepisów art. 16 ust. 3a-3b ustawy akcyzowej, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy. Potwierdzenie to powinno zawierać dane, o których mowa w ust. 3a, oraz oznaczenie organu potwierdzającego.

W przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, sprzedawca wyrobów węglowych może zażądać od nabywcy przedstawienia mu pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, a nabywca wyrobów węglowych powinien przedstawić sprzedawcy to pisemne potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy (art. 31a ust. 8 ustawy akcyzowej).

Mając na uwadze powyższe przepisy, Wnioskodawca uznaje, że transakcje sprzedaży węgla korzystają ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem:

  1. pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy,
  2. posiadania, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego powiadomienia go o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy,
  3. dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w celu weryfikacji posiadania przez Nabywcę statutu PPW, może on żądać od PPW przekazania mu poświadczonej przez Nabywcę będącego PPW kopii pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy. W ocenie Wnioskodawcy powyższy sposób postępowania jest prawidłowy i wystarczający do zachowania zwolnienia transakcji sprzedaży od podatku akcyzowego. Brak jest bowiem w ustawie akcyzowej bądź aktach wykonawczych warunku przedstawienia sprzedawcy wyrobów węglowych przez nabywcę pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy w ściśle określonej formie.

Dodatkowo wskazać należy, że żądanie od PPW przekazania poświadczonej przez PPW kopii pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, może być uznane za wypełniające dyspozycję normy prawnej z art. 31a ust. 8 ustawy akcyzowej, gdyż istnieją na gruncie tej ustawy dodatkowe instrumenty pozwalające na weryfikację statusu nabywcy wyrobów węglowych. Otóż zgodnie z. 16 ust. 3c ustawy akcyzowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych lub upoważniony przez niego organ publikuje bez zbędnej zwłoki w Biuletynie Informacji Publicznej aktualną listę pośredniczących podmiotów węglowych, obejmującą ich następujące dane: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Istnieje więc dodatkowa możliwość weryfikacji rzetelności i aktualności przedstawionej Wnioskodawcy poświadczonej przez PPW kopii pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, tj. poprzez sprawdzenie, czy dany podmiot widnieje na prowadzonej przez Ministra Finansów liście pośredniczących podmiotów węglowych.

  1. Dodatkowe uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytań 5, 6 i 7.

Zdaniem Wnioskodawcy dążenie do uproszenia procesu dokumentowania uprawnień Nabywców do nabywania węgla bez wliczonej jego cenę akcyzy znajduje uzasadnienie w celu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 232, poz. 1378). Intencją ustawodawcy, kształtującego zakres i warunki zwolnienia wyrobów węglowych od podatku akcyzowego była minimalizacja formalności i jak najmniejsze obciążenia uczestników rynku nowymi obowiązkami. Jak pokazały pierwsze miesiące obowiązywania nowych regulacji, liczne, nałożone na pośredniczące podmioty węglowe obowiązki skutkują wzrostem biurokracji zakładowej i powodują spowolnienie procesu sprzedaży węgla. Potwierdzenie przez organ prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 5, 6 i 7 przyczyni się do ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk i odzwierciedlać będzie intencje ustawodawcy bez naruszenia przez Wnioskodawcę przepisów ustawy akcyzowej lub rozporządzenia ws. dokumentu dostawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz zaistniałych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy dodatkowo stwierdzić, że Wnioskodawca w opisie własnego stanowiska w sprawie omyłkowo zamiast pola 15 (kolumna 5) dokumentu dostawy wyrobów węglowych podał pole 16 (kolumnę 5) tegoż dokumentu jako miejsce, w którym wpisuje się przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna).

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistnienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację, tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zaistnienia okoliczności nieobjętych opisem zawartym we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zarówno zdarzeń przyszłych, jak i zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj