Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-106a/08/MK
z 4 czerwca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-106a/08/MK
Data
2008.06.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura
infrastruktura techniczna
infrastruktura towarzysząca
instalacja
kanalizacja
koszty uzyskania przychodów
przyłącze
przyłączenie do sieci
sieć
wodociągi
Istota interpretacji
Czy - w przypadku sprzedaży Urządeń Infrastruktury za 1 zł - wydatki poniesione na budowę Urządeń Infrastrukturalnych stanowią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychody?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na budowę urządzeń infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, które zostaną odpłatnie przekazane za cenę równą 1 zł Przedsiębiorstwu - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki, uzupełniony pismami z dnia 5 i 14 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na budowę Urządzeń Infrastrukturalnych, które zostaną nieodpłatnie przekazane lub odpłatnie przekazane za cenę równą 1 zł Przedsiębiorstwu. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe. Wnioskodawca zawarł z podmiotami realizującymi inwestycje budowlane (dalej: Inwestycja) umowy o wykonanie infrastruktury technicznej (dalej: Umowy) w zamian za wynagrodzenie. Charakter Inwestycji wymagał wybudowania również:
Spółka wskazała, że z tytułu realizacji Inwestycji uzyska przychód z ww. Umów. Jednocześnie na podstawie zawartych umów oraz umów z Przedsiębiorstwem (dalej: „P.”), Spółka jest zobowiązana do przekazania wybudowanych w związku z Inwestycją Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.”. Spółka i „P.” nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych. Przekazanie Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.” może nastąpić w drodze:
W piśmie z dnia 5 maja 2008 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że infrastruktura jest budowana na linii rozgraniczającej ulic. Na początku inwestycji Spółka była współwłaścicielem gruntów, na których prowadzona była ta budowa infrastruktury. Następnie Spółka zbyła swój udział i w dalszym ciągu prowadzone są na jej zlecenie prace budowlane związane z infrastrukturą jest wciąż w budowie. Zakończona jest w części budowa magistrali, która zostania sprzedana do „P.”. W uzupełnieniu wniosku pismem z dnia 14 maja 2008 r. Spółka wyjaśniła
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Spółki w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania pierwszego oraz podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi. W odniesieniu do możliwość zaliczenia wydatków na wybudowanie Urządzeń Infrastrukturalnych do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży Urządzeń Infrastrukturalnych za 1 zł Spółka wskazała na treść art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby zatem określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musza zostać spełnione łącznie dwie przesłanki: wydatek musi być związany z osiągnięciem przychodu (lub zachowaniem bądź zabezpieczeniem jego źródła), oraz wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy. Ponieważ katalog wydatków nie stanowiących koszty uzyskania przychodów nie zawiera wydatków na infrastrukturę, która następnie jest przedmiotem odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania (ani też bardzie ogólnej kategorii wydatków na nabycie/wytworzenie rzeczy będących przedmiotem takiej transakcji), możliwość uznania je za dla celów powołanej ustawy jest uzależniona od wykazania, iż wydatki takie są związane z przychodem. Jak wskazano powyżej, możliwe jest również odpłatne przeniesienie prawa własności Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.” za symboliczną cenę 1 zł. Biorąc pod uwagę, iż wybudowanie Urządzeń Infrastrukturalnych było niezbędne dla zapewnienia kompletność Inwestycji i uzyskania przychodów z Umowy przez Spółkę, wydatki poniesione przez Spółkę należy uznać za koszty uzyskania przychodów. Nie ma przy tym znaczenia, iż ustalona cena wynosiłaby 1 zł. Skoro nieodpłatne przekazanie nie wyłącza możliwości uznania określonych wydatków za koszty uzyskania przychodów (co potwierdzają pisma organów podatkowych przywołane poniżej), tym bardziej nie będzie wyłączało takiej możliwości przekazanie odpłatne. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka wskazała na pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek z dnia 12 września 2006 r. Nr 1437/ZI/443/266/DJW/06. Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że w przypadku przeniesienia praw w drodze sprzedaży za symboliczną cenę 1 zł wydatki poniesione przez Spółkę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów – dla celów podatku dochodowego – składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:
Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie został ujęty w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Do katalogu tego należą m.in. wydatki, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych po przekroczeniu ustawowo określonych limitów, gdy nie spełnią określonych warunków, bądź ze względu na swój charakter bezwzględnie nie stanowią kosztów podatkowych. Art. 16 ust. 1 ustawy zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, iż każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Tym samym dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. W konsekwencji nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Skoro bowiem ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów, to ten cel musi być widoczny. Ponoszone koszty winny ten cel realizować lub co najmniej zakładać go jako realny. Prawo zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów dany podmiot ma w przypadku, gdy wydatki te pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami. Odnosząc się do treści wniosku podkreślić należy, że w przypadku odpłatnego, za symboliczną cenę 1 zł, przekazania infrastruktury przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu wydatki poniesione na jej budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż okoliczność ta warunkuje osiąganie przychodów - ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wynika to m.in. z faktu, że do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się koszty wykonania sieci i przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz koszty wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu. W konsekwencji wydatki poniesione na budowę:
Na marginesie sprawy zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby jakie wydatki można uznać za koszty związane z wybudowaniem przyłączy oraz infrastruktury technicznej. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.