Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-106a/08/MK
z 4 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-106a/08/MK
Data
2008.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura
infrastruktura techniczna
infrastruktura towarzysząca
instalacja
kanalizacja
koszty uzyskania przychodów
przyłącze
przyłączenie do sieci
sieć
wodociągi


Istota interpretacji
Czy - w przypadku sprzedaży Urządeń Infrastruktury za 1 zł - wydatki poniesione na budowę Urządeń Infrastrukturalnych stanowią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychody?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na budowę urządzeń infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, które zostaną odpłatnie przekazane za cenę równą 1 zł Przedsiębiorstwu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki, uzupełniony pismami z dnia 5 i 14 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na budowę Urządzeń Infrastrukturalnych, które zostaną nieodpłatnie przekazane lub odpłatnie przekazane za cenę równą 1 zł Przedsiębiorstwu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca zawarł z podmiotami realizującymi inwestycje budowlane (dalej: Inwestycja) umowy o wykonanie infrastruktury technicznej (dalej: Umowy) w zamian za wynagrodzenie.


Charakter Inwestycji wymagał wybudowania również:


  • urządzenia infrastruktury ściekowej,
  • kanalizacji sanitarnej,
  • kanalizacji deszczowej oraz
  • magistrali i sieci wodociągowych infrastrukturalne="">.


Spółka wskazała, że z tytułu realizacji Inwestycji uzyska przychód z ww. Umów.

Jednocześnie na podstawie zawartych umów oraz umów z Przedsiębiorstwem (dalej: „P.”), Spółka jest zobowiązana do przekazania wybudowanych w związku z Inwestycją Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.”.

Spółka i „P.” nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych.


Przekazanie Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.” może nastąpić w drodze:


  • nieodpłatnego przekazania - pierwsze zdarzenie przyszłe, lub
  • odpłatnego przekazania - za cenę równą 1 zł — drugie zdarzenie przyszłe.


W piśmie z dnia 5 maja 2008 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że infrastruktura jest budowana na linii rozgraniczającej ulic. Na początku inwestycji Spółka była współwłaścicielem gruntów, na których prowadzona była ta budowa infrastruktury. Następnie Spółka zbyła swój udział i w dalszym ciągu prowadzone są na jej zlecenie prace budowlane związane z infrastrukturą jest wciąż w budowie. Zakończona jest w części budowa magistrali, która zostania sprzedana do „P.”.


W uzupełnieniu wniosku pismem z dnia 14 maja 2008 r. Spółka wyjaśniła
w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, że:


  • Spółka zawarła z podmiotami, które realizować będą inwestycje budowlane (developerzy) umowy sprzedaży, w których - w ramach ceny sprzedaży - Spółka zobowiązała się do doprowadzenia do zakończenia budowy infrastruktury i przyłączenia jej do sieci.
  • Z „P.” Spółka zawarła umowę sprzedaży części magistrali, z której uzyskała przychód podatkowy.
  • Spółka zamierza zawrzeć z „P.” umowę darowizny lub sprzedaży za 1 zł i tej właśnie planowanej transakcji dotyczy zapytanie o interpretację.
  • Na działkach gruntu, na których budowana jest infrastruktura planowana jest budowa osiedla, tj. budynków mieszkalnych i użytkowych.
  • Zapytanie Spółki odnośnie wydatków poniesionych na budowę infrastruktury dotyczy wydatków bezpośrednich związanych z nabyciem towarów i usług w celu wybudowania infrastruktury, jak na przykład: wydatki na sporządzenia projektu, wydatki na wykonanie sieci i przyłączy technicznych, na nabycie materiałów, uzbrojenie terenu oraz koszty eksploatacyjne już istniejącej infrastruktury, jak odśnieżanie drogi, oświetlenie, itp.
  • Jak wyżej wskazano, Spółka uzyskała przychód ze sprzedaży udziału w tych gruntach. Wybudowanie infrastruktury było niezbędne do przygotowania działek do sprzedaży, a zobowiązanie do dokończenia budowy infrastruktury miało wpływ na cenę sprzedaży. W związku z tym wydatki te mają związek z opodatkowaną działalnością Spółki i z uzyskanym przychodem.

    Spółka uzyskała też przychód ze sprzedaży części magistrali do „P.”.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych.


  1. W przypadku przekazania Urządzeń Infrastruktury nieodpłatnie:

    1. czy przekazanie tego rodzaju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz
    2. czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług koniecznych do wybudowania Urządzeń Infrastrukturalnych i
    3. czy wydatki poniesione na budowę Urządzeń Infrastrukturalnych stanowią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodu...

  2. W przypadku sprzedaż Urządzeń Infrastruktury za 1 zł:

    1. czy sprzedaż tego rodzaju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz
    2. czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług koniecznych do wybudowania Urządzeń Infrastrukturalnych i
    3. czy wydatki poniesione na budowę Urządzeń Infrastrukturalnych stanowią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodu...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek Spółki w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania pierwszego oraz podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.


W odniesieniu do możliwość zaliczenia wydatków na wybudowanie Urządzeń Infrastrukturalnych do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży Urządzeń Infrastrukturalnych za 1 zł Spółka wskazała na treść art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby zatem określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musza zostać spełnione łącznie dwie przesłanki: wydatek musi być związany z osiągnięciem przychodu (lub zachowaniem bądź zabezpieczeniem jego źródła), oraz wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy.

Ponieważ katalog wydatków nie stanowiących koszty uzyskania przychodów nie zawiera wydatków na infrastrukturę, która następnie jest przedmiotem odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania (ani też bardzie ogólnej kategorii wydatków na nabycie/wytworzenie rzeczy będących przedmiotem takiej transakcji), możliwość uznania je za dla celów powołanej ustawy jest uzależniona od wykazania, iż wydatki takie są związane z przychodem.

Jak wskazano powyżej, możliwe jest również odpłatne przeniesienie prawa własności Urządzeń Infrastrukturalnych na rzecz „P.” za symboliczną cenę 1 zł. Biorąc pod uwagę, iż wybudowanie Urządzeń Infrastrukturalnych było niezbędne dla zapewnienia kompletność Inwestycji i uzyskania przychodów z Umowy przez Spółkę, wydatki poniesione przez Spółkę należy uznać za koszty uzyskania przychodów. Nie ma przy tym znaczenia, iż ustalona cena wynosiłaby 1 zł.

Skoro nieodpłatne przekazanie nie wyłącza możliwości uznania określonych wydatków za koszty uzyskania przychodów (co potwierdzają pisma organów podatkowych przywołane poniżej), tym bardziej nie będzie wyłączało takiej możliwości przekazanie odpłatne.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka wskazała na pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek z dnia 12 września 2006 r. Nr 1437/ZI/443/266/DJW/06. Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że w przypadku przeniesienia praw w drodze sprzedaży za symboliczną cenę 1 zł wydatki poniesione przez Spółkę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów – dla celów podatku dochodowego – składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.


Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:


  • konieczność faktycznego – co do zasady – poniesienia wydatku,
  • poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu.


Drugi z tych elementów stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie został ujęty w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Do katalogu tego należą m.in. wydatki, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych po przekroczeniu ustawowo określonych limitów, gdy nie spełnią określonych warunków, bądź ze względu na swój charakter bezwzględnie nie stanowią kosztów podatkowych. Art. 16 ust. 1 ustawy zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, iż każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Tym samym dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

W konsekwencji nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Skoro bowiem ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów, to ten cel musi być widoczny. Ponoszone koszty winny ten cel realizować lub co najmniej zakładać go jako realny. Prawo zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów dany podmiot ma w przypadku, gdy wydatki te pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami.

Odnosząc się do treści wniosku podkreślić należy, że w przypadku odpłatnego, za symboliczną cenę 1 zł, przekazania infrastruktury przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu wydatki poniesione na jej budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż okoliczność ta warunkuje osiąganie przychodów - ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wynika to m.in. z faktu, że do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się koszty wykonania sieci i przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz koszty wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu.


W konsekwencji wydatki poniesione na budowę:


  • urządzenia infrastruktury ściekowej,
  • kanalizacji sanitarnej,
  • kanalizacji deszczowej oraz
  • magistrali i sieci wodociągowych

    są zatem, w oparciu o powyższe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodu poniesionym w związku z działalnością prowadzoną przez przedsiębiorstwo, który ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu (o ile przedmiotowe elementy, urządzenia infrastruktury sieci wodociągowej nie stanowią obiektów kompletnych, a wiec przekazywana infrastruktura nie jest więc środkiem trwałym u przekazującego).


Na marginesie sprawy zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby jakie wydatki można uznać za koszty związane z wybudowaniem przyłączy oraz infrastruktury technicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj