Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-877/08/HK
z 7 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-877/08/HK
Data
2008.08.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akredytacja
dofinansowanie
kurs
kwalifikacje zawodowe
podnoszenie kwalifikacji
pracownik
szkolenie


Istota interpretacji
Czy przychody z tytułu uczestnictwa w szkoleniach są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy organizator szkolenia posiada akredytację czy też takiej akredytacji nie posiada?



Wniosek ORD-IN 650 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 07 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości kosztów kształcenia pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości kosztów kształcenia pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Pracownicy wnioskodawcy uczestniczą w szkoleniach, których celem jest podniesienie ich kwalifikacji i poszerzenie umiejętności zawodowych związanych z wykonywaną przez nich pracą. Tematyka szkoleń jest różnorodna i najczęściej dotyczy zagadnień związanych z nowościami w asortymencie towarów oferowanych przez Spółkę, zmianach w przepisach obowiązującego prawa mających bezpośredni lub pośredni wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej w statutowym zakresie. Spółka kieruje ponadto pracowników do udziału w kursach językowych. Szkolenia mają różną intensywność i długość trwania. Jednakże zasadą jest, iż pracownicy uczestniczą w szkoleniach na podstawie wystawionego przez Spółkę skierowania. Koszty szkolenia w całości pokrywa Spółka, bezpośrednio na rzecz organizatora szkolenia, ponadto szkolenia te związane są zawsze z działalnością gospodarczą Spółki i charakterem pracy wykonywanej przez szkolonego pracownika.

Organizatorzy szkoleń są z reguły osobami fizycznymi lub osobami prawnymi świadczącymi usługi szkoleniowe w zakresie prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, nie figurują w rejestrze miejscowego Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa i nie posiadają akredytacji, o której mowa w art. 68b ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu uczestnictwa w wyżej wskazanych szkoleniach są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy organizator szkolenia posiada akredytację czy też takiej akredytacji nie posiada...

Zdaniem wnioskodawcy po pierwsze należy wskazać, że zwolnieniu od opodatkowania, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy będą podlegały świadczenia odnoszące się zarówno do pozaszkolnych form kształcenia, o jakich mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych, które nie przewiduje wymogu akredytacji, jak i tych wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, które przewiduje wymóg akredytacji. W ocenie wnioskodawcy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu świadczeń wypłacanych ze stosunku pracy ma prawo zastosować zwolnienie do wartości świadczeń przyznanych na podnoszenie kwalifikacji w formach określonych w obu ww. rozporządzeniach. Bowiem zdaniem wnioskodawcy ustawa nie daje żadnych podstaw by różnicować te sytuacje, w szczególności nie przewiduje wymogu akredytacji jako przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. W ocenie wnioskodawcy przepis § 52 cytowanego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki uchylił jedynie część przepisów ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Zatem w mocy obowiązującej pozostają przepisy obu powyższych rozporządzeń. Ponieważ brak jest stosownej definicji jednostki szkoleniowej w przepisach cytowanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, a w szczególności brak zapisów mówiących o tym, że miałaby to być jednostka akredytowana, w ocenie wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania, iż podmiot, który oparł się na przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, jako przepisach odrębnych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy, nie może skorzystać ze wskazanego w tym przepisie zwolnienia.

Ponadto, zdaniem wnioskodawcy Spółka winna stosować - w przedstawionym stanie faktycznym – przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, jako rozporządzenia wykonawczego do Kodeksu pracy, którego przepisy Spółka jako pracodawca zobowiązana jest przestrzegać. Zgodnie zaś z art. 94 pkt 6 Kodeksu pracy Spółka jest obowiązana ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zatem zdaniem wnioskodawcy podstawą do realizacji wskazanego obowiązku winien być przepis art. 103 Kodeksu pracy, stanowiący podstawę do wydania rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, nie zaś przepis art. 68c ustawy o systemie oświaty, stanowiący podstawę do wydania rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki. W ocenie wnioskodawcy zachodzą istotne wątpliwości, co do tego, czy Spółka może być uznana za adresata przepisów ustawy o systemie oświaty i wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki. Skoro zaś rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej nie definiuje statusu podmiotu świadczącego usługi szkoleniowe, w szczególności nie wskazuje, iż podmiot taki winien posiadać stosowną akredytację, nie można w ocenie wnioskodawcy twierdzić, iż jedynie świadczenia pracodawcy dotyczące usług szkoleniowych realizowanych przez akredytowane podmioty mogą korzystać ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy. Mając na uwadze powyższe, a ponadto brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy, który nie definiuje pojęcia form pozaszkolnych w ramach których pracownicy Spółki mogliby podnosić swoje kwalifikacje dla celów ściśle podatkowych w ocenie wnioskodawcy wydaje się zbyt daleko idące sięganie do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki na zasadzie wyłączności.

Zatem zdaniem wnioskodawcy brak akredytacji jednostki szkoleniowej nie wyklucza prawa do zastosowania przez Spółkę zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy, w sytuacji gdy pracownicy zostają skierowani przez Spółkę na szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 tejże ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Natomiast art. 12 ust. 1 stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.

Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że generalnie wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu. Natomiast według art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy, wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenie zawodowe pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych - korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odrębne przepisy, o których mowa powyżej to dwa następujące rozporządzenia:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993r. Nr 103, poz. 472 ze zm.),
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 03 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216 ze zm.).

Należy przy tym zauważyć, że szkolenia pracowników opłacane przez zakład pracy można podzielić na dwa rodzaje:

  1. szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe w sensie umiejętności wykonywania bieżącej pracy, do których należą: seminaria, odczyty, prelekcje, wykłady, kursy specjalizacyjne, kursokonferencje, okazjonalne wykłady a nawet nauka języków obcych, jeśli pracownik zatrudniony jest na stanowisku wymagającym znajomości języka. Powyższe wymienione rodzaje dokształcania nie mają charakteru systematycznej nauki szkolnej w znaczeniu ogólnym,
  2. szkolenia podnoszące poziom wiedzy ogólnej i zawodowej pracownika (nauka w szkołach publicznych i niepublicznych, w szkołach wyższych, na studiach podyplomowych itp.).

Zakres pozaszkolnych form nauczania reguluje powołane powyżej rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 03 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Zwolnieniu podlegać będą zatem przychody uzyskiwane przez pracowników z tytułu uczestnictwa w szkoleniach pod warunkiem, że szkolenia te stanowią jedną z powyżej wskazanych form kształcenia pozaszkolnego i będą przyznane przez pracodawcę zgodnie z odrębnymi przepisami na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika. Przepisem regulującym zakres świadczeń przysługujących pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe jest ww. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy przysługuje, o ile umowa zawarta między nim i zakładem pracy nie stanowi inaczej:

  1. zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,
  2. urlop szkoleniowy na udział w obowiązkowych zajęciach oraz zwolnienie z części dnia pracy w wymiarze określonym w § 10, płatne według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Natomiast cyt. powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy nie uzależnia stosowania określonego w nim zwolnienia podatkowego od posiadania akredytacji przez organizatora kształcenia. Stąd też posiadanie bądź brak akredytacji przez organizatora szkolenia nie wpływa na możliwość skorzystania ze zwolnienia świadczeń przyznanych pracownikowi na podstawie odrębnych przepisów.

W przypadku dokształcania i doskonalenia zawodowego pracownika wyróżnić można sytuacje, gdy szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków zawodowych pracownika w firmie na danym stanowisku. Jeżeli zostanie spełniony powyższy warunek, wówczas koszty ponoszone za takie szkolenie, kurs, przez zakład pracy nie stanowią przychodu pracownika i nie podlegają opodatkowaniu.

Natomiast, jeśli szkolenie nie byłoby związane z wykonywaniem czynności przez pracownika na danym stanowisku pracy tylko miałoby na celu podniesienie ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia a pracownicy nie uczestniczyliby w nim na podstawie obowiązkowego uczestnictwa, wówczas koszty ponoszone przez zakład pracy na to szkolenie, stanowią przychód pracownika w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993 r. Nr 103, poz. 472 ze zm.) oraz obowiązującym od 14 marca 2006r. rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pracownicy wnioskodawcy uczestniczą w szkoleniach, których celem jest podniesienie ich kwalifikacji i poszerzenie umiejętności zawodowych związanych z wykonywaną przez nich pracą. Wobec tego uznać należy, że jeżeli prowadzone kursy, szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków pracowników, wówczas koszty ich poniesienia przez wnioskodawcę nie będą stanowić dla pracownika przychodu. Zatem wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj