Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-169/08/JK
z 26 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-169/08/JK
Data
2008.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy


Słowa kluczowe
procedura zawieszenia poboru akcyzy
skład podatkowy
szczególny nadzór podatkowy
ustalanie
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Zasady ustalania ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego.



Wniosek ORD-IN 853 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie ustalenia ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie ustalenia ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi skład podatkowy w kraju. Do składu podatkowego wprowadzane są oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 41-2710 19 45 oraz kodów CN 2710 19 71-2710 19 99 nabywane przez Spółkę w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego i transportowane z innych krajów Wspólnoty (Belgia i Szwecja) w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w kraju.


Weryfikacja ilości przyjmowanego do składu podatkowego lub wydawanego ze składu towaru dokonywana jest na każdym etapie realizowanej dostawy w następujący sposób:


  • podczas załadunku towaru w składach podatkowych Spółki w Belgii lub Szwecji poprzez ważenie na wagach legalizowanych. Do każdej dostawy dołączany jest dokument ADT (dla towarów o kodach CN 2710 19 41, 2710 19 45) lub faktura handlowa dla towarów o kodach CN 2710 19 93, 2710 19 99 oraz świadectwo jakości zawierające gęstość oleju w temperaturze referencyjnej 15#186;C, załadowaną ilość w kilogramach i dane identyfikacyjne cysterny. Każda cysterna zaopatrzona jest w plomby zakładowe Spółki z numerami seryjnymi wpisanymi w świadectwo jakości;
  • podczas przyjęcia do składu podatkowego Spółki w kraju weryfikacja ilości wyrobów następuje na podstawie dołączonych dokumentów oraz weryfikacji masy brutto dla cystern samochodowych, w przypadku tranzytu przez skład podatkowy, poprzez ważenie cysterny na wadze legalizowanej bez konieczności rozładunku cysterny, zaś w przypadku dostaw drogą morską statkiem, weryfikacja ilości wyrobów odbywa się przez pomiary zbiorników lądowych w składzie podatkowym wykonywane przez niezależnego inspektora;
  • podczas rozładunku u odbiorcy ostateczna weryfikacja ilości na legalizowanych wagach lub legalizowanych licznikach przepływowych w obecności pracowników urzędu celnego (w przypadku dostaw do składów podatkowych).
  • podczas wydawania towaru ze składu podatkowego Spółki - wszystkie cysterny ważone są na wadze legalizowanej na terenie składu podatkowego.


Nabywane przez Spółkę wyroby są następnie sprzedawane podmiotom w obrocie krajowym oraz podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 i pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U z 2006 roku, Nr 72, poz. 500 ze zm.). Weryfikacja ilości przyjmowanego do składu podatkowego lub wydawanego ze składu towaru dokonywana jest przez pracowników szczególnego nadzoru na podstawie dołączonych dokumentów oraz podczas ważenia cysterny na wadze legalizowanej, a w przypadku dostaw drogą morską statkiem przez pomiary zbiorników lądowych w składzie podatkowym. W przypadku dostawy przesyłki cysternami samochodowymi ze składów podatkowych Spółki w Belgii lub Szwecji do ostatecznego odbiorcy, poprzez skład podatkowy Spółki w kraju (dostawy tranzytowe przez skład podatkowy) z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia nie ma możliwości dokonania pomiaru ilości przyjmowanych wyrobów na podstawie wyników ważenia załadowanej, a następnie pustej cysterny bez konieczności rozładunku i ponownego załadunku cysterny. Pomiar przesyłki przy użyciu legalizowanych przyrządów pomiarowych następuje przy wysyłce ze składów podatkowych Spółki w Belgii i Szwecji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przyjęcie przesyłki do składu podatkowego Spółki w kraju może odbywać się po dokonaniu ostatecznej weryfikacji ilościowej u końcowego odbiorcy poprzez ważenie na legalizowanej wadze lub przy użyciu legalizowanego licznika w czasie rozładunku cysterny...


Stanowisko Wnioskodawcy.


Przyjmowanie i wydawanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego i ze składu podatkowego Spółki w kraju odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65 poz. 598 ze zm.). Zgodnie z § 64 ust. 3 wymienionego rozporządzenia przyjęcie przesyłki wyrobów, o których mowa ust. 1 cyt. paragrafu, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności przyjęcia przesyłki, podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki z co najmniej dwiema kopiami, z których pierwszą niezwłocznie przesyła naczelnikowi urzędu celnego właściwemu miejscowo dla odbiorcy przesyłki lub komórce stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u odbiorcy przesyłki. Zgodnie z § 64 ust. 6 pkt 8 ww. rozporządzenia dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki w przypadku przyjęcia przesyłki produktów rafinacji ropy naftowej powinien określać ich rodzaj, asortyment, gęstość w temperaturze referencyjnej 15°C - z wyjątkiem gazu płynnego, ilości oraz rodzaje i liczbę naczyń służących do transportu. W przypadku dostawy przesyłki cysternami samochodowymi ze składów podatkowych Spółki w Belgii lub Szwecji do ostatecznego odbiorcy, poprzez skład podatkowy Wnioskodawcy w kraju, z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia nie ma możliwości dokonania pomiaru ilości przyjmowanych wyrobów na podstawie wyników ważenia załadowanej a następnie pustej cysterny.

Pomiar przesyłki przy użyciu legalizowanych przyrządów pomiarowych następuje przy wysyłce ze składów podatkowych w Belgii i Szwecji. Ostateczna weryfikacja ilościowa dokonywana jest u końcowego odbiorcy poprzez ważenie na legalizowanej wadze lub przy użyciu legalizowanego licznika w czasie rozładunku cysterny.

W ocenie Wnioskodawcy dane, o które ma być uzupełniony dokument przyjęcia przesyłki, mogą zostać uzupełnione (ostatecznie zweryfikowane) przez pracowników szczególnego nadzoru na podstawie dostarczonych dokumentów przez Spółkę z wykonywania czynności ważenia cysterny na wadze legalizowanej, a w przypadku dostaw drogą morską statkiem przez pomiary zbiorników lądowych w składzie podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U z 2006 roku, Nr 72, poz. 500 ze zm.). Wyroby akcyzowe będące przedmiotem zwolnienia nabywane są wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie dostarczane podmiotowi uprawnionemu (odbiorca ostateczny) za pośrednictwem składu podatkowego Spółki zlokalizowanego na terenie kraju. Ważenie wyrobu akcyzowego i faktyczne ustalenie ilości wyrobu będącego przedmiotem zwolnienia następuje w chwili odbioru wyrobu przez podmiot uprawniony. Przyjęcie wyrobu do składu podatkowego Spółki w kraju i określenie ilości wyrobów akcyzowych następuje na podstawie dokumentów, w oparciu o wagę brutto cystern samochodowych lub pomiary zbiorników lądowych w przypadku dostaw drogą morską. Po odbiorze wyrobów zwolnionych od akcyzy przez upoważnionego odbiorcę i ustaleniu faktycznej ilości wyrobu następuje uzupełnienie danych w dokumencie przyjęcia przesyłki do składu podatkowego Spółki.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) składem podatkowym jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Podkreślić należy, iż stosownie do postanowień zawartych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 ze zm.) szczegółowe warunki dotyczące przyjmowania, magazynowania i wysyłania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, objętych szczególnym nadzorem podatkowym określają przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego.

Wnioskodawca przyjął, że przedstawiony przez niego we wniosku sposób określenia rodzaju i ilości nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych i wprowadzanych następnie do składu podatkowego w kraju jest zgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.). Należy zauważyć, iż kontrola ilości i rodzaju wprowadzanych do składu podatkowego w kraju wyrobów akcyzowych jest kwestią odrębną od zwolnienia od akcyzy.

W myśl § 64 ust. 3 wymienionego rozporządzenia z czynności przyjęcia przesyłki wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego podmiot (Spółka) sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki z co najmniej dwiema kopiami, z których pierwszą niezwłocznie przesyła naczelnikowi urzędu celnego właściwemu miejscowo dla odbiorcy przesyłki lub komórce stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u odbiorcy przesyłki.

Stosownie do postanowień § 64 ust. 6 pkt 8 cytowanego rozporządzenia dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki w przypadku przyjęcia przesyłki produktów rafinacji ropy naftowej powinien określać ich rodzaj, asortyment, gęstość w temperaturze referencyjnej 15°C, ilości oraz rodzaje i ilości naczyń służących do transportu. Zatem z cytowanych przepisów wynika, iż przy przyjęciu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego należy sprawdzić ilość i rodzaj przyjętych wyrobów oraz sporządzić z tej czynności dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki. Zaniechanie określenia faktycznej ilości przyjmowanej przesyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i wpisanie, w wystawianym przez podmiot dokumencie sprawdzenia i przesyłki, ilości wyrobu podanej w dokumentach towarzyszących przesyłce, czy ustalenie jej w oparciu o wagę brutto cystern samochodowych lub pomiary zbiorników lądowych w przypadku dostaw drogą morską stanowi odstąpienie od czynności przewidzianych w § 64 ust. 3 wymienionego rozporządzenia. Obowiązkiem podmiotu (Spółki), w chwili odbioru przesyłki, jest ustalenie faktycznej ilości oraz rodzaju wyrobu, gęstości w temperaturze referencyjnej 15°C, ilości oraz rodzaju i ilości naczyń służących do transportu, które winno odbyć się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego (§ 64 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Reasumując, przyjęcie przesyłki do składu podatkowego Spółki w kraju odbywa się po ustaleniu faktycznej ilości wyrobu akcyzowego. Natomiast niedopuszczalne jest określanie ilości wprowadzanego do składu podatkowego wyrobu na podstawie ustaleń dokonanych później poprzez ważenie na legalizowanej wadze lub przy użyciu legalizowanego licznika w czasie rozładunku cysterny u odbiorcy, który zamierza skorzystać ze zwolnienia od akcyzy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj