Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-134/08-4/MK
Data
2009.02.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
grunty rolne
sprzedaż
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Sprzedaż nieruchomości rolnej o powierzchni 3500 m2, a zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wniosek ORD-IN
832 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 7 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.) oraz z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku, gdy wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku, gdy nie wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego.
UZASADNIENIE
W dniu 5 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni zamierza nabyć działkę rolniczą o powierzchni 3500 m2, która w wypisie i wyrysie oznaczona jest literą R – grunty rolne. Działka ma przeznaczenie rolne, ale w studium jest przewidywana pod przemysł. Studium nie stanowi prawa do zabudowy i dopiero, gdy będzie uchwalony plan miejscowy wówczas przedmiotowa nieruchomość będzie miała właściwe przeznaczenie pod przemysł. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w tym przypadku Wnioskodawczyni musi odprowadzić 2% podatek od czynności cywilnoprawnych do urzędu skarbowego...
- Czy kupując ww. działkę nie na poszerzenie gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni musi zapłacić 2% opłaty od czynności cywilnoprawnych...
- W przypadku, gdyby ww. działka miała plan miejscowy to, czy Wnioskodawczyni musiałaby zapłacić 2% opłaty od czynności cywilnoprawnych na poszerzenie gospodarstwa rolnego lub nie na poszerzenie gospodarstwa...
Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna zapłacić 2% opłaty od czynności cywilnoprawnych, gdyż jest to grunt rolny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- prawidłowe – w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku, gdy wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu nieruchomości, w przypadku, gdy nie wejdzie ona w skład gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późń. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Jak z powyższego wynika podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy sprzedaży jest nabywca. W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
I tak, zgodnie z art. 9 pkt 2) lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku m.in. przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:
- grunty orne oznaczone symbolem – R,
- sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
- łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
- pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
- grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
- grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
- rowy, oznaczone symbolem – W.
Na tle powyższego, należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza nabyć nieruchomość o powierzchni 3500 m2 stanowiącą użytki rolne (grunty rolne).
Reasumując, stwierdzić należy, że umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawczyni nabędzie nieruchomość rolną o powierzchni 3500 m2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ale tylko w przypadku, gdy nabywany grunt w chwili dokonania czynności utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego nabywcy. Natomiast w sytuacji, gdy nabywany grunt nie utworzy gospodarstwa rolnego jak również nie wejdzie w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wg stawki 2% (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|