Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1167/08/RSz
z 9 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1167/08/RSz
Data
2009.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych


Słowa kluczowe
rolnik ryczałtowy
wystawienie faktury


Istota interpretacji
zryczałtowany zwrot podatku wykazanego na fakturze VAT RR



Wniosek ORD-IN 721 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. R. przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008r. (data wpływu 18 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje zakupu surowców od rolników ryczałtowych i w związku z tym wystawia faktury VAT RR dokumentujące nabycie tych surowców. Termin płatności jest ustalony indywidualnie z rolnikami w umowach. Zdarza się, że ostatni dzień na zapłatę za zobowiązanie wynikające z faktury wypada w dzień wolny od pracy - sobotę lub niedzielę albo święto. W takiej sytuacji Wnioskodawca może dokonać zapłaty w pierwszym dniu roboczym po dniu wolnym od pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje, iż w sytuacji gdy dokonując zapłaty za zakup surowców od rolników ryczałtowych zgodnie z zawartą z rolnikiem umową i na podstawie faktury VAT RR w pierwszym dniu roboczym po dniu wolnym od pracy (sobota, niedziela lub święto), który to dzień wolny od pracy był ostatnim dniem terminu płatności wynikającym z umowy z rolnikiem ryczałtowym, to płatność tak dokonana daje zadość wymogom zawartym w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT...
  2. Czy zryczałtowany zwrot podatku wykazany w fakturze VAT RR, zwiększa kwotę podatku naliczonego, w rozliczeniu za miesiąc w którym dokonano zapłaty...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1.

Wnioskodawca może dokonać zapłaty za zakupione surowce od rolników ryczałtowych, zgodnie z umową zawartą z rolnikiem ryczałtowym i fakturą VAT RR w pierwszym dniu roboczym po dniu wolnym od pracy, w którym przypadał ostatni dzień terminu płatności zgodnie z umową, za dostawę na którą wystawiono fakturę VAT RR i nie uchybia to wymogom zawartym w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

Ad.2.

Zryczałtowany zwrot podatku zawarty w fakturze VAT RR powiększa kwotę podatku naliczonego, w rozliczeniu za miesiąc w którym dokonano zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1.

W myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne – zgodnie z art. 2 pkt 20 cyt. ustawy - rozumie się przez to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych, stosownie do postanowień art. 116 ust. 2 cyt. ustawy, powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy,
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy,
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną,
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,
  5. nazwy nabytych produktów rolnych,
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów,
  7. cenę jednostkową nabywanego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,
  8. wartość nabywanych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku,
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych,
  11. wartość nabywanych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku,
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażone cyfrowo i słownie,
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto, zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.".

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu terminu zapłaty należności ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych decyzji.

Mając na względzie przepisy prawa cywilnego należy stwierdzić, że pod pojęciem umowy rozumieć należy dwustronną czynność prawną (zgodne oświadczenie woli zmierzające do wywołania skutków prawnych), będącą powszechnie przyjętym sposobem nawiązywania więzi gospodarczych przez podmioty prawa (jest instrumentem wymiany dóbr i usług w formie towarowo-pieniężnej). Ponadto umowa stanowi podstawowe źródło powstania stosunku cywilnoprawnego (zobowiązaniowego) pomiędzy stronami, które ją zawarły. Zatem Wnioskodawca i rolnik ryczałtowy mogą dowolnie ustalić termin zapłaty za produkty rolne.

W myśl art. 116 ust. 7 ustawy o VAT, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Przepis art. 116 ust. 8 cyt. ustawy, stanowi, iż warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 9 ww. ustawy, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych) (art. 116 ust. 9a ustawy o VAT).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zakupu surowców od rolników ryczałtowych i w związku z tym wystawia faktury VAT RR dokumentujące nabycie tych surowców. Termin płatności jest ustalony indywidualnie z rolnikami w umowach. Zdarza się, że ostatni dzień na zapłatę za zobowiązanie wynikające z faktury wypada w dzień wolny od pracy - sobotę lub niedzielę albo święto. W takiej sytuacji Wnioskodawca może dokonać zapłaty w pierwszym dniu roboczym po dniu wolnym od pracy.

W konsekwencji, mając na względzie przepis art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że w przypadku zawarcia przez Wnioskodawcę umowy z rolnikiem ryczałtowym będącym dostawcą produktów rolnych, w której postanowiono, iż w przypadku gdy ostatni dzień terminu zapłaty za zobowiązanie z faktury przypada na sobotę lub niedzielę i święto, to za ostatni dzień terminu strony umowy uważają następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, Wnioskodawca może dokonać zapłaty w pierwszym dniu roboczym po dniu wolnym od pracy i nie uchybia to wymogom zawartym w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad.2.

Odnośnie prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego towarów i usług należy odwołać się do przepisów dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowanych w dziale IX ustawy o VAT, jak również do przepisów art. 116 ust. 6-9 cyt. ustawy, określających warunki które należy spełnić, aby zryczałtowany zwrot podatku zwiększał kwotę podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego towarów, jeżeli spełni warunki określone przepisami prawa.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6, wykazanego na fakturze VAT RR w okresie rozliczeniowym, w którym należność za produkty rolne określona w fakturze VAT RR zostanie zapłacona, jeśli z umowy z rolnikiem ryczałtowym będącym dostawcą produktów rolnych, jednoznacznie wynika, iż termin zapłaty za nabyty towar przypada na pierwszy dzień roboczy po dniu wolnym od pracy (sobota, niedziela lub święto), który to dzień wolny od pracy był ostatnim dniem terminu płatności wynikającym z umowy z rolnikiem ryczałtowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie zryczałtowany zwrot podatku zawarty w fakturze VAT RR powiększa kwotę podatku naliczonego, w rozliczeniu za miesiąc w którym dokonano zapłaty, należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj