Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-69/09-3/AI
z 17 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-69/09-3/AI
Data
2009.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy Gmina może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury za realizację inwestycji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 12 stycznia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 lutego 2009 r. o doprecyzowanie zadanego pytania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina w partnerstwie ze starostwem powiatowym i gminami (…) planuje złożyć wniosek o dofinansowanie do działania I.1 Drogi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013.

Wniosek o dofinansowanie projektu zostanie złożony na zadanie pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Zakres Gminy będzie obejmować:

  1. przebudowę drogi gminnej ul. (…), dł. 0,635 km (wykonanie podbudowy z kruszyw łamanych o grubości 15 cm, położenie masy wiążącej i ścieralnej, oznakowanie, wykonanie poboczy i rowów odwadniających);
  2. przebudowa ul. (…), dł. 0,536 km (wykonanie podbudowy z kruszyw łamanych, położenie masy wiążącej i ścieralnej, oznakowanie, wykonanie poboczy);
  3. budowa parkingu w miejscowości (…) na 24 stoiska postojowe (parametry parkingu: szerokość parkingu 60 m, dł. parkingu 5,5 m; zostanie wykonany z kostki betonowej na podbudowie z kruszywa łamanego i podsypki cementowo piaskowej).

Za użytkowanie parkingu jak i dróg Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, będą one służyć społeczności lokalnej, mieszkańcom Gminy.

Dofinansowanie ww. inwestycji obejmować będzie jedynie tzw. koszty kwalifikowane, do których instytucja finansująca nie zalicza podatku od towarów i usług. Gmina będzie musiała zwiększyć udział własny (który będzie dużym obciążeniem dla budżetu) o kwotę zapłaconego podatku. Kwota równa naliczonemu podatkowi od towarów i usług od zakupu towarów, usług, robót finansowana ze środków unijnych nie została uznana za koszt kwalifikowany, podlegający refundacji, jeżeli Gmina nie ma możliwości, działając zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie RP, dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego. Ponieważ Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, może istnieć złudne przekonanie, iż możliwość odliczenia tego podatku posiada. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Gminę z uwagi na świadczenie usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców Gminy z wodociągu gminnego.

Zdaniem Wnioskodawcy możliwość odliczenia podatku od towarów i usług istnieje jedynie w przypadku realizacji inwestycji związanej z budową, przebudową lub modernizacją sieci wodociągowej. Nie ma takiej możliwości w przypadku realizacji inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury za realizację inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców Gminy i wodociągu oraz wynajmu lokali. Gmina uważa, iż nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku Gminy możliwe jest odzyskanie podatku ze zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką wodno-ściekową np. budowa wodociągu. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku VAT z inwestycji polegającej na poprawie dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego – art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…)wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Zatem, Wnioskodawca zamierza realizować jedno z zadań własnych gminy. Ponadto, Gmina wskazuje na brak związku zakupionych usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury za realizację inwestycji pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej między gminami powiatu (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, z powodu braku związku zakupionych usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj