Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1093/08/TJ
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1093/08/TJ
Data
2009.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
rabaty
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
Upust z tytułu korzystania z usług i odroczony termin płatności jako przychód dla uczestników programu rabatowego.



Wniosek ORD-IN 997 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udzielanych przez Spółkę rabatów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udzielanych przez Spółkę rabatów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza wprowadzić program rabatowy, którym objęci zostaną: współpracownicy klientów korzystających z programu LB (współpracownikami na potrzeby programu rabatowego są osoby fizyczne zatrudnione przez klienta LB lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wykonujące określone czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej wobec klienta LB), współpracownicy Spółki (współpracownikiem na potrzeby programu rabatowego są osoby fizyczne zatrudnione przez Spółkę lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wykonujące określone czynności wobec Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej) oraz współpracownicy innych spółek grupy kapitałowej (współpracownikiem na potrzeby programu rabatowego są osoby fizyczne zatrudnione przez spółkę z grupy kapitałowej lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wykonujące określone czynności wobec spółki z grupy kapitałowej na podstawie umowy cywilnoprawnej). Uczestnicy programu, na podstawie otrzymanych kart rabatowych, uprawnieni będą do rabatu na zakup paliwa oraz na myjnię. Warunkiem przystąpienia do programu jest posiadanie umowy kredytowej LB (uczestnictwo jako klient LB) lub dołączenie do grupy klientów LB poprzez podpisanie umowy LB, ustanowienie zabezpieczenia kredytowego na wartość przyszłych zakupów współpracowników oraz zagwarantowanie przez obecnych lub przyszłych klientów LB generowania przez ich współpracowników określonego wolumenu zakupu paliw w miesiącu. Spółka podpisze z klientami LB i ich współpracownikami umowy, na mocy których za dokonane zakupy paliw, towarów i usług, Spółka będzie wystawiała na rzecz poszczególnych współpracowników faktury VAT. Płatność za zakupy będzie odroczona maksymalnie do 2 miesięcy od pierwszej transakcji w danym okresie rozliczeniowym i 1 miesiąc od ostatniej. Klienci LB otrzymają zestawienie płatności o fakturach VAT wystawionych dla poszczególnych współpracowników, na podstawie których Klienci LB rozliczą się z nimi wewnętrznie wg własnych reguł, a łączną wartość wystawionych współpracownikom faktur przeleją na konto Spółki. Celem planowanego programu jest:


  • zwiększenie lojalności dotychczasowych klientów LB Spółki,
  • pozyskanie nowych klientów LB,
  • zmniejszenie kosztów w pozyskiwaniu nowych klientów LB, poprzez wykorzystaniu potencjału zakupowego pracowników dotychczasowych klientów LB oraz ograniczenie do minimum kosztów operacyjnych obsługi nowych użytkowników,
  • zwiększenie obrotów stacji paliw, poprzez wykorzystanie potencjału zakupowego współpracowników Spółki i współpracowników spółek z grupy kapitałowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy u osób fizycznych (współpracowników), uczestników programu rabatowego, w tym pracowników Spółki, w sytuacji zakupu przez nich paliw oraz usług myjni z upustem oraz odroczonym terminem płatności, powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Jednocześnie wartość przychodów ze stosunku pracy z tytułu nieodpłatnych świadczeń jest określana na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego gatunku lub rodzaju.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż, biorąc pod uwagę kryterium możliwości skorzystania z programu rabatowego, którego uczestnikami mogą być zarówno współpracownicy Spółki, jak również inne osoby, nie zatrudnione przez Spółkę, uzyskiwane przez współpracowników rabaty na produkty i usługi nie stanowią dla nich jakiegokolwiek dodatkowego dochodu, w szczególności nie mogą być uznane za dochody ze stosunku pracy. Należy bowiem zauważyć, że wprowadzany system rabatowy jest programem skierowanym do bardzo dużego grona odbiorców, a więc nie tylko do współpracowników Spółki lecz przede wszystkim do współpracowników podmiotów, które korzystają z systemu LB, nie powiązanych ze Spółką. Wnioskodawca zauważa, że spółki grupy kapitałowej są również jego klientami, w systemie LB rozliczanymi na identycznych zasadach, jak każdy inny klient systemu LB. Według Wnioskodawcy podkreślenia wymaga także fakt, że planowane działania mają charakter rynkowy, gdyż każdy z uczestników programu jest traktowany zgodnie z tymi samymi zasadami, co oznacza, że może do niego przystąpić każdy, kto spełnia określone warunki, w szczególności zapewnia określoną wielkość realizowanych zakupów i zabezpieczenia.

W szczególności Wnioskodawca zaznacza, że program ten oparty jest na odroczonej płatności za zakupy, co wiąże się z koniecznością zabezpieczenia kredytu kupieckiego. Jest mało prawdopodobne aby zabezpieczenie kredytu kupieckiego składały osoby fizyczne, gdyż z natury rzeczy uzyskanie takiego zabezpieczenia od osoby fizycznej jest procesem złożonym, długotrwałym i niejednokrotnie niemożliwym do realizacji. Co więcej, uruchomienie zabezpieczenia w przypadku zaniechania płatności przez osobę fizyczną byłoby procesem zbyt kosztownym w stosunku do generowanego przez niego wolumenu. Natomiast w przypadku przypisania użytkownika do określonej grupy – klienta LB (płatnika) – problem uzyskania zabezpieczenia leży po stronie płatnika faktur (klienta LB). Również dużo łatwiej jest uruchomić zabezpieczenie od klienta LB niż osoby fizycznej. Dlatego aby włączyć daną osobę fizyczną do programu rabatowego winna być ona współpracownikiem klienta LB. Dodatkowo klient musi zagwarantować, że ilość tankowanego paliwa współpracowników będzie większa od wskazanego przez Spółkę poziomu, zgodnie z zasadą opisaną poniżej. Należy również dodać, że uczestnictwo w programie rabatowym jest możliwe tylko dla wiarygodnych klientów LB (dobra kondycja płatnicza – klienci LB dotychczasowi, odpowiednie zabezpieczenie należności – klienci LB nowi).

Reasumując, z powyższego wynika więc, że program rabatowy oparty został na systemie LB, który z założenia został stworzony aby obsługiwać ogromne ilości użytkowników, poprzez przypisanie ich do zarządzanych w systemie grup (klientów LB) o określonych parametrach biznesowych. Jest on narzędziem umożliwiającym pozyskanie znacznych wolumenów paliw z rynku dla klientów posiadających możliwie największą ilość środków transportu (samochodów, użytkowników). Dlatego też uznać należy, że uczestnictwo współpracowników Spółki w programie rabatowym nie spowoduje, że na Spółce ciążył będzie obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca zamierza udzielać określonej grupie klientów rabatów na zakup paliwa oraz na usługi myjni. Dodatkowo ta grupa klientów będzie korzystała z odroczonego terminu płatności za nabyte towary i usługi na nie więcej niż 2 miesiące. Do grupy klientów, korzystających z opisanego programu rabatowego będą należeć m.in. pracownicy Wnioskodawcy, pracownicy innych spółek tworzących grupę kapitałową, pracownicy podmiotów będących współpracownikami Wnioskodawcy a także inne osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie będące pracownikami Wnioskodawcy, ani też spółek tworzących grupę kapitałową oraz współpracowników Wnioskodawcy, jednakże wykonujący na ich rzecz określone czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Warunki udzielania rabatów będą jednakowe dla wszystkich uczestników programu i będą miały charakter rynkowy, co oznacza, że do programu będzie mógł przystąpić każdy, kto spełnia określone warunki. Wprowadzenie programu ma na celu zwiększenie lojalności klientów w stosunku do Wnioskodawcy, a także pozyskanie nowych klientów, zmniejszenie kosztów ich pozyskania i kosztów operacyjnych oraz zwiększenie obrotów Spółki.

Rabat, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

Ceną natomiast, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1050 ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Zatem w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem udziału w programie rabatowym jest obniżenie ceny zakupu towarów i usług oraz odroczenie terminu płatności a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. Ponadto, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w programie, na co wskazuje użycie zwrotu „do programu będzie mógł przystąpić każdy, kto spełnia określone warunki”. Określenie to sugeruje więc, że krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem w rzeczywistości grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników Spółki, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u uczestników programu, nie powstanie.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z programu rabatowego przez pracowników Spółki, wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi w żaden sposób ze Spółką, jest neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj