Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1008/08/ZK
z 16 marca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1008/08/ZK
Data
2009.03.16
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
spółka komandytowa
środek trwały
Istota interpretacji
1. Czy, po wniesieniu budynków i budowli do spółki komandytowej, można ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla budynków i budowli – traktując budynki i budowle, które były wykorzystywane przez daną Spółkę z o.o. ponad 60 miesięcy jako środki trwałe używane?
2. Czy można budynek stacji obsługi pojazdów, po jego wniesieniu do spółki komandytowej, amortyzować przez okres 3 lat, zgodnie z art. 22j ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D., przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 17 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli wnoszonych jako wkład do spółki komandytowej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli wnoszonych jako wkład do spółki komandytowej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca zamierza założyć w 2009r. spółkę komandytową lub spółki komandytowe (więcej niż jedną). Będzie komandytariuszem danej spółki komandytowej. Komplementariuszem spółki komandytowej będzie Spółka z o.o. (wnioskodawca będzie powiązany kapitałowo ze Spółką z o.o.). Zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład gotówkowy. Dana Spółka z o.o. wniesie do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci zabudowanego gruntu. Na gruncie tym znajdują się budynki i budowle, które obecnie dana Spółka z o.o. wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Zabudowany grunt będący przedmiotem aportu jest jednym ze składników majątku danej Spółki z o.o. Przedmiotem aportu nie będą inne składniki majątkowe stanowiące własność danej Spółki z o.o. Obecnie budynki i budowle są środkami trwałymi w danej Spółce z o.o. Jedna ze Spółek z o.o., która tworzyłaby wraz z wnioskodawcą spółkę komandytową jest właścicielem budynku, który jest całkowicie przeznaczony na prowadzenie działalności usługowej (wykorzystywany jest na świadczenie usług naprawy pojazdów – znajduje się w nim stacja obsługi pojazdów). Budynek stacji obsługi pojazdów został oddany do używania w dniu 31 października 1996r. Budynek ten graniczy z innym budynkiem tej Spółki z o.o. (przeznaczonym na działalność biurowa i handlową – salon samochodowy). Budynki te stoją obok siebie (ich ściany ze sobą graniczą, w ścianie tej znajdują się drzwi, które umożliwiają przejście z jednego budynku do drugiego). Budynek biurowo-handlowy został wybudowany później, bo w sierpniu 1997r. Oba budynki byłyby przedmiotem aportu. Budynek obsługi pojazdów jest odrębnym środkiem trwałym w ewidencji tej Spółki z o.o., która jest jego właścicielem. Każda Spółka z o.o. wnosząc aport do spółki komandytowej zakładanej wraz z wnioskodawcą określi wartość wnoszonego wkładu (wartość nieruchomości) przy uwzględnieniu jego wartości rynkowej (dana Spółka z o.o. wskaże wartość rynkowa gruntu, budynków i budowli, których jest właścicielem). Dana umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku danego wspólnika spółki komandytowej nie będzie miał związku z wysokością wkładu wniesionego do spółki komandytowej. Wniesiona do spółki komandytowej nieruchomość będzie wynajmowana przez spółkę komandytową. Budynki nie zmienią swojego obecnego przeznaczenia. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem wnioskodawcy: Ad. 1. Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej i dlatego nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami są wyłącznie wspólnicy spółki komandytowej. Jeśli wspólnik spółki komandytowej jest osobą fizyczną, przy ustalaniu wysokości przychodu i kosztów jego uzyskania należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną u każdego podatnika będącego osobą fizyczną określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Podobna zasada obowiązuje w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne, które będą dokonywane od środków trwałych wniesionych do spółki komandytowej wnioskodawca będzie uwzględniał kalkulując wysokość należnego podatku dochodowego. W związku z tym dla wnioskodawcy istotne będzie prawidłowe ustalenie stawki amortyzacyjnej dla budynków i budowli, które stanowić będą własność spółki komandytowej. Budynki i budowle były wykorzystywane przez daną Spółkę z o.o. (ich dotychczasowego właściciela) przez ponad 60 miesięcy. Budynki i budowle nie były natomiast własnością wnioskodawcy. Spółka komandytowa nabędzie własność budynków i budowli w wyniku wniesienia aportu (zostanie ujawniona w księdze wieczystej jako nowy właściciel budynków i budowli). Spółka komandytowa – jako nowy właściciel budynków i budowli – ustali wartość początkową środków trwałych (kwestia ustalenia wartości początkowej jest przedmiotem odrębnego wniosku) i określi stawkę, według jakiej będzie amortyzować otrzymane aportem środki trwałe. Zgodnie z art. 22j ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, budynki i budowle uznaje się za używane, jeżeli przed nabyciem były wykorzystywane przez co najmniej 60 miesięcy. W przedmiotowej sprawie budynki i budowle były wykorzystywane przez daną Spółkę z o.o. (ich dotychczasowego właściciela) przez ponad 60 miesięcy, w związku z tym, zdaniem wnioskodawcy, budynki i budowle - po ich wniesieniu aportem do spółki komandytowej (nowego właściciela) – mogą być amortyzowane przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej. Budynki i budowle spełniać bowiem będą definicję budynków i budowli używanych. Podsumowując, wnioskodawca uważa, że będzie mógł amortyzować budynki i budowle wniesione aportem do spółki komandytowej według stawki indywidualnej, o której mowa w art. 22j ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy o podatku Ad. 2. Zgodnie z art. 22j ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata. Pozycja 103 Klasyfikacji Środków Trwałych obejmuje budynki handlowo-usługowe, w szczególności budynki stacji paliw i stacji obsługi. W związku z tym, wnioskodawca uważa, że budynek stacji obsługi pojazdów może być amortyzowany według stawki indywidualnej, przy czym okres amortyzacji tego budynku nie może być krótszy niż 3 lata. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał interpretację indywidualną z dnia 22 października 2007r. sygn. ITPB1/423-45/07/MK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23. W myśl z art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. W myśl art. 22c pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów. Stosownie do treści art. 22f ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano następujące metody amortyzacji:
Do podatnika należy wybór metody amortyzacji. Wyboru tego dokonuje dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzowania i jednocześnie ma obowiązek stosować wybraną metodę do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego. Stosownie bowiem do treści art. 22h ust. 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i-22k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego. Możliwość ustalenia przez podatnika indywidualnej stawki amortyzacji przewiduje art. 22j ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści pkt 3 i 4 tego przepisu, z zastrzeżeniem art. 22l, podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym, że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
Stosownie do postanowień art. 22j ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za:
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że drugi wspólnik Spółki komandytowej (Spółka z o.o.) zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci budynków i budowli trwale związanych z gruntem. Środki te będą po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji spółki komandytowej i stanowić będą używane środki trwałe (były wykorzystywane powyżej 60 miesięcy). Zauważyć przy tym należy, iż dla środków trwałych, o których mowa w art. 22j ust. 1 pkt 4 ww. ustawy tj. budynków (lokali) niemieszkalnych, dla których stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 2,5 % nie ustalono 60-miesięcznego okresu użytkowania warunkującego możliwość zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej. W przypadku tych środków wystarczającym minimalnym okresem używania, uprawniającym do zastosowania stawki indywidualnych jest 1 pełny rok. Zatem w przypadku używanych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika (w opisanym przypadku spółki komandytowej) możliwym jest zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej, o której mowa w art. 22j ww. ustawy. Jednocześnie, zdaniem wnioskodawcy budynek stacji obsługi pojazdów można zakwalifikować do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych. Tym samym spełnione są warunki wynikające z zacytowanych powyżej art. 22j ust. 1 pkt 3 lit. a i ust. 3 pkt 1, umożliwiające indywidualne ustalenie stawki amortyzacyjnej dla tego budynku. Jeżeli zatem wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował ww. budynek do rodzaju 103 Budynki handlowo-usługowe a Spółka komandytowa dokona wyboru metody amortyzacji przy zastosowaniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych przed rozpoczęciem amortyzacji budynku stacji obsługi to Spółka komandytowa będzie mogła indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla przedmiotowego budynku i przyjąć okres amortyzacji nie krótszy niż 36 miesięcy. Należy zwrócić uwagę, w związku z treścią ww. art. 22j ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że dla celów zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynku stacji obsługi, Spółka komandytowa powinna dysponować dokumentacją świadczącą o tym, iż przed wniesieniem tego budynku do spółki komandytowej, budynek był wykorzystywany w minimalnym określonym w tym przepisie okresie, tj. przez co najmniej 60 miesięcy. Nadmienić należy, iż usystematyzowany zbiór obiektów majątku trwałego służący m.in. do celów ewidencyjnych, ustalania stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.). O zaliczeniu budynku (lokalu) do właściwej podgrupy i rodzaju KŚT decyduje jego przeznaczenie oraz związana z tym konstrukcja i wyposażenie, a nie sposób użytkowania, który w praktyce bywa czasem niezgodny z przeznaczeniem. O zmianie pierwotnego przeznaczenia na stałe, decyduje każdorazowo wykonanie odpowiednich robót budowlano-adaptacyjnych. W przypadku budynków (lokali) o różnym przeznaczeniu o zaliczeniu obiektu do właściwej podgrupy i rodzaju decyduje główne jego przeznaczenie (uwagi szczegółowe do Grupy I w KŚT). Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji środka trwałego do określonej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W przypadku trudności w ustaleniu klasyfikacji KŚT zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie symbolu (grupy) środka trwałego do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. środka trwałego według Klasyfikacji Środków Trwałych zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania KŚT. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku budynków i budowli wnoszonych aportem do spółki komandytowej możliwe jest zastosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych, przy spełnieniu warunków, o których mowa w cyt. powyżej art. 22j ww. ustawy. Natomiast w przypadku budynku stacji obsługi pojazdów (jeżeli zaliczony jest do rodzaju 103 KŚT), to okres amortyzacji tego środka trwałego nie może być krótszy niż 3 lata. Nadmienić także należy, iż wartość początkową środka trwałego nabytego w postaci wkładu niepieniężnego ustalają wspólnicy osobowej spółki handlowej (a nie jeden ze wspólników – wnoszący ten wkład jak stwierdzono w opisie zdarzenia przyszłego). Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.