Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1557/08/ASz
z 30 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1557/08/ASz
Data
2008.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty zryczałtowane
orkiestra
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie


Istota interpretacji
Czy muzykom zawodowym Orkiestry Garnizonowej przysługują 50% koszty uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Orkiestry Garnizonowej przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008r. (data wpływu do tut. Biura - 25 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Orkiestra Garnizonowa, zgodnie z Instrukcją Orkiestr Wojskowych, jest etatowym pododdziałem artystycznym Wojska Polskiego, do zadań których należy upowszechnianie kultury muzycznej oraz realizacja zamierzeń wynikających z regulaminów i ceremoniału wojskowego.

Orkiestra Garnizonowa bierze czynny udział w defiladach, paradach, uroczystościach państwowych i wojskowych. W swojej statutowej działalności służbowej zabezpiecza pod względem muzycznym uroczystości religijne, religijno-patriotyczne, wojskowe, państwowe, podczas których wykonuje własnego autorstwa choreograficznego pokazy musztr paradnych oraz utwory muzyczne polskich i zagranicznych kompozytorów zgłoszonych w ZAIKS-ie.

Do obowiązków Dowódcy Orkiestry Garnizonowej – Kapelmistrza należy organizacja działalności programowo-artystycznej, zgrywanie zespołowe grup instrumentalnych, opracowanie choreografii pokazów musztr paradnych i aranżacja dla potrzeb orkiestrowych partii instrumentalnych.

Tamburmajor Orkiestry Garnizonowej przygotowuje Orkiestrę do wystąpień oficjalnycho charakterze marszowym, opracowuje choreografię pokazów musztr paradnych i prowadzi musztrę paradną.

Kierownik Sekcji – Koncertmistrz Orkiestry Garnizonowej jest odpowiedzialny za zgrywanie muzyczne sekcji instrumentalnej, utrzymywanie właściwego poziomu muzycznego w podległej sekcji instrumentów i wykonywanie solowych partii instrumentalnych w utworach stanowiących repertuar Orkiestry.

Koncertmistrz Orkiestry Garnizonowej, Starszy Muzyk Solista, Muzyk Solista i Młodszy Muzyk Solista wykonują solowe partie instrumentalne w utworach stanowiących repertuar Orkiestry i czynnie uczestniczą w zespołach kameralnych i rozrywkowych. Natomiast do obowiązków Starszego Muzyka, Muzyka i Młodszego Muzyka należy wykonywanie partii instrumentalnych w utworach stanowiących repertuar Orkiestry i przygotowanie do gry zespołowej.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, w niektórych wyjątkowych przypadkach liczone są w wysokości wyższej niż dla pozostałych podatników. W szczególności zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 cytowanej ustawy przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców (wykonawców w rozumieniu ustawy z 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Orkiestra korzystała ze zwiększonych kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych do dnia 01 stycznia 2008r.

W sprawie interpretacji prawa autorskiego i praw pokrewnych Orkiestra zwróciła się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Warszawie, skąd otrzymała pismo z dnia 02 września 2008r. (nr sygn. DP/WPA.024/410/08/RG) kierowane do dowódcy Orkiestry Garnizonowej-Kapelmistrza, które cytuje:

„W związku z pismem z dnia 26 sierpnia 2008r. uprzejmie informuję, że członkowie orkiestry mogą być traktowani jako artyści wykonawcy w rozumieniu art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 z późń. zm.), zgodnie z którym artystycznymi wykonaniami są w szczególności m. in. działania dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów i tancerzy.

Utworami w rozumieniu prawa autorskiego są m. in. twórcze dzieła choreograficzne i aranżacje, natomiast nie są traktowane jako utwory działania polegające na kierowaniu i zarządzaniu z wyjątkiem pracy dyrygenta, który w powyższym przepisie wyraźnie uznany został za artystę wykonawcę.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy muzykom zawodowym Orkiestry Garnizonowej przysługują 50% koszty uzyskania przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy na podstawie dokumentów normatywnych i opinii prawnych wyrażonych przez kompetentne instytucje państwowe, żołnierze-muzycy Orkiestry Garnizonowej pełniących obowiązki na stanowiskach: Dowódcy Orkiestry Garnizonowej-Kapelmistrza, Tamburmajora Orkiestry Garnizonowej, Kierownika Sekcji – Koncertmistrza, Koncertmistrza, Starszego Muzyka Solisty, Muzyka Solisty, Młodszego Muzyka Solisty, Starszego Muzyka, Muzyka, Młodszego Muzyka nabędą prawo do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu od uposażenia (stanowisko służbowe).

Wnioskodawca nadmienił, że wniosek został złożony z powodu zmiany płatnika, który odmówił stosowania kosztów uzyskania przychodu w tej formie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są natomiast - stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Równocześnie zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000r., Nr 80 poz. 904 ze zm.).

W myśl postanowień art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy

do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Orkiestra Garnizonowa Sił Powietrznych otrzymała z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departamentu Prawno-Legislacyjnego pismo, na podstawie którego członkowie orkiestry mogą być traktowani jako artyści wykonawcy w rozumieniu art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych a utworami są m. in. twórcze dzieła choreograficzne i aranżacje.

W związku z powyższym należy uznać, że skoro członkowie orkiestry są traktowani świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jako artyści wykonawcy, a ponadto niektórzy z nich zajmują się opracowywaniem choreografii i aranżacji czyli utworów w rozumieniu ww. ustawy to do przychodów osiąganych przez te osoby mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj