Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1955/08-2/JB
z 24 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1955/08-2/JB
Data
2008.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
hodowla koni
konie
opłata
opodatkowanie
organ władzy publicznej
podatnik podatku od towarów i usług
zadania statutowe


Istota interpretacji
Czynności w zakresie prowadzenia rejestru koni i ksiąg hodowlanych korzystają z wyłączenia z opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy



Wniosek ORD-IN 357 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za czynności związane z prowadzeniem rejestru koni i ksiąg hodowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za czynności związane z prowadzeniem rejestru koni i ksiąg hodowlanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Związek Hodowców Koni w X jest osobą prawną, rolniczym zrzeszeniem branżowym, zrzeszonym w Polskim Związku Hodowców Koni, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 Statutu Wnioskodawcy. Związek Hodowców Koni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje zadania statutowe. W myśl art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt Polski Związek Hodowców Koni został upoważniony do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany oraz rejestr pozostałych koniowatych. Polski Związek Hodowców Koni na podstawie decyzji Ministra do spraw rolnictwa, wydanej w oparciu o art. 17 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, uznany został w zakresie prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni. Jest to jego działalność statutowa Polskiego Związku Hodowców Koni, na którą w związku z publicznym charakterem zadań otrzymuje dotację celową z budżetu Państwa. Polski Związek Hodowców Koni upoważnił Okręgowe Związki Hodowców Koni będące jego członkami, w tym Wnioskodawcę, do prowadzenia ksiąg i rejestrów hodowlanych, za zwrotem kosztów. Prowadzenie ksiąg hodowlanych i rejestru koni wykonywane jest zgodnie z celami statutowymi Wnioskodawcy i w celu ich realizacji. PZHK otrzymuje dotację na prowadzenie ksiąg hodowlanych koni, którą częściowo przekazuje poszczególnym Okręgowym Związkom, w tym Wnioskodawcy, w formie zwrotu poniesionych kosztów z tytułu prowadzenia ksiąg hodowlanych. Stosownie do art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, za czynności związane z prowadzeniem rejestru i ksiąg hodowlanych koni, podmioty prowadzące księgi mogą pobierać od hodowców koni opłaty w wysokości określonej w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłaty pobierane od hodowców koni przez Wnioskodawcę za czynności związane z prowadzeniem rejestru koni i ksiąg hodowlanych koni pobierane w wysokości określonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r., na podstawie pisemnego upoważnienia Polskiego Związku Hodowców Koni oraz kwoty otrzymywane przez Wnioskodawcę od tego Związku, jako zwrot kosztów prowadzenia ksiąg hodowlanych, a stanowiących część dotacji z budżetu Państwa, otrzymywanej przez PZHK, stosownie do art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 w związku z art. 27 ustawy z dnia 29 czerwca 2008 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, za czynności związane z prowadzeniem rejestru koni i ksiąg hodowlanych koni opłaty pobierane od hodowców koni w wysokości określonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. na podstawie pisemnego upoważnienia Polskiego Związku Hodowców Koni oraz kwoty otrzymywane przez Wnioskodawcę od tego Związku, jako zwrot kosztów prowadzenia ksiąg hodowlanych, a stanowiących część dotacji z budżetu Państwa otrzymywanej przez PZHK, stosownie do art. 17 ust. 1 i art. 24 ust. 2 w związku z art. 27 ustawy z dnia 29 czerwca 2008 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, jako czynności o charakterze publicznoprawnym regulowane przepisami prawa publicznego związane z wykonywaniem zadań publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie ustawodawca w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

W świetle art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.) rejestry koniowatych prowadzą:

  1. w przypadku koniowatych hodowlanych - właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
  2. w przypadku pozostałych koniowatych - właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

A zatem przez właściwy podmiot prowadzący księgę w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich należy rozumieć związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji, w trybie art. 17 tejże ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Polski Związek Hodowców Koni upoważniony został przez Ministra do spraw rolnictwa między innymi do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni. Jest to jego działalność statutowa, na którą - w związku z publicznym charakterem zadań - otrzymuje dotację celową z budżetu Państwa. W związku z tym upoważnił Wnioskodawcę ( Związek Hodowców Koni) do prowadzenia ksiąg i rejestrów hodowlanych, zwracając mu poniesione koszty. Wnioskodawca za wskazane czynności pobiera od hodowców koni opłaty, zgodnie z rozporządzeniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wskazać należy, iż Okręgowy Związek Hodowców Koni jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., nr 32, poz. 217 ze zm.) na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., nr 27, poz. 132 ze zm.) może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Jak wynika ze złożonego wniosku Okręgowy Związek Hodowców Koni jest podatnikiem podatku od towarów i usług, który nie prowadzi działalności gospodarczej, a wykonuje zadania statutowe.

Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że PZHK jako jednostka organizacyjna wykonująca zadania określone w ustawach oraz w przepisach wykonawczych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, które realizuje za pośrednictwem organizacji członkowskich, tj. Okręgowych Związków Hodowców Koni nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie, (z wyłączeniem jednakże czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych).

Oznacza to, że świadczone przez Wnioskodawcę (będącego organizacją członkowską PZHK) czynności, które wcześniej zostały zlecone przez PZHK, w zakresie prowadzenia rejestru koni i ksiąg hodowlanych korzystać będą z wyłączenia z opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj