Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1506/08-2/ASi
z 5 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1506/08-2/ASi
Data
2008.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
podatek od towarów i usług
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego oraz wystawienia faktury VAT RR.



Wniosek ORD-IN 555 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04 października 2008r. (data wpływu 09 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego oraz wystawienia faktury VAT RR - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 09 października 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego oraz wystawienia faktury VAT RR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą w zależności od okresu na:

  1. uprawie roślin ozdobnych (w gruncie lub w doniczkach) takich przykładowo jak: sosny, buki, modrzewie, klony, brzozy itd.,
  2. świadczeniu u klientów usług rolniczych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o VAT,
  3. uprawie roślin w szklarniach ogrzewanych lub nieogrzewanych o powierzchni upraw powyżej 25 m2 ,
  4. uprawie roślin w tunelach foliowych o powierzchni upraw powyżej 50 m2 ,
  5. hodowli szczurów białych, myszy białych,
  6. hodowli szynszyli, w której posiadam powyżej 2 szt. samic stada podstawowego,
  7. hodowli ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium.


Ww. uprawy, świadczenia usług i hodowle mogą wystąpić jednocześnie w danym okresie czasu, ale też mogą nie wystąpić jednocześnie, gdyż w danym okresie czasu może przykładowo wystąpić tylko jeden z ww. przypadków - upraw, świadczeń usług czy hodowli.

Wnioskodawca w swojej działalności rolniczej w przypadku, gdy sam od początku nie wyprodukował konkretnych roślin lub zwierząt, lecz pozyskał je w jakiś inny sposób, np. poprzez zakup, przez darowiznę, przez wzięcie ich w samoistne posiadanie itp. minimalny okres uprawy tych roślin przez Stronę przed sprzedażą wynosi ponad miesiąc czasu, a w przypadku hodowli zwierząt minimalny okres hodowli tych zwierząt przed ich sprzedażą wynosi ponad dwa miesiące czasu, w trakcie, których następuje ich biologiczny wzrost.

Zdarzeniami opisanymi w stanie faktycznym, które mają wpływ na skutki podatkowe dla Wnioskodawcy w związku z prowadzoną działalnością rolniczą są w zależności od okresu: uprawy roślin, świadczenia usług rolniczych jak i hodowla zwierząt.

Strona w 2007 r. nie uzyskała przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości równowartości w walucie polskiej 1.200.000 euro, a w związku z tym nie ma obowiązku prowadzenia w 2008 r. ksiąg rachunkowych.

Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą nierolniczą. Z tytułu działalności gospodarczej nierolniczej zarejestrował się dla celów podatku VAT i jest czynnym podatnikiem VAT, jednocześnie nie zarejestrował działalności rolniczej dla celów podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Strona spełnia założenia definicji „rolnika ryczałtowego” i czy w związku z tym może nie naliczać podatku VAT od opisanych w stanie faktycznym: sprzedaży roślin pochodzących z upraw, świadczonych usług, hodowli zwierząt oraz nie wykazywać go w składanej miesięcznie deklaracji VAT-7 z prowadzonej działalności gospodarczej...

Czy w przypadku dostawy roślin, usług i zwierząt opisanych w stanie faktycznym na rzecz czynnego podatnika VAT podatnik ten może dla Wnioskodawcy wystawić fakturę VAT RR zawierającą kwotę zryczałtowanego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Stronę działalności powinny zostać rozdzielone w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w związku z treścią art. 113 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z tym Strona nie ma obowiązku wykazywać przychodów z opisanych w stanie faktycznym: sprzedaży roślin pochodzących z uprawianych, świadczonych usług, hodowli zwierząt w składanych deklaracjach VAT-7.

Ponadto biorąc pod uwagę to, iż Strona jest niezarejestrowanym dla potrzeb VAT rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, a w związku z tym w przypadku, gdy opisane w stanie faktycznym: rośliny pochodzących z moich upraw, świadczone przez Stronę usługi oraz hodowane przez nią zwierzęta będzie od Strony nabywał czynny podatnik VAT, może on wystawiać dla mnie faktury VAT RR.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową szklarniową i pod folia, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowle i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 0101.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych. Zatem opisane w stanie faktycznym: uprawa rośliny pochodzących z upraw Wnioskodawcy, świadczone usługi oraz hodowla zwierząt są niewątpliwie działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z cytowanym przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega, co do zasady każda odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT rozumie się towary wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy o VAT oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy. Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo- podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), podlegać będzie, co do zasady opodatkowaniu.

W świetle powyższego, jeżeli Strona prowadzi działalność rolniczą opisaną w stanie faktycznym polegającą na uprawie roślin, świadczeniu usług rolniczych, hodowli zwierząt spełnia ona definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o VAT, do dnia 30 kwietnia 2008 r. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosiła 5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 115 ust. 2 obowiązującym od dnia 1 maja 2008 r. wprowadzonym art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74 poz. 444), stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 6% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

W myśl art. 116 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od. rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy4 Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR „. W świetle powyższego w przypadku, gdy rolnik ryczałtowy dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze, na rzecz czynnego podatnika podatku VAT, nabywca tych produktów, zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT RR z 6% stawką zryczałtowanego zwrotu podatku VAT.

Dla poparcia mojego stanowiska biorąc pod uwagę, że ustawowym obowiązkiem Ministra Finansów jest dążenie do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej pragnę wskazać, iż stanowisko zaprezentowane przez moją osobę w niniejszym wniosku znalazło aprobatę Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej Nr IBPP1/443662/08/AZ z dnia 2 lipca 2008 r. w analogicznym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj