Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-516/08/IG
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-516/08/IG
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
biznesplan
doradztwo
dotacja
koszt
koszty uzyskania przychodów
usługi doradcze
wniosek


Istota interpretacji
Czy w roku podatkowym 2008 Wnioskodawca ma prawo zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów oraz zaliczyć w całości do kosztów uzyskania roku podatkowego 2008 r. wydatek z tytułu sporządzenia biznes-planu, stanowiącego załącznik do wniosku o uzyskanie pomocy w ramach rządowego programu ze środków Unii Europejskiej za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego na modernizację linii technologicznej do przetapiania oraz przerobu srebra?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatku na sporządzenie biznes-planu do wniosku o przyznanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatku z tytułu sporządzenia biznes-planu do wniosku do wniosku o przyznanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów jubilerskich. Jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w roku podatkowym 2008 r. zobowiązany jest do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%. W roku 2008 r. zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego o udzielnie ze środków pomocy Unii Europejskiej dofinansowania na modernizację linii technologicznej do przetapiania oraz przerobu srebra. Składając wniosek o dofinansowanie zobowiązany został do złożenia biznes-planu, którego wykonanie zlecił spółce jawnej, ponosząc z tego tytułu wydatek w kwocie netto 3.000 zł, udokumentowany fakturą VAT z dnia 28 sierpnia 2008 r. Wartość dofinansowania otrzymanego za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego na modernizację linii technologicznej będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 grudnia 2008 roku (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) podano, iż

Wnioskodawca za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa wnioskuje o przyznanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, z zakresu pomocy określonego jako Działania 1.4 - Wsparcie Inwestycyjne Przedsiębiorstw (Poddziałanie 1.4.2 Małe i Średnie Przedsiębiorstwa). Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013 nie jest objęty Narodowym Planem Rozwoju na lata 2004 – 2006. Przedmiotowy program jest zgodny z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia na lata 2007 - 2013. W świetle zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - zdaniem Wnioskodawcy - należy uznać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013 stanowi program operacyjny, o którym to programie mowa w niniejszej ustawie.


Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (Działania 1.4) celem tego programu jest między innymi:


  • zwiększenie konkurencyjności małych oraz średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie województwa poprzez podnoszenie ich innowacyjności oraz unowocześnienie ich oferty produktowej oraz technologicznej,
  • wsparcie rozwoju potencjału rynkowego tychże przedsiębiorstw oraz zwiększenie w nich zatrudnienia. Preferowanym kryterium będzie innowacyjność wspieranych przedsięwzięć. Pozwoli to na zwiększenie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, a co za tym idzie wydatków na zakup nowych technologii,
  • dotowanie przedsiębiorstw, które będzie obejmować rozbudowę lub rozszerzenie działalności przedsiębiorstw, a także zmiany procesu produkcyjnego czy też sposobu świadczenia usług,
  • wspieranie przedsięwzięć prowadzących do poprawy wydajności pracy i jakości zarządzania firmą. Premiowane będą działania sprzyjające oszczędności surowców i energii, jak też działania ograniczające emisję szkodliwych substancji do środowiska.


W ramach przedmiotowego projektu zostanie zrealizowana inwestycja polegająca na unowocześnieniu procesu produkcyjnego polegająca na zbudowaniu i wdrożeniu zintegrowanej linii produkcyjnej. W ramach niniejszego przedsięwzięcia Wnioskodawca zamierza zakupić następujące urządzenia o wysokich parametrach techniczno - technologicznych, a mianowicie: odlewarka ciśnieniowa - próżniowa, piec obrotowy do wypalania tulej, polerka odśrodkowa, woskownik próżniowy, kabina do mycia tulej, mieszalnik do gipsu.

Kwestia czy niniejszy projekt służy realizacji celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 jest rozstrzygana w trakcie oceny wniosków o dofinansowanie. Wśród kryteriów formalnych oceny wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 wymieniono między innymi zgodność projektu z celami osi priorytetowej i zgodność projektu z listą podaną w dokumencie „Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa”. Nadmienić należy, iż nie spełnienie powyższych kryteriów powoduje odrzucenie projektu na etapie oceny, co skutkuje nie przyznaniem dofinansowania.

Sposób dofinansowania modernizacji linii technologicznej będzie regulowała umowa o dofinansowanie projektu zawarta przez Wnioskodawcę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Rozliczenie natomiast następować będzie w oparciu o faktury potwierdzające zakup wymienionych w projekcie maszyn i urządzeń oraz dowody zapłaty. Szczegółową dokumentację konkursową oraz rozliczeniową ustalił Urząd Wojewódzki.

Dofinansowanie dla Wnioskodawcy zostanie przekazane przez Instytucję Zarządzającą, którą to instytucją w tym przypadku jest Województwo. Umowa niniejsza jest podpisywana na podstawie Listy projektów wybranych do dofinansowania w oparciu o wyniku oceny merytorycznej przedłożonych projektów.

Dokumentacja konkursowa została przez Wnioskodawcę opracowana na podstawie dokumentu o nazwie: Szczegółowy opis priorytetów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013. Wysokość i sposób (zakres) przestawionego we wniosku dofinansowania oraz okres objęty dofinansowaniem zostały szczegółowo opisane w dokumentacji konkursowej. Przedmiotowe wartości i dane zostały szczegółowo opisane przez Wnioskodawcę w dokumentacji konkursowej. Natomiast ich zatwierdzenie i uznanie, iż są to koszty kwalifikowanie następuje dopiero po popisaniu umowy o dofinansowanie projektu zawartej przez Wnioskodawcę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa.

Środki pieniężne (pomocowe), które Wnioskodawca otrzyma na realizację programu będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz z budżetu Państwa (15%).

Na etapie realizacji projektu całość kosztów finansowana będzie ze środków własnych Wnioskodawcy oraz z uzyskanego przez Niego kredytu bankowego uzyskanego z instytucji finansowej na terenie kraju. Po zakończeniu realizacji projektu, faktycznym opłaceniu poniesionych wydatków przez podatnika oraz złożeniu dokumentacji rozliczeniowej środki należne podatnikowi z tytułu przedmiotowego programu zostaną przekazane w formie refundacji. Należy podkreślić, iż dotacja dotyczy wyłącznie kosztów kwalifikowanych wykazanych w projekcie. Jak już wskazano powyżej zalicza się do kosztów kwalifikowanych zakup maszyn i urządzeń wchodzących w skład nabywanej linii technologicznej w kwotach netto, po udokumentowanym opłaceniu wydatków poniesionych z tego tytułu. Nadmienić należy, iż kwoty podatku od towarów i usług zostały uwzględnione w projekcie, aczkolwiek nie stanowią one kosztów kwalifikowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca zapłaci za wydatki na budowę linii technologicznej z własnych środków pochodzących ze źródeł krajowych, które to wydatki zostaną zwrócone przez Urząd Wojewódzki dopiero po zaliczeniu ich do kosztów kwalifikowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w roku podatkowym 2008 Wnioskodawca ma prawo zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów oraz zaliczyć w całości do kosztów uzyskania roku podatkowego 2008 r. wydatek z tytułu sporządzenia biznes-planu, stanowiącego załącznik do wniosku o uzyskanie pomocy w ramach rządowego programu ze środków Unii Europejskiej za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego na modernizację linii technologicznej do przetapiania oraz przerobu srebra...


Zdaniem Wnioskodawcy, celem złożenia wniosku o dofinansowanie modernizacji linii technologicznej jest zabezpieczenie (zwiększenie możliwości produkcyjnych) źródła przychodów, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na powyższe kwotę 3.000,00 zł wydatkowaną na sporządzenie biznes-planu ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego 2008. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie należy uznać fakt, iż stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość otrzymanego za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego dofinansowania na modernizację linii technologicznej, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.


W świetle powołanego uregulowania, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu zaistnieć muszą łącznie trzy warunki:


  • celem poniesienia wydatku (bezpośrednim lub pośrednim) powinno być osiągnięcie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • wydatek ten nie może być wymieniony w zawartym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • wydatek musi być prawidłowo udokumentowany.


Zgodnie z art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust 5c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl przepisu art. 22 ust. 6 ww. ustawy, zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 22 ust. 6b ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wydatki poniesione w związku z ubieganiem się o przyznanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 na dofinansowanie modernizacji linii technologicznej do przetapiania oraz przerobu srebra - za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego - dotyczą kosztu sporządzenia biznesplanu załączonego do wniosku o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji. Jak podano we wniosku - modernizacja ma na celu zabezpieczenie (zwiększenie możliwości produkcyjnych) źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Dotacja dotyczy wyłącznie kosztów kwalifikowanych wykazanych w projekcie, do których zalicza się zakup maszyn i urządzeń wchodzących w skład nabywanej linii technologicznej w kwotach netto, po udokumentowanym opłaceniu wydatków poniesionych z tego tytułu.

Powyższe okoliczności wskazują, iż wydatek na sporządzenie biznesplanu, stanowiącego załącznik do wniosku o uzyskanie dotacji – został poniesiony w związku z prowadzoną działalnością i w celu zwiększenia osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów. W takiej też sytuacji można przyjąć, iż wydatek na sporządzenie biznesplanu pozostaje w związku ze źródłem przychodów i może tym samym podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.

Przy czym należy zaznaczyć, iż ciężar prawidłowego udokumentowania, a także wykazania celowości wydatku oraz związku pomiędzy poniesieniem kosztu a źródłem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego wyżej art. 22 ust. 1 ww. ustawy, spoczywa na Wnioskodawcy.

Koszty sporządzenia wniosku o dotację (w tym wydatek na sporządzenie biznesplanu stanowiącego załącznik do wniosku) należy kwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z tym wydatek ten podlega potrąceniu w dacie jego poniesienia, tj. - w przypadku podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów - w dacie wystawienia faktury.

Niniejsza interpretacja, zgodnie ze złożonym wnioskiem, nie rozstrzyga czy dotacja, o której przyznanie Wnioskodawca wystąpił, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj