Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-595a/08/DK
z 19 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-595a/08/DK
Data
2008.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
amortyzacja
ewidencja środków trwałych
księgi podatkowe
księgi rachunkowe
następstwo prawne
nowy podmiot
odpisy amortyzacyjne
osobowość prawna
osoby prawne
podział
stowarzyszenia
sukcesja prawna
wartość początkowa środka trwałego
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
W jaki sposób ustalić wartość początkową przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Harcerstwa Polskiego przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r., (data wpływu 22 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz sposobu amortyzowania przejętych środków trwałych po uzyskaniu osobowości prawnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2008 roku do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz sposobu amortyzowania przejętych środków trwałych po uzyskaniu osobowości prawnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


XXXIII Zjazd ZHP powziął uchwałę wprowadzając zmiany do statutu ZHP polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Chorągwie ZHP osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Chorągwie ZHP powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielania z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowały jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały – Główna Kwatera ZHP została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Chorągwi – po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej – wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Chorągwi, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami – pasywów.

Chorągiew uzyskała osobowość prawną w dniu 13 kwietnia 2007 r. Nr KRS (...) na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

W związku z powyższym, powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Chorągwi z dotychczasowej struktury ZHP.


Przepisy prawa, na podstawie których dokonywany jest podział ZHP to:


  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  2. statut Związku Harcerstwa Polskiego,
  3. uchwała XXXIII Zjazdu ZHP wprowadzająca zmiany do statutu ZHP.


Przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Chorągiew, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Chorągiew samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób ustalić wartość początkową przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej...
  2. W jaki sposób rozdzielić przychody i koszty Chorągwi przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej...
  3. Czy przekazany majątek dla Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze, w zakresie pytania drugiego i trzeciego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi pismami.


W zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca wskazał, iż w odniesieniu do ustalenia wartości początkowej środków trwałych przyjętych przez Chorągiew po uzyskaniu osobowości prawnej znajdują zastosowanie postanowienia art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19 dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Z kolei postanowienia art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, że przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio.


W sytuacji Chorągwi przepisy odrębne, które regulują zasady podziału to:

  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  2. statut Związku Harcerstwa Polskiego,
  3. uchwała XXXIII Zjazdu ZHP wprowadzająca zmiany do statutu ZHP.


Wnioskodawca podkreślił, że choć ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń, to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Chorągwi potwierdzone przez Sąd w Warszawie z chwilą rejestracji zmienionego statutu ZHP. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie jest Chorągiew.

W sytuacji Chorągwi nie zachodzi również zastrzeżenie wynikające z postanowień art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Chorągiew samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych ksiąg rachunkowych.

W świetle powyższych stwierdzeń, Chorągiew stoi na stanowisku, że wartość początkowa jej środków trwałych, po wydzieleniu, powinna zostać ustalona na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Chorągwi przed uzyskaniem osobowości prawnej.

W związku z powyższym, w sytuacji Chorągwi znajdzie zastosowanie również art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2 – 7.

Reasumując, w sytuacji Chorągwi, środki trwałe pozostające w jej władaniu, a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Chorągwi na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej wynikającej z ksiąg rachunkowych tej Chorągwi przed wydzieleniem, a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Stosownie natomiast do art. 16g ust. 18 ww. ustawy, przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Zatem zasada wyrażona w przepisie art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika tzw. sukcesja praw i obowiązków. Zgodnie z art. 93c § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Ponadto przepis art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W takim przypadku, podmioty powstałe z przekształcenia, podziału albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2 – 7 (art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Zasady tej nie stosuje się jednak w przypadku podziału podmiotów, jeżeli przejmowany majątek na skutek podziału, a w przypadku podziału przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 16g ust. 19 oraz art. 16h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Inaczej mówiąc, w przypadku gdy następuje:


  1. podział podmiotu i inny podmiot przejmuje majątek dzielonego podmiotu, a majątek ten nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  2. podział podmiotu przez wydzielenie i inny podmiot przejmuje majątek dzielonego podmiotu, a majątek ten oraz majątek pozostający w podmiocie dzielonym nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa,


  • to podmiot przejmujący taki majątek nie może przyjąć dla tych składników majątku wartości początkowej wynikającej z ksiąg dzielonego podmiotu. Dla określenia wartości początkowej przejmowanego majątku stosuje się wówczas odpowiednio przepisy art. 16g ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Chorągiew przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała, iż „ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń, to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Chorągwi potwierdzone zostało przez Sąd z chwilą rejestracji zmienionego statutu ZHP. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie jest Chorągiew”.

Na podstawie art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wnioskodawca oświadczył, iż przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powyższej definicji. Ponadto w opisanym przypadku ma miejsce sukcesja podatkowa. Zatem, jeżeli w ramach opisanego przez Wnioskodawcę podziału przez wydzielenie, majątek pozostały w podmiocie dzielonym (ZHP) stanowi również zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z wyżej przytoczoną definicją, Chorągiew, na dzień uzyskania osobowości prawnej, powinna ustalić wartość początkową środków trwałych na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przed uzyskaniem osobowości prawnej. Wnioskodawca winien również dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości oraz kontynuować przyjętą przez poprzednika prawnego metodę amortyzacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj