Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-225/09/AP
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-225/09/AP
Data
2009.06.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
opłata
opłata za użytkowanie wieczyste
podatek od nieruchomości


Istota interpretacji
Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 876 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej m.in. wydatków z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej m.in. wydatków z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wraz z inną osobą fizyczną jest wspólnikiem spółki jawnej, która nabyła nieruchomość składającą się z kilku bardzo zdewastowanych budynków wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu. Postanowienie o przysądzeniu własności budynków uprawomocniło się 11 września 2007 r. i z taką datą został dokonany wpis. Z ww. budynków tylko jeden na podstawie odrębnych przepisów mógł być uznany za podlegający opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (pozostałe natomiast ze względów technicznych nie) i tylko od tego budynku oraz od gruntu Spółka opłaca ten podatek. Nieruchomość została przez wspólników przeznaczona na cele inwestycyjne. Zostanie na niej wybudowany (z wykorzystaniem elementów istniejącej zniszczonej zabudowy) zakład produkujący materiały budowlane. Wymaga to jednak zmiany przeznaczenia tej nieruchomości, która w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona była jako tereny produkcji rolnej (wcześniej istniał tam zakład przetwórstwa rolnego). W tym celu wspólnicy złożyli wniosek o zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Pismem Urzędu Miasta z marca 2008 r. zostali poinformowani, że przystępuje się do sporządzenia wnioskowanej przez nich zmiany. Do chwili obecnej (tj. do dnia złożenia wniosku) zmiana ta nie została jednak ostatecznie dokonana. Uniemożliwia to szybką realizację planów inwestycyjnych. Tym nie mniej, wspólnicy złożyli wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i warunki te zostały przez przyszłego dostawcę energii określone i trwają obecnie prace przygotowawcze do przyłączenia. Zlecone zostało też opracowanie projektu pierwszego etapu inwestycji.

Ponadto, Spółka ta jest właścicielem działki, na której budowany jest obecnie magazyn na surowce do produkcji materiałów budowlanych i inwestycja jest w znacznym stopniu zaawansowana. W stosunku do tej działki w 2003 r. uzyskano decyzję właściwego Starosty Powiatowego zezwalającą na wyłączenie z produkcji rolniczej i ustalającą jednorazową należność z tytułu wyłączenia gruntu z produkcji rolnej oraz roczną opłatę z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej w wysokości za okres od 2004 roku do 2013 roku. Opłatę tę traktowano jako element kosztu wytworzenia budowanego magazynu. Jednak obecnie, wnioskodawca uważa, że zarówno opłata jednorazowa z tytułu ww. wyłączenia, jak i kolejne opłaty roczne należy uznać za koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym m.in. opłacony podatek od nieruchomości oraz opłata za wieczyste użytkowanie gruntu stanowią koszt uzyskania przychodów z chwilą poniesienia...

Zdaniem wnioskodawcy, opłacany podatek od nieruchomości oraz opłata za wieczyste użytkowanie gruntu stanowią koszty uzyskania przychodów z datą ich poniesienia. Stanowią one koszt pośrednio związany z przychodami w rozumieniu art. 22 ust. 5c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i nie są związane z żadnym konkretnym okresem, w konsekwencji nie mogą być rozliczane na okresy obejmujące więcej lat podatkowych. Wydatki te wynikają z faktu posiadania nieruchomości przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą i należy klasyfikować je jako element kosztów stałych, który podatnik jest obowiązany uiszczać w związku z posiadanym przez niego majątkiem. Wydatki te są ponoszone w związku z samym faktem posiadania nieruchomości przez Spółkę, niezależnie od tego, czy jest prowadzona inwestycja, czy też nie. Do ponoszenia tychże wydatków obligują Spółkę przepisy prawa.

Z drugiej strony na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. Natomiast stosownie do art. 22g ust. 4 tej ustawy, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych. W szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Zdaniem wnioskodawcy podatek od nieruchomości ani opłata za wieczyste użytkowanie gruntu płacone w okresie przygotowania i późniejszego prowadzenia inwestycji nie mogą być uznane za element kosztu wytworzenia środka trwałego (środków trwałych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż odnośnie opłat za wyłączenie gruntu z produkcji rolnej w dniu 15 czerwca 2009r. wydano odrębną interpretację oznaczoną IBPBI/1/415-370/09/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj