Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-403/12-4/TW
z 24 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego:

  • w części dotyczącej sprzedaży gruntów ornych, rowów, łąki – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej sprzedaży nieużytków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 28 czerwca 2012 r., znak ILPB1/415-403/12-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 lipca 2012 r., a w dniu 4 lipca 2012 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wyniku postępowania spadkowego po dziadku Wnioskodawcy A. K. (zmarł 2 grudnia 1953 r.) dotyczącego gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 10,6149 ha, dla którego w Sądzie Rejonowym w X Wydział Ksiąg Wieczystych urządzona była KW nr X, ojciec Wnioskodawcy W. K. syn A. stał się spadkobiercą przypadającego mu 1/5 części spadku po swoim ojcu A. i 1/5 po swej matce T. (Postanowienie Sądu Rejonowego X sygn. akt X z dnia X).

Stan prawny dotyczący własności wynikający z tego Postanowienia został przez Sąd Rejonowy w X, Wydział Ksiąg Wieczystych w dniu 30 października 2009 r. wpisany do KW.

Wg ewidencji gruntów i zapisów w KW w skład gospodarstwa rolnego wchodziły grunty orne, rowy, łąka i zabudowania składające się z domu mieszkalnego i obory ze świniarnią. Faktycznie po śmierci A. a później śmierci użytkującej po nim to gospodarstwo jego córce S. opuszczone zabudowania uległy dewastacji a później rozbiórce, zaś grunty jakie dotychczas były pod zabudowaniami stały się nieużytkami.

Ponieważ ojciec Wnioskodawcy W. K. zmarł 14 grudnia 2007 r. Postanowieniem Sądu Rejonowego w X sygn. akt X z dnia 26 listopada 2008 r. Zainteresowany stał się jego spadkobiercą w 1/4 części przypadającego mu spadku po jego rodzicach, a dziadkach Wnioskodawcy.

W dniu 27 lipca 2009 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym SD-Z2 Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych. Na podstawie złożonego przez 31 spadkobierców w dniu 14 maja 2010 wniosku w Sądzie Rejonowym w W. Wydział Ksiąg Wieczystych dla będącej przedmiotem spadku nieruchomości w dniu 1 czerwca 2010 r. została urządzona nowa KW nr (…).

Na podstawie wniosku Z. W., jedynej żyjącej córki A., w Sądzie Rejonowym w X odbyło się postępowanie sądowe o dział spadku.

W wyniku zakończonego postępowania o dział spadku Postanowieniem Sądu Rejonowego w X sygn. akt X z dnia 21 czerwca 2011 r. ustalona została wartość działu spadku na kwotę 293.584 zł i cała nieruchomość została przyznana na wyłączną własność Wnioskodawcy z jednoczesnym zasądzeniem spłat do dnia 31 grudnia 2011 r. wraz z ustawowymi odsetkami w przypadku zwłoki w płatności przysługujących udziałów pozostałym 49 uczestnikom postępowania spadkowego.

W dniu 21 lipca 2011 r. w Urzędzie Skarbowym w X, właściwym dla miejsca położenia przedmiotu spadku, Wnioskodawca złożył PCC-3 Deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i wpłacił 5.578 zł należnego podatku.

Ponieważ Zainteresowany nie dysponował kwotą umożliwiającą terminowe spłacenie udziałów przysługującym spadkobiercom zmuszony był sprzedać całą nieruchomość.

W dniu 14 grudnia 2011 roku, po wcześniejszym dokonaniu podziału nieruchomości, w Kancelarii w X aktami notarialnymi rep. A nr X i rep. A nr X Zainteresowany sprzedał całą nieruchomość dwóm rolnikom:

  1. Ł. G. zamieszkałemu w Z., gmina X – działkę nr 147/1 o obszarze 5.6285 ha za kwotę 160.795 zł i
  2. J. i Z. J. G. zamieszkałym w X, gmina X – działki nr 147/2, 150, 154 oraz 168/1 o łącznym obszarze 4.9886 ha za kwotę 132.805 zł.

Z tytułu sprzedaży Wnioskodawca osiągnął łączny przychód w kwocie 293.600 zł przy ustalonej przez Sąd cenie wg wyceny biegłego powołanego przez sąd na kwotę 293.584 zł. Obaj nabywcy byli wcześniej dzierżawcami tych gruntów i nabyli je na powiększenie posiadanych już wcześniej gospodarstw rolnych. Fakt ten znalazł swe odzwierciedlenie w obu zawartych aktach notarialnych sprzedaży gruntów.

Po spłaceniu wszystkich udziałów spadkobierców udział Zainteresowanego w spadku wyniósł 14.679,20 zł plus dodatkowy przychód 16 zł z tytułu uzyskanej różnicy między sądową ceną wyceny a uzyskaną ceną sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu sprzedaży w roku 2011 nabytych w roku 2011 w drodze działu spadku gruntów rolnych (gospodarstwa rolnego) poza zapłaconym podatkiem wg PCC-3 Wnioskodawca obowiązany jest zapłacić za rok 2011 jeszcze podatek z tytułu dochodów uzyskanych ze sprzedaży praw majątkowych i nieruchomości nabytych w drodze spadku wg PIT-39, w przypadku gdy sprzedaż ta nastąpiła na rzecz rolników, na powiększenie dotychczas posiadanych przez nich gospodarstw rolnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w aktualnym stanie prawnym dokonana sprzedaż nie podlega już opodatkowaniu 19% ryczałtem wg zasad PIT-39, ponieważ sprzedaż ta nie stanowi źródła przychodów określonych zapisami art. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (z 1991 r. Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późniejszymi zmianami) i objęta jest zwolnieniem przedmiotowym na podstawie zapisów art. 21 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy, ponieważ sprzedane grunty w związku z dokonaną sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • w części dotyczącej sprzedaży gruntów ornych, rowów, łąki – uznaje się za prawidłowe,
  • w części dotyczącej sprzedaży nieużytków – uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawcę spadku jest data śmierci spadkodawcy.

Instytucja działu spadku występuje w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku, poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami uprawnionymi wyłącznie względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu spadku przedmiot wspólności. Dział spadku jest zatem formą nabycia. Za datę nabycia nieruchomości, w przypadku gdy była ona przedmiotem działu spadku (zniesienia współwłasności) uważa się datę, w której dokonano przeniesienia własności nieruchomości na nowego właściciela.

Jedynie wówczas dział spadku nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w 2007 roku Wnioskodawca nabył spadek, którego przedmiotem był udział w 1/4 części przypadającego mu spadku. W skład spadku wchodziło gospodarstwo rolne (grunty orne, rowy, łąka i zabudowania składające się z domu mieszkalnego i obory ze świniarnią). Jednakże opuszczone z czasem zabudowania uległy dewastacji a później rozbiórce, zaś grunty jakie dotychczas były pod zabudowaniami – jak wskazał Wnioskodawca – stały się nieużytkami. Następnie w wyniku działu spadku, dokonanego w 2011 roku cała nieruchomość została przyznana na rzecz zainteresowanego z jednoczesnym zasądzeniem spłaty przysługujących udziałów pozostałym 49 uczestnikom postępowania spadkowego. W dniu 21 lipca 2011 roku w urzędzie skarbowym, właściwym dla miejsca położenia przedmiotu spadku, wnioskodawca złożył deklarację PCC-3 w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i wpłacił należny podatek. Ponieważ nie dysponował kwotą umożliwiającą terminowe spłacenie udziałów przysługującym spadkobiercom Wnioskodawca zmuszony był sprzedać całą nieruchomość. W 2011 roku, po wcześniejszym dokonaniu podziału nieruchomości dokonano jej sprzedaży dwóm rolnikom. Przedmiotem sprzedaży była działka nr 147/1 o obszarze 5,6285 ha oraz działki nr 147/2, 150, 154 oraz 168/1 o łącznym obszarze 4,9886 ha. Obaj nabywcy byli wcześniej dzierżawcami tych gruntów i nabyli je na powiększenie posiadanych już wcześniej gospodarstw rolnych.

Wobec tego co wywiedziono wyżej, uznać należy, iż Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne w dwóch datach:

  • w roku 2007, tj. w wyniku spadku (w 1/4 części przypadającego Mu spadku), oraz
  • w roku 2011, tj. w wyniku działu spadku skutkującego przyznaniem Zainteresowanemu na wyłączność całego gospodarstwa (ponieważ wtedy Wnioskodawca nabył pozostały udział w tym gospodarstwie).

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W przedmiotowej sprawie zasadnym jest wskazać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego są wolne od podatku dochodowego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne’’ należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

O tym, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje bowiem przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Wskazać należy, iż utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie sprzedanych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy też sposób ich kwalifikacji w ewidencji gruntów i budynków bowiem decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do ich wykorzystywania. Niemniej jednak, są to okoliczności, których oceny dokonuje organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowe zwolnienie obejmuje tylko te grunty, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, czyli użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych należy stwierdzić, iż przychód uzyskany, przez Wnioskodawcę, ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości (działek gruntów) nabytej w drodze działu spadku w 2011 roku, w części obejmującej grunty orne, rowy i łąkę, która weszła w skład gospodarstwa rolnego kupujących, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do sprzedaży nieruchomości (gruntów) nabytej w drodze działu spadku w 2011 roku w części, będącej nieużytkami stwierdzić należy, iż nieużytki nie zostały wymienione jako grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, tj. nie zostały sklasyfikowane jako użytki rolne oraz jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, zatem przychód ze sprzedaży nieruchomości obejmujący te grunty nie podlega ww. przedmiotowemu zwolnieniu.

Z kolei zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Należy zatem stwierdzić, że do przychodów ze zbycia działek gruntów będących nieużytkami nabytych w drodze działu spadku w 2011 roku, Wnioskodawca w zeznaniu o wysokości osiągniętego przychodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39) winien wykazać przychód (dochód) uzyskany w wysokości przypadającej na wartość gruntów, które były nieużytkami.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż nabycie gospodarstwa rolnego w drodze działu spadku nastąpiło w sposób odpłatny, tzn. Wnioskodawca został zobowiązany do spłaty na rzecz pozostałych spadkobierców należy uznać, że przysługuje Mu prawo do uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wartości dokonanych spłat w części przypadającej na grunty, z których uzyskany przychód nie jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego, określonym w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na grunty będące nieużytkami. Wartości te winny zostać wykazane w formularzu PIT-39.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, w części stanowiącej grunty orne, rowy i łąkę korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochód ze sprzedaży nieruchomości w części obejmującej nieużytki podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy Organ informuje, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie oblicza wysokości należnego podatku, w związku z tym nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawcę kwot.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj