Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-255a/09/IK
z 26 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-255a/09/IK
Data
2009.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bursa
opodatkowanie
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
zakwaterowanie


Istota interpretacji
Usługa wydawania posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli w ramach zakwaterowania w bursie szkolnej, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 55.23.15, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 510 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wydawania posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie szkolnej w ramach krótkotrwałego zakwaterowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wydawania posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie szkolnej w ramach krótkotrwałego zakwaterowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie porozumienia między placówkami oświatowymi (jednostkami budżetowymi) Wnioskodawca planuje świadczyć usługi stołówkowe dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (uczniów uczęszczających do placówek będących jednostkami budżetowymi samorządu terytorialnego).


W piśmie z dnia 25 lutego 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o informacje dotyczące porozumienia między placówkami i płatności za świadczone usługi w zakresie:


  1. dożywiania uczniów na podstawie zawartego trójstronnego porozumienia pomiędzy placówką Wnioskodawcy, szkołą i Ośrodkiem Pomocy Rodzinie (obiady dla uczniów dotowane przez pomoc społeczną). Uczniowie ci uczęszczają do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w pobliżu placówki Wnioskodawcy-szkoły nieposiadającej stołówki). Płatnikiem za dożywianie w wysokości tzw. wsadu do kotła jest OPR.
  2. żywienie uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie w ramach krótkotrwałego zakwaterowania (1-4 dób) np. wycieczka organizowana przez szkołę. Płatnikami są w tym przypadku organizator wycieczki - szkoła, rodzice uczniów, Rada Rodziców.
  3. żywienie uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie w ramach krótkotrwałego zakwaterowania (1-4 dób) np. wycieczka organizowana przez szkołę. Płatnikiem jest organizator wycieczki - firma.
  4. żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych, niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest uczeń.
  5. żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych (jednostek budżetowych), niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest placówka oświatowa, do której uczęszcza młodzież.
  6. żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych (jednostek budżetowych), niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest firma zewnętrzna np. organizująca kurs w sąsiadującej placówce, chcąca zapewnić uczniom wyżywienie.


W związku z powyższym, w piśmie z 25 lutego 2009 r., zadano następujące pytania.


Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług dla usług stołówkowych, polegających na przygotowaniu i wydawaniu posiłków dla uczniów placówek oświatowych (jednostek budżetowych):


  1. w ramach krótkotrwałego zakwaterowania, gdy płatnikiem jest szkoła, Rada Rodziców, rodzice...
  2. w ramach krótkotrwałego zakwaterowania, gdy płatnikiem jest firma...


Odnośnie czynności opisanych w pkt 2 i 3 Wnioskodawca uważa, iż usługi stołówkowe polegające na sprzedaży posiłków uczniom i nauczycielom powiązane z krótkotrwałym zakwaterowaniem w bursie bez względu na płatnika mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15 i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119

Zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 1 załącznika nr 4 ustawy wyszczególnione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 55.23.15 „Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich”

Użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyżywienia dla uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie w ramach krótkotrwałego zakwaterowania (1-4 dób) np. dla wycieczki organizowanej przez szkołę. W tym przypadku usługi opłacają szkoła, rodzice, Rada Rodziców lub firma. Usługi te Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 55.23.15.

Uwzględniając powyższy opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż o ile usługi wydawania posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli w ramach zakwaterowania w bursie szkolnej mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU 55.23.15, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, podlegają one zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 1 zał. nr 4 do ustawy).

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, bowiem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację, Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, można zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj