Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-174/09/AJ
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-174/09/AJ
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dostawa towarów
statek morski
stawka preferencyjna
stawki podatku
zaopatrzenie


Istota interpretacji
Czy prowadząc działalność zaopatrywania statków i dokumentując ją w sposób opisany powyżej można powoływać się na art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym stosować 0% stawkę podatku dla zaopatrywania (realizowania zaopatrzenia) statków używanych do żeglugi na pełnym morzu?



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka będzie zaopatrywała statki zawijające do polskich portów w prowiant, środki czystości, artykuły techniczne itp., niezbędne do utrzymania (wyżywienia) załogi i funkcjonowania statku podczas rejsu na pełnym morzu. Za dokonane zaopatrzenia podatnik będzie wystawiał faktury VAT z zastosowaniem 0% stawki podatku. Podatek naliczony od zakupu towarów związanych z tą sprzedażą będzie odliczała w deklaracji VAT-7. Będzie prowadziła dokumentację świadczącą o tym, że czynności te zostały wykonane zgodnie z wymogami określonymi w przepisie tzn. faktury VAT w każdym przypadku będą potwierdzone przez kapitana statku, który podpisem i pieczęcią statkową potwierdzi zgodność faktycznej dostawy wszystkich artykułów wyszczególnionych w pozycjach faktury (statek potwierdza odbiór wyspecyfikowanych towarów, ich ilości, ceny jednostkowej i wartości faktury). Dodatkowo będzie gromadzić dokumentację pomocniczą w postaci oryginałów zamówień, faksów, korespondencję przesłaną drogą elektroniczną dotyczącą zapotrzebowań, zamówień, kwotacji i zleceń na dostawę towarów na statki od armatorów, kapitanów, czy ich przedstawicieli. Ponadto będzie posiadała oświadczenia kapitanów, armatorów lub ich przedstawicieli, że statek, na który będą realizowane dostawy zaopatrzenia jest używany do żeglugi na pełnym morzu. Powyższe oświadczenie będzie zawierało klasyfikacje wg symbolu PKWiU np. PKWIU 35.11.21-35.00 dla promów morskich, PKWiU 35.11.24-10.1 dla statków handlowych. Zaopatrzenie, które jest nabywane przez armatorów nie służy do dalszej odsprzedaży, a zabezpiecza wyłącznie byt załóg i prawidłową eksploatację statków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prowadząc działalność zaopatrywania statków i dokumentując ją w sposób opisany powyżej można powoływać się na art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym stosować 0% stawkę podatku dla zaopatrywania (realizowania zaopatrzenia) statków używanych do żeglugi na pełnym morzu...


Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku w powyższej sprawie rozporządzenia regulującego szczegółowo rodzaj dokumentacji, warunkiem stosowania przez podatnika 0% stawki jest posiadanie dokumentacji jednoznacznie potwierdzającej dokonanie czynności opisanych w polu 54 przy zachowaniu warunków określonych w punktach art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokumentacja opisana we wniosku spełnia wymogi wiarygodnej i potwierdzającej faktyczne dokonanie transakcji. Potwierdzeniem dokonania transakcji dostawy towarów będzie podpisana i podstemplowana faktura, którą dodatkowo uwierzytelniają dokumenty (zapytania, zamówienia, korespondencja przesłana drogą telefaksową i elektroniczną, kwotacje, zlecenia). Natomiast bezsprzecznym potwierdzeniem, że przedmiotowa dostawa będzie dokonywana na statek używany do żeglugi na pełnym morzu będzie oświadczenie podpisane przez kapitana, armatora lub jego przedstawiciela zawierające zdanie następującej treści: „Działając w imieniu i na rzecz armatora oświadczam, że zakupione towary przeznaczone są na statek sklasyfikowany wg symbolu PKWiU (tutaj odpowiedni numer klasyfikacji np. 35.11.21 lub 35.11.24) jako jednostka pływająca pełnomorska”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Zgodnie z dyspozycją ust. 2 powołanego przepisu, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawkę podatku do dostawy towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku Języka Polskiego” PWN, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, natomiast słowo „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” oznacza „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś”.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego, że stawkę 0% zastosowano do dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a), b) i c), z tym że dokumenty potwierdzające dokonanie ww. dostaw muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Wnioskodawca, aby skorzystać ze stawki 0% powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie dostarczał prowiant, środki czystości, artykuły techniczne niezbędne do utrzymania (wyżywienie) załogi i funkcjonowania statku podczas rejsu na pełnym morzu. Kapitan statku podpisem i pieczęcią statkową potwierdzać będzie zgodność faktycznej dostawy z wszystkimi artykułami wyszczególnionymi w pozycjach faktury. Wnioskodawca będzie również posiadał potwierdzenie złożenia zapotrzebowania, zamówienia, kwotacji, oraz oświadczenie kapitana statku, armatora lub ich przedstawiciela wskazujące sklasyfikowanie wg PKWiU jednostek pływających, na które będzie dokonywana dostawa towarów, do grupowania 35.11.21-35.00 (promy morskie) lub 35.11.24-10.1 (statków handlowych).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, oraz treść powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, iż posiadanie dokumentów, o których mowa we wniosku, wypełnia przewidzianą w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przesłankę prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika fakt dokonania dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, co – zgodnie z ust. 1 pkt 10 lit. a) tego artykułu - uprawnia do zastosowania 0% stawki podatku.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach – art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez nabywcę o wykorzystaniu towaru dla bezpośredniego zaopatrzenia statku używanego do żeglugi na pełnym morzu będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualne niezgodności w tej dokumentacji mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na

wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj