Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-184/09/RS
z 13 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-184/09/RS
Data
2009.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
statek morski
stawka preferencyjna
zaopatrzenie


Istota interpretacji
Czy dostawa towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków na rzecz nigeryjskiej firmy z siedzibą w Holandii będzie opodatkowana stawką 0%?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 i 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 i 23 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 i 20 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statku .


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach prowadzonej działalności dokonywać będzie Pani (jako podatnik zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych), na rzecz firmy nigeryjskiej, nie będącej podatnikiem unijnym dostaw towarów tj. żywności, ubrań roboczych i środków czystości, służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków. Statki te są statkami handlowymi - pełnomorskimi transportowcami do przewozu samochodów, sklasyfikowanymi wg PKWiU 35.11.24-60.00, używanymi do żeglugi na pełnym morzu, pływające pod różnymi banderami. Statki te są czarterowane przez kontrahenta z Nigerii. Załadunek towarów następować będzie w porcie holenderskim, a następnie statek opuści terytorium Holandii i Wspólnoty. Dostawy te nie zostaną objęte zgłoszeniem celnym. W związku z tym, że dostawa nie jest eksportem – towar nie opuszcza terytorium Unii Europejskiej, czynność tą można by potraktować jako wewnatrzwspólnotową dostawę towaru, jednak tego typu dostawy zostały wyłączone z katalogu WDT na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy. Przemieszczenie towarów nastąpi własnym środkiem transportu z terytorium Polski na terytorium Holandii, jednak towary te nie opuszczą obszaru Wspólnoty. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy będzie Pani dysponować dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dostawa towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków na rzecz nigeryjskiej firmy z siedzibą w Holandii będzie opodatkowana stawką 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa będzie opodatkowana na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy stawką 0%, jako ze została wyłączona z katalogu dostaw wewnątrzunijnych. Przepisy szczególne dotyczących stawki 0% obejmują swym zakresem tego rodzaju dostawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru.

W oparciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W ust. 8 powołanego artykułu ustawodawca wskazał, że za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, oraz towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5.

Przepis art. 41 ust.1 ustawy stanowi, że podstawową stawką podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jest stawka 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

W odniesieniu do dostaw wymienionych w ww. przepisie, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił – jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu – od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że towary tj. żywność, ubrania robocze i środki czystości będą dostarczane bezpośrednio na statek, który czarterowany jest przez firmę nigeryjską. Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, natomiast nabywca nie jest zarejestrowany dla tych czynności. Przemieszczenie towarów nastąpi z terytorium kraju na terytorium Holandii, gdzie nastąpi ich załadunek na statek. Towary nie zostaną objęte procedurą celną.

Biorąc pod uwagę zapis powołanego wyżej art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy stwierdzić należy, że dla zastosowania obniżonej 0% stawki podatku do dostaw towarów w oparciu o ten przepis spełnione muszą być łącznie: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium przeznaczenia tych statków. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku języka polskiego” PWN, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, natomiast słowo „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” oznacza „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś”.

Należy zauważyć, iż powołany wyżej przepis wymaga, aby towary dostarczone służyły bezpośrednio zaopatrzeniu statków, a więc nie obejmuje dostaw na wcześniejszym etapie obrotu. Ponadto obejmują one towary, które są niezbędne do eksploatacji statku, realizacji jego zadań, czy też towary niezbędne dla utrzymania i funkcjonowania statku jako całości tj. jego ładunku oraz znajdujących się na nim osób.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz przytoczone uregulowania stwierdzić należy, że skoro towary będące przedmiotem dostawy tj. żywność, ubrania robocze, jak i środki czystości służą bezpośredniemu zaopatrzeniu statku, który używany jest do żeglugi na pełnym morzu dla celów typowo gospodarczych to ich przemieszczenie pomiędzy państwami członkowskimi nie stanowi - na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy – wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Reasumując należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych towarów jako dostawa krajowa będzie opodatkowana preferencyjną stawką 0% pod warunkiem, że podatnik prowadzi dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj