Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-113b/09/AF
z 13 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-113b/09/AF
Data
2009.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
usługi wywozu nieczystości


Istota interpretacji
Stawka podatku dla świadczenia usług odbioru, transportu odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług odbioru, transportu odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług odbioru, transportu odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne.


W przedmiotowym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zajmuje się zbieraniem, odbiorem, transportem, przetwarzaniem, odzyskiem i czasowym gromadzeniem odpadów – zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego oraz AGD, w których występują także odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne. Odpady pozyskiwane są ze zbiórek i przyjęć od ludności i firm je organizujących. Powyższe usługi, tj. odbiór i transport odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne od ich wytwórców, które nie będą poddane dalszej obróbce w procesie produkcyjnym, lecz zostaną poddane zagospodarowaniu, łącznie z ich czasowym gromadzeniem (magazynowaniem). Urząd Statystyczny w Łodzi, w odpowiedzi na wniosek Spółki wskazał, że mieszczą się one w grupowaniach:


  • obróbka odpadów niezdatnych do wykorzystania w procesie produkcji, lecz przeznaczonych do usunięcia PKWiU 38.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”;
  • sprzedaż hurtowa złomu i odpadów metalowych i niemetalowych oraz materiałów przeznaczonych do powtórnego wykorzystania, włącznie ze zbieraniem, sortowaniem, remontowaniem zużytych wyrobów (maszyn i urządzeń w tym pojazdów wycofanych z eksploatacji, zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego i AGD) w celu odzyskania części nadających się do ponownego wykorzystania, jednakże bez procesu dalszego przekształcania PKWiU 46.77.10.0 „Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu”.


Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) , powyższe usługi mieszczą się w grupowaniach (PKWiU 2004):


  • 90.02.1 „Usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów”;
  • 51.57.10-00.00 „Usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem”.


Natomiast zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia opisane usługi mieszczą się w grupowaniach (PKWiU 1997):


  • 90.00.2 „Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania ściekami”;
  • 51.57.10-00.00 „Usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem”.


Wnioskodawca posiada stosowne decyzje właściwych referatów ochrony środowiska, tak lokalnych, jak i centralnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy do opisanych usług odbioru i transportu odpadów (zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny oraz AGD), można stosować stawkę podatku w wysokości 7%...


Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na zbieraniu, odbiorze, transporcie, przetwarzaniu (odzysk) i czasowym gromadzeniu (magazynowaniu) odpadów – zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny oraz AGD, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%, ponieważ zostały sklasyfikowane w grupowaniu 90.02.11 – „Usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów” (nie wszystkie składowe odebranych odpadów nadają się do odzysku, a jedynie do utylizacji). Gdy z ww. odpadów, po wstępnym ich przetworzeniu (segregacja), odzyskane zostają jakieś części lub podzespoły oraz materiały dalej odsprzedawane, jako „użytkowe”, do regeneracji, złom lub do dalszego ich przetworzenia, powinna być stosowana stawka podatku w wysokości 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2 ww. artykułu).

W poz. 153 wskazanego załącznika wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi odbioru i transportu odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Powyższe usługi, w przypadku gdy nie wszystkie składowe odebranych odpadów nadają się do odzysku, a jedynie do utylizacji, są sklasyfikowane w grupowaniu (PKWiU 1997): 90.00.2 – „Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i opadów”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że opisane usługi są opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%, o ile – jak wskazała Spółka- mieszczą się w grupowaniu 90.0 (PKWiU 1997). Natomiast w przypadku dokonywania sprzedaży odzyskanych materiałów, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Jednocześnie należy wskazać, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania towarów i usług do właściwych grupowań PKWiU wobec czego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikacje wskazane przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj