Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-408/09-2/SAP
z 1 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-408/09-2/SAP
Data
2009.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
projekt
spółki
targi


Istota interpretacji
Czy przedstawiona powyżej usługa udostępnienia stoiska w miejscu zapewnionym przez Zleceniodawcę i z elementów dostarczonych przez Zleceniodawcę i własnych Spółki jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym opodatkowaną zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d w miejscu gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.04.2009 r. (data wpływu 14.04.2009 r., IP-KAN 4667), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług udostępniania stoisk wystawowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług udostępniania stoisk wystawowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi udostępniania stoisk wystawowych na imprezach targowo - wystawienniczych. Udostępnianie to obejmuje:

  • wykonanie projektu architektoniczno-graficznego, wykonanie elementów nietypowych zgodnie z zatwierdzonym projektem,
  • wynajęcie elementów typowych zabudowy stoiska stanowiących własność Spółki,
  • wykonanie prac budowlano-montażowych obejmujących także powierzone przez Zleceniodawcę wykonanie prac technicznych koniecznych do udostępnienia stoiska oraz demontaż i transport elementów własnych i powierzonych przez Zleceniodawcę.

Spółka nie świadczy kompleksowej usługi organizowania targów i wystaw, która swoim zakresem obejmuje usługę główną wynajem powierzchni wystawienniczej. Spółka jest związana stosunkiem umownym wyłącznie ze Zleceniodawcą – Wystawcą w zakresie opisanym powyżej, który sam lub przez pośredników zakupuje usługę wynajmu powierzchni od organizatora targów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona powyżej usługa udostępnienia stoiska w miejscu zapewnionym przez Zleceniodawcę i z elementów dostarczonych przez Zleceniodawcę i własnych Spółki jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym opodatkowaną zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d w miejscu gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Spółki usługa udostępniania stoisk wystawienniczo - targowych, jako usługa na ruchomym majątku rzeczowym świadczona dla polskich podmiotów zarówno podatników VAT, jak i jednostek organizacyjnych niebędących podatnikami podatku VAT podlega opodatkowaniu w Polsce stawką 22%„ bez względu na to, w jakim kraju Unii Europejskiej czy kraju trzecim jest świadczona. Podstawę prawną ustalenia miejsca opodatkowania tych usług w kraju stanowi art. 27 ust. 1 ustawy, gdyż nie spełniony jest warunek z art. 28 ust. 8 ustawy dotyczący wywiezienia towarów poza terytorium kraju po wykonaniu usług. Natomiast usługa udostępniania stoisk wystawienniczo - targowych, jako usługa na ruchomym majątku rzeczowym świadczona dla nabywcy z innego kraju Unii Europejskiej, który podał numer pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej podlega opodatkowaniu w kraju, który wydał nabywcy usługi ten numer, gdyż towary po wykonaniu usługi zostają wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, w którym usługi te zostały faktycznie wykonane i wracają do Polski. Podstawę prawną ustalenia miejsca opodatkowania tych usług stanowi art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, gdyż spełniony jest warunek z art. 28 ust. 7 ustawy, dotyczący wywiezienia towarów z terytorium państwa członkowskiego po wykonaniu usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.): ”W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28”.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust 2 pkt 3 lit. d) w/w ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 28 ust. 7 w/w ustawy stanowi, że w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Pojęcie „świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć towary niebędące nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Za usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z w/w rzeczami, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. W przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym są one wykonywane na rzeczach ruchomych należących do nabywcy usługi. W przedmiotowej sprawie Spółka używa również elementów powierzonych przez Zleceniodawcę, jednakże z wniosku wynika w sposób jednoznaczny, iż większość rzeczy ruchomych, z których Spółka montuje stoiska, jest własnością Spółki. Zgodnie z powyższym usługi udostępniania stoisk wystawowych na imprezach targowo – wystawienniczych nie są usługami na ruchomym majątku rzeczowym, a zatem przepisy art. 27 ust 2 pkt 3 lit. d) oraz art. 28 ust. 7 i 8 w/w ustawy nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Miejsce opodatkowania usługi udostępniania stoisk wystawowych na imprezach targowo – wystawienniczych będzie ustalane na podstawie przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Przepisy zawarte w art. 28 w/w ustawy nie będą miały zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

Tym samym miejscem świadczenia usług udostępniania stanowiska wystawienniczego będzie terytorium kraju, w którym przedmiotowa usługa będzie faktycznie świadczona.

W związku z powyższym stanowisko Spółki zostało uznane za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj