Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-287/09-2/MT
z 29 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-287/09-2/MT
Data
2009.06.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
biznesplan
doradztwo
dotacja
jednoosobowa działalność gospodarcza
koszty przyznania dotacji
koszty uzyskania przychodów
wniosek


Istota interpretacji
Wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów. A zatem stosownie do art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe wydatki są potrącane w dacie poniesienia kosztu, tj. w dniu ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).



Wniosek ORD-IN 422 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30.03.2009 r. (data wpływu 20.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest: sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych, świadczenie usług w zakresie naprawy samochodów oraz świadczenie usług budowlanych. Jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w 2008 r. Wnioskodawca prowadził ewidencję podatkową w formie ksiąg rachunkowych. Od dochodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca opłacał podatek dochodowy w formie podatku liniowego ze stawką 19%. W związku z planowanym rozszerzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawca zwrócił się o przyznanie dofinansowania - dotacji rozwojowej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 — 2013, przyjętego uchwałą Zarządu Województwa z dnia 28 listopada 2007 r. W związku ze skomplikowaniem procesu ubiegania się o dotację Wnioskodawca zapłacił spółce cywilnej (posiadającej akredytacje Urzędu Marszałkowskiego Województwa) doradztwo w zakresie inwestycji, opracowanie projektu planu do preselekcji, przygotowanie stosownego wniosku o dotację wraz z biznes planem, sporządzenie harmonogramu rzeczowo - finansowego projektu oraz sporządzenie sprawozdania z realizacji projektu. Umowę o wykonanie wyżej wymienionych usług Wnioskodawca zawarł w dniu 1 lipca 2008 r.

Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawca zobowiązał się wypłacić wykonawcy wynagrodzenie w wysokości 107.000 zł. netto (bez podatku VAT), płatne w dwóch ratach. Wynagrodzenie miało być wypłacone wyłącznie w przypadku zaakceptowania wniosku o przyznanie dotacji. Pierwsza rata wynosząca 57.000 zł. miała być wypłacona po zakwalifikowaniu projektu i podpisaniu umowy o przyznanie dotacji. Druga rata w wysokości 50.000 zł. miała być wypłacona po otrzymaniu dotacji. Złożony przez Wnioskodawcę wniosek o dofinansowanie projektu: Rozwój przedsiębiorstwa przez uruchomienie innowacyjnego serwisu samochodów ciężarowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 —2013, Oś priorytetowa 1 Przedsiębiorczość i Innowacje, Działanie 1,3, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu państwa został zaakceptowany. W dniu 19 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zawarł z Województwem reprezentowanym przez Agencję Wspierania Przedsiębiorczości (Instytucja Pośrednicząca II Stopnia) umowę numer o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej I Przedsiębiorczość i Innowacje. Zgodnie z treścią powyższej umowy Instytucja Pośrednicząca zobowiązała się wypłacić Wnioskodawcy dofinansowanie w formie refundacji kosztów projektu w wysokości 31,68% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Okres kwalifikacyjności wydatków rozpoczął się 14 sierpnia 2008 r. i ma się zakończyć w dniu 29 stycznia 2010 r. Wkład własny Wnioskodawcy w wykonanie projektu finansowany będzie środkami własnymi oraz kredytem bankowym. Dotację Wnioskodawca otrzyma po zrealizowaniu projektu oraz po sprawdzeniu przez instytucję Pośredniczącą kwalifikacyjności wydatków, ich faktycznego oraz prawidłowego poniesienia. W dniu 30 grudnia 2008 r. Wnioskodawca wypłacił spółce wykonującej na jego rzecz określone wyżej usługi pierwszą ratę wynagrodzenia wynoszącą netto 57.000 zł.(bez podatku VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w roku podatkowym 2008 Wnioskodawca miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki w kwocie 57.000 zł., poniesione w dniu 30 grudnia 2008 r. z tytułu wypłacenia pierwszej raty wynagrodzenia za wykonanie na jego rzecz usług z tytułu doradztwa w zakresie inwestycji, opracowanie projektu planu do preselekcji, przygotowanie stosownego wniosku o dotację i biznes planu, sporządzenie harmonogramu rzeczowo - finansowego projektu oraz sporządzenie sprawozdania z realizacji projektu, który to projekt inwestycyjny będzie częściowo dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki jakie poniósł z tytułu opłacenia usług z tytułu doradztwa w zakresie inwestycji, opracowanie projektu planu do preselekcji, przygotowanie stosownego wniosku o dotację i biznes planu, sporządzenie harmonogramu rzeczowo - finansowego projektu oraz sporządzenie sprawozdania z realizacji projektu, który to projekt inwestycyjny będzie częściowo dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i służą zwiększeniu osiąganego przez Wnioskodawcę przychodu. W związku z powyższym wydatkowaną przez siebie w dniu 30 grudnia 2008 r. kwotę 57.000 zł. Wnioskodawca ma prawo zaliczyć w 2008 r. do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie znajduje tutaj zastosowania wyłączenie o którym mowa w art. 23 ust 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten bowiem mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z uzyskanych dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Zgodnie z ich literalnym brzmieniem wyłączeniu z kosztów podatkowych podlegają tylko koszty bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a nie wydatki finansowane przez podatnika z własnych środków na pozyskanie dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może być wymieniony w art. 23 w/w ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
  • musi być należycie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie związane jest z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116.

Z przedstawionego stanu faktycznego wnika, iż koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację Wnioskodawca finansuje z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji. W związku z tym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie wyżej cytowany przepis.

W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 5d ww. ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Reasumując, wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów. A zatem stosownie do art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe wydatki są potrącane w dacie poniesienia kosztu, tj. w dniu ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).

Jednakże podkreślić należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj