Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-447/09-4/SM
z 1 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-447/09-4/SM
Data
2009.09.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Powiadomienie naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
import (przywóz)
olej
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
- sprzedaż olejów bazowych na warunkach DAF nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym,
- objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy importowanych olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99



Wniosek ORD-IN 283 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.05.2009 r. (data wpływu 29.05.2009r.), uzupełnionego w dniu 06.07.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-447/09-2/SM z dnia 24.06.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 na warunkach DAF i ich objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.05.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 na warunkach DAF i ich objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 06.07.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-447/09-2/SM z dnia 24.06.2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca sprowadza z Rosji oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99. Oleje te są (lub będą) następnie sprzedawane polskim odbiorcom na warunkach DAF na terenie Białorusi - bez wprowadzania na terytorium Polski. Towar wprowadzany jest na polski obszar celny przez nabywcę, który jest importerem tego towaru, opłacając wszelkie zobowiązania publicznoprawne, związane z importem towaru. Towar ten następnie przemieszczany jest przez nabywcę, będącego jednocześnie importerem do składu podatkowego położonego na terytorium RP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w opisanym stanie faktycznym:

  1. sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów na warunkach DAF nabywcy, który następnie dokona wprowadzenia towaru na polski obszar celny będzie podIegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...
  2. czy przemieszczenie przez nabywcę, będącego jednocześnie importerem, olejów bazowych do składu podatkowego będzie mogło podlegać procedurze zawieszenia poboru akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

ad. 1).

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przez niego towarów na warunkach DAF nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez niektóre podmioty.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy przez import należy rozumieć przywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z kolei formuła DAF (ang. Delivered At Frontier....) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.

Odnosząc powyższe unormowania prawne do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż dokonana przez Spółkę transakcja zakupu olejów bazowych od kontrahenta rosyjskiego nie wypełnia ustawowej definicji importu wyrobów akcyzowych, a zatem potraktować ją należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego nie wywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku akcyzowym. Również dostawa przedmiotowego towaru do kontrahenta polskiego, którego zbycie nastąpi na granicy białorusko - polskiej na warunkach DAF jako nie wymieniona w ww. art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Reasumując stwierdzić należy, iż stosownie do powyższego przeprowadzona przez Spółkę transakcja zakupu towaru od kontrahenta rosyjskiego na warunkach DAF, a następnie jego sprzedaż podatnikowi polskiemu na tych samych warunkach, nie może być uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż nie mieści się ona w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stanowisko, iż transakcja sprzedaży towarów na warunkach DAF dokonywana jest poza terytorium RP znajduje również potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, ukształtowanej na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2008 r. Nr IBPP2/443-61/08/RSz, postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 września 2006 r. Nr 1471/NTR2/443-243/06/MŻ, postanowieniach Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 7 lipca 2006 r. Nr PUS.II 443/40/06/MR i PUS.ll 443/41/06/MR i Nr PUS.lI/443/105/06/MR z dnia 27 września 2006 r., czy postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 26 października 2006 r. Nr PP/443-70/06.

ad. 2).

W przekonaniu Wnioskodawcy odpowiedź na pytanie jest twierdząca. Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy. Co prawda w załączniku nr 2 nie figurują będące przedmiotem wniosku oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99, ale w przekonaniu Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie przepis art. 40 ust. 6 ustawy stanowiący, iż procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Biorąc pod uwagę powyższe w przekonaniu Wnioskodawcy przemieszczenie do składu podatkowego olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 przez ich importera będzie mogła podlegać procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy przez import należy rozumieć przywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium inne niż terytorium Wspólnoty Europejskiej (w myśl art. 2 pkt 5), zaś za terytorium kraju uważa się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 2).

Z opisu stanu faktycznego-zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca sprowadza z Rosji oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99. Oleje te są (lub będą) następnie sprzedawane polskim odbiorcom na warunkach DAF na terenie Białorusi - bez wprowadzania na terytorium Polski. Towar wprowadzany jest na polski obszar celny przez nabywcę, który jest importerem tego towaru, opłacając wszelkie zobowiązania publicznoprawne, związane z importem towaru.

Zauważyć należy, że formuła DAF (ang. Delivered At Frontier ...) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.

Uwzględniając powyższe, ponieważ transakcje zakupu i sprzedaży przez Spółkę olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 będą odbywać się na terytorium państwa trzeciego (odpowiednio na terytorium Rosji i Białorusi) i w ich wyniku Spółka nie będzie dokonywać ich przemieszczenia na terytorium Polski, nie będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jako import wyrobów akcyzowych, albo inna czynności wymieniona w art. 8 ustawy.

Ad. 2.

Stosownie do postanowień art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju (w dniu 10.07.2009r. weszła w życie ustawa z dnia 21 maja 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym – Dz. U. Nr 98, poz. 819, która dodała do tego przepisu słowa „z zastrzeżeniem pkt 3;”).

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 6 - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że po wymienionych transakcjach olej bazowy o kodzie CN 2710 19 99 jest następnie przemieszczany jest przez nabywcę, będącego jednocześnie importerem do składu podatkowego położonego na terytorium RP.

Zauważyć należy, że ww. wyrób nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy.

Stawka podatku akcyzowego na ww. oleje w myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy wynosi 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Są to zatem wyroby określone w ww. art. 40 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Natomiast zgodnie z art. 53 ust. 4 powołanej ustawy, w przypadku importu wyrobów akcyzowych, które po dopuszczeniu ich do obrotu są bezpośrednio przemieszczane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, podmiot prowadzący ten skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wraz ze zgłoszeniem do procedury dopuszczenia do obrotu tych wyrobów akcyzowych.

Od dnia 10.07.2009 r., w związku z wejściem w życie ww. nowelizacji ustawy, w myśl art. 53 ust. 4 - w przypadku importu wyrobów akcyzowych, które bezpośrednio po dopuszczeniu ich do obrotu są przemieszczane do składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, podmiot prowadzący ten skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący i przedstawić ten dokument oraz właściwy dokument potwierdzający złożenie zabezpieczenia akcyzowego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wraz ze zgłoszeniem do procedury dopuszczenia do obrotu tych wyrobów akcyzowych.

Uwzględniając powyższe, przemieszczanie ww. importowanych olejów bazowych między miejscem odprawy celnej, a prowadzonym przez nabywcę składem podatkowym, w oparciu o przedmiotowe przepisy, może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Dodatkowo zauważyć należy, że w opisanej sytuacji mieć będą także zastosowanie m.in. przepisy § 9, § 16 - § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj