Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-361b/09/EŁ
z 5 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-361b/09/EŁ
Data
2009.08.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
korekta
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
podatek naliczony
prawo do odliczenia
rolnik ryczałtowy
środek trwały
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
zakup


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia przez rolnika ryczałtowego podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego na terytorium Unii.



Wniosek ORD-IN 953 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 i 30 lipca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 9 i 30 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez rolnika ryczałtowego podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego na terytorium Unii - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismami z dnia 7 i 30 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez rolnika ryczałtowego podatku naliczonego z tytułu zakup samochodu ciężarowego na terytorium Unii.


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Będąc rolnikiem ryczałtowym nabył Pan w dniu 29 sierpnia 2007 r., z Holandii samochód ciężarowy Scania, o wartości 47 000 euro. Samochód ten nie spełniał kryteriów do uznania go za nowy środek transportu, w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawcą był podatnik podatku od wartości dodanej, który podał dla tej transakcji swój numer identyfikacji podatkowej NIP-UE. Przedmiotowa dostawa nie była dokonana na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. podstawą opodatkowania w przypadku dostawcy nie była marża. Zakupiony samochód ciężarowy został w dniu 17 września 2007 r. zarejestrowany i od tego dnia był użytkowany wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym. Stanowi środek trwały wykorzystywany w tym gospodarstwie. W dniu 12 września 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał na Pana wniosek zaświadczenie, iż nie ciąży obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu tego przywozu środka transportu. W dniu 26 września 2007 r. zrezygnował Pan z opodatkowania w formie ryczałtu i dokonał rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług czynny oraz VAT-UE. W trakcie czynności sprawdzających, przeprowadzanych przez urząd stwierdzono, iż przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów i należy ją opodatkować. Wskazał Pan, iż jako rolnik ryczałtowy, nie dokonywał innych nabyć z terytorium Unii.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 7 lipca 2009 r., zadano następujące pytanie:


Jaka jest możliwość odliczenia tego podatku jako podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia kwoty tego podatku jako podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, także w kontekście art. 91 ust. 7. Obecnie, prawo do dokonania odliczenia wynika z faktur otrzymanych w miesiącu, za który składana jest deklaracja oraz w dwóch miesiącach poprzednich. Natomiast w poprzednim stanie prawnym, prawo to przysługiwało w stosunku do faktur otrzymanych w miesiącu, za który składana była deklaracja oraz za miesiąc poprzedni. Zatem obecnie przysługiwałoby prawo odliczenia w deklaracji za miesiąc październik, faktury otrzymanej w miesiącu sierpniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 4 powołanego artykułu - kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do ust. 10 tego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. I tak, ust. 11 wskazuje, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT, dokumentującej zakup związany z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla „czynnych” podatników tego podatku. Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło to prawo lub w rozliczeniu za okres następny. Ponadto ustawodawca umożliwił skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z uregulowaniami ust. 4, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 - 9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 - 6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000,00 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości – w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości – jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000,00 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Natomiast ust. 7 tego artykułu wskazuje, iż przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Realizacja określonego w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarta w brzmieniu przepisów art. 91 ust. 7 powoduje, iż ziszczenie się wymogu w postaci związku zakupu ze sprzedażą opodatkowaną powoduje możliwość weryfikacji uprzedniego braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, poprzez korektę podatku naliczonego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący rolnikiem ryczałtowym, nabył w dniu 29 sierpnia 2007 r. samochód ciężarowy z Holandii. W dniu 26 września 2007 r. zrezygnował z opodatkowania w formie ryczałtu i złożył zgłoszenie rejestracyjne naczelnikowi urzędu skarbowego, wykazując zamiar rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jako podatnik VAT-UE. Zakupiony samochód (po zarejestrowaniu) od dnia 17 września 2007 r. był użytkowany w gospodarstwie rolnym. Wskazano także, iż stanowi on środek trwały wykorzystywany w tym gospodarstwie.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy, korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Posiadał zatem status podatnika „zwolnionego” (nie był w tym czasie podatnikiem „czynnym”).

Ponieważ nabycia dokonał rolnik ryczałtowy, stwierdzić należy, że podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie przekształci się w miesiącu zakupu w podatek naliczony do odliczenia, gdyż prawo takie powstaje tylko u czynnych podatników podatku od towarów i usług. W momencie zakupu przedmiotowego samochodu, korzystał Pan ze zwolnienia od podatku, a zatem brak było związku nabycia pojazdu z działalnością opodatkowaną. Związek taki powstał dopiero w chwili, gdy uzyskał Pan status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z okolicznością, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy. Przepis ten adresowany jest do podatników, którzy nabyli towar niezwiązany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (jako rolnik ryczałtowy nie wykonywał Pan czynności opodatkowanych), a następnie, na skutek rozpoczęcia wykonywania takich czynności, zmianie uległo jego przeznaczenie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro - jak Wnioskodawca wskazał w piśmie będącym uzupełnieniem wniosku – samochód ciężarowy nabyty w Holandii, od dnia 17 września 2007 r. wykorzystywany był w gospodarstwie rolnym, to nie może Pan skorzystać z odliczenia na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na zasadach przewidzianych w art. 91 ust. 7 ww. ustawy, w związku z ust. 2 tego artykułu, o ile nie wystąpiły wyłączenia wynikające z treści art. 88 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r.

Odnosząc się do Pana stanowiska, iż „(...) obecnie przysługiwałoby prawo odliczenia w deklaracji za miesiąc październik, faktury otrzymanej w miesiącu sierpniu”, wskazać należy, iż czynność, o której mowa w przedmiotowym wniosku miała miejsce w miesiącu sierpniu 2007 r., w związku z tym zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące w momencie zaistnienia tego zdarzenia gospodarczego. Jedynie w sytuacji, gdyby ustawodawca dokonując zmiany przepisów ustawy obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r., w przepisach przejściowych przewidział możliwość stosowania znowelizowanych przepisów do zdarzeń gospodarczych zaistniałych w poprzednim stanie prawnym, Wnioskodawca miałby możliwość zastosowania dyspozycji przepisów obowiązujących od 1 grudnia 2008 r.

Jednak – jak wykazano wyżej – w niniejszej sprawie przepis art. 86 ust. 1 ustawy, nie znajduje zastosowania. W konsekwencji stanowisko Pana, co do prawa do wykazania faktury w deklaracji za miesiące następne (do czynności mającej miejsce w 2007 r. Pana zdaniem należy zastosować przepisy obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r.) - jest nieprawidłowe.

Wobec powyższego, mimo wskazania we własnym stanowisku w sprawie na zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy (korekta kwoty podatku naliczonego), z uwagi na powyższe – stanowisko to całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że kwestia dotycząca obowiązku zapłaty podatku należnego wykazanego w deklaracji VAT-8, z tytułu zakupu samochodu ciężarowego, została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP2/443-361a/09/EŁ.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj