Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-713/09/BK
z 24 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-713/09/BK
Data
2009.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
butla
dzierżawa
stawki podatku
zbiornik


Istota interpretacji
Stawka podatku - dzierżawa zbiorników kriogenicznych oraz butli ciśnieniowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (daty wpływu 29 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dzierżawy zbiorników kriogenicznych oraz butli ciśnieniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dzierżawy zbiorników kriogenicznych oraz butli ciśnieniowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży i dystrybucji gazów technicznych, spożywczych i medycznych. Wśród asortymentów w Pana firmie znajdują się tlen medyczny oraz dwutlenek węgla medyczny, które są opodatkowane stawką podatku 7%. Umowy sprzedaży tlenu medycznego i dwutlenku węgla medycznego zawierane przez Pana nakładają obowiązek dostarczenia gazów do odbiorcy oraz wydzierżawienia odbiorcy zbiorników i butli, w których gaz jest transportowany. Zgodnie z art. 78 Dyrektywy 2006/112 WE Rady, do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności z wyjątkiem samego VAT,
  2. koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczeń, które są pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Posiada Pan specjalistyczne zbiorniki kriogeniczne, w których odbiorcy przechowują (magazynują) tlen ciekły medyczny, a także zbiorniki ciśnieniowe, w których magazynowany jest tlen sprężony medyczny oraz dwutlenek węgla medyczny. Dzierżawione zbiorniki kriogeniczne oraz butle ciśnieniowe stanowią jedyny sposób na magazynowanie i przechowywanie dostarczonych gazów medycznych. Kontrahenci stosujący przepisy ustawy o zamówieniach publicznych wymagają odrębnych zapisów na fakturach dotyczących wartości dostarczonych gazów medycznych, kosztów transportu i kosztów dzierżawy zbiorników kriogenicznych oraz butli. Tlen skroplony medyczny, tlen sprężony oraz dwutlenek węgla medyczny mieści się w grupowaniu PKWiU 24.4 „produkcja wyrobów medycznych”. Koszty dzierżawy zbiornika oraz butli do gazów medycznych objęte są jedną umową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanej sytuacji, dzierżawa zbiorników kriogenicznych do gazów medycznych oraz dzierżawa butli do gazów medycznych powinny być opodatkowane 7% stawką podatku właściwą dla dostawy gazów medycznych, tj. tlenu medycznego i dwutlenku węgla medycznego...


Zdaniem Wnioskodawcy wskazany przepis Dyrektywy VAT ma decydujące znaczenie dla poprawnego opodatkowania konkretnej usługi, dotyczącej i nierozerwalnie powiązanej z dostawą gazów medycznych. Opodatkowanie wypożyczonych urządzeń do magazynowania gazów medycznych powinno być objęte tą samą 7% stawką podatku, co gazy medyczne przechowywane w tych zbiornikach. Ze względu na właściwość gazów, dzierżawa zbiornika i butli jest elementem świadczenia zasadniczego, tj. dostawy gazów medycznych, a nie jest odrębnym samoistnym świadczeniem. Pozwala to na przyjęcie stanowiska, iż dzierżawę zbiorników kriogenicznych oraz butli do gazów medycznych należy doliczyć do kosztów dodatkowych wymienionych w art. 78 Dyrektywy. W konsekwencji dzierżawę urządzeń do przechowywania gazów medycznych jako elementu dostawy gazów medycznych należałoby opodatkować stawką 7% podatku. Niekiedy kontrahenci wymagają, aby na fakturze wyodrębniono koszty dzierżawy miesięcznej. W ocenie Wnioskodawcy fakt ten nie powinien wpłynąć na sposób opodatkowania dostawy przy zastosowaniu odrębnej stawki podatku. Zgodnie z opisaną sytuacją wszelkie czynności związane z dostawą gazów medycznych, a mający z nimi nierozerwalny związek powinny być opodatkowane stawką w wysokości 7%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (….).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca nie określił szczególnych zasad ustalania podstawy opodatkowania dla dostawy przedmiotowych towarów.

Obowiązuje zatem w tym zakresie przepis art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (….).

Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. w pozycji 106 załącznika nr 3 wymienione zostały następujące towary bez względu na symbol PKWiU „wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

Pozycja 79 tego samego załącznika obejmuje towary posiadające oznaczenie ex 24.4, tj. produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach prawa farmaceutycznego.


Z art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2006r.), (wcześniej art. 11 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady) wynika, że do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
  2. koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dokonywanych przez podatnika dostaw towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania w przypadku dokonywanych dostaw należy wliczyć pobieraną przez Pana cenę towarów, a także wszystkie inne elementy będące elementami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Jeżeli zatem dostawca obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami (jakimi jest np. dzierżawa zbiorników oraz butli), a w konsekwencji koszty te zwiększają kwotę należną z tytułu transakcji, to należy je traktować jako element świadczenia zasadniczego. W konsekwencji koszty te, jako niestanowiące odrębnego świadczenia od dostawy towarów, podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla dostawy towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zajmuje się Pan m.in. sprzedażą oraz dystrybucją tlenu medycznego oraz dwutlenku węgla medycznego, których dostawa podlega opodatkowaniu według stawki podatku 7%. Wraz z dostawą tlenu medycznego oraz dwutlenku węgla medycznego Wnioskodawca dzierżawi swoim odbiorcom zbiorniki kriogeniczne oraz butle niezbędne do ich przechowywania. Dzierżawa jest ściśle związana z dostawą przedmiotowych gazów. Ww. gazy medyczne w postaci tlenu skroplonego medycznego, tlenu sprężonego oraz dwutlenku węgla medycznego sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 24.4 „produkcja wyrobów medycznych”

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że koszty dzierżawy zbiorników kriogenicznych oraz butli związane z dostawą gazów medycznych, objęte jedną umową zawartą między kontrahentami, należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, wliczyć do podstawy opodatkowania transakcji i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy towarów, tj. według stawki podatku właściwej dla dostawy gazów medycznych. Jeśli zatem, jak określa Wnioskodawca dostawa tlenu medycznego oraz dwutlenku węgla medycznego mieści się w grupowaniu PKWiU 24.4 i objęta jest stawką 7%, to i dzierżawa urządzeń niezbędnych do przechowywania gazów medycznych będzie opodatkowana 7% stawką podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj