Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-691/09/PK
z 26 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-691/09/PK
Data
2009.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol
zwolnienie


Istota interpretacji
w przypadku gdy alkohol etylowy był uprzednio zwolniony od podatku akcyzowego do produkcji wyrobów określonych w art. 32 ust. 4 lit b, c i d ustawy jest on również zwolniony jako część składowa wyprodukowanych wyrobów wyrobów. Równocześnie zauważyć należy, iż zarówno przepisy art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 i 6 ww. ustawy jak i przepisy wykonawcze do akcyzy nie określają warunków stosowania wspomnianych zwolnień.



Wniosek ORD-IN 543 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009r. (data wpływu 15 września 2009r.), uzupełnionym pismem z 16 listopada 2009r. (data wpływu 17 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego. Ww. został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w dystrybucji standardowych oraz specjalistycznych surowców chemicznych stosowanych w różnych sektorach przemysłu. Dla wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia podatku akcyzowego Spółka prowadzi składy podatkowe.

W grupie wyrobów akcyzowych, którymi Spółka handluje, znajdują się aromaty spożywcze o kodzie CN 3302 10 90 zawierające alkohol etylowy zwolniony od podatku akcyzowego zgodnie z zapisem art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 ustawy o podatku akcyzowym (zwane dalej aromatami). Począwszy od momentu wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym aż do połowy sierpnia b.r. przy sprzedaży aromatów nabywcom nie prowadzącym składów podatkowych Spółka żądała kopii dokumentu AKC-R na podstawie zapisu art. 16 ust. 1 i 3 art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym oraz oświadczenia o zastosowaniu produktu zgodnie z uprawnieniem do zwolnienia od podatku akcyzowego w art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto Spółka wypełniała również warunki zwolnienia zawarte w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym do każdej sprzedaży aromatów.

Jeżeli nabywca nie przedstawił kopii dokumentu AKC-R, Spółka realizowała sprzedaż aromatów poprzez wyprowadzenie ze składu podatkowego z naliczeniem należnego podatku akcyzowego, w fakturze sprzedaży Spółka podawała informację o wartości naliczonego podatku akcyzowego zawartego w wartości netto towaru.

W związku z pojawieniem się interpretacji indywidualnej IPPP3/443-206/09-4/JK z dnia 19 czerwca 2009 oraz informacją od jednego z nabywców, iż jego zgłoszenie rejestracyjne zostało przez Urząd Celny odrzucone z powołaniem się na zapis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jako dotyczący zwolnień w art. 32 a nie zwolnień w art. 30 Spółka odstąpiła od żądania kopii dokumentu AKC-R od nabywców nie prowadzących składu podatkowego oraz wypełniania warunków zwolnienia zawartych w art. 32 ust. 5 przy sprzedaży aromatów począwszy od 15 sierpnia b.r. Nadal jednak Spółka żąda od tych nabywców oświadczenia o zastosowaniu produktu zgodnie z uprawnieniem do zwolnienia od podatku akcyzowego wg art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6, natomiast faktury zawierają informację o złożonym oświadczeniu nabywcy wraz z podaniem podstawy zwolnienia od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowana przez Spółkę po 15 sierpnia b.r. procedura sprzedaży aromatów polegająca na żądaniu od nabywców nie prowadzących składów podatkowych jedynie oświadczenia o zastosowaniu uprawniającym do zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w wyrobach, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 ustawy o podatku akcyzowym, a odstąpieniu od żądania kopii dokumentu AKC-R oraz odstąpieniu od wypełniania warunków zwolnienia zawartych w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym jest prawidłowa...

Zdaniem Wnioskodawcy zapis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w części dotyczącej cyt." (...) wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...)" należy odnieść literalnie do zwolnień wg art. 32 tejże ustawy. Natomiast art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 ustawy o podatku akcyzowym dotyczą alkoholu etylowego stanowiącego część pewnych mieszanin: produktów leczniczych, olejków eterycznych lub mieszanin zapachowych, artykułów spożywczych lub półproduktów, a nie przeznaczonego jako odrębny produkt do dalszego zastosowania.

Również Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 229) wydane na mocy delegacji art. 38 ustawy o podatku akcyzowym nie nakłada obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podmioty wykorzystujące wyroby akcyzowe z zawartością alkoholu etylowego zwolnionego z art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 tejże ustawy.

Adekwatnie warunki zwolnienia zawarte w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym odnoszą się do zwolnień wg art. 32 - dotyczą zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie - a nie art. 30 tejże ustawy.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż procedura stosowana po 15 sierpnia b.r. jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 92 oraz art. 93 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zaś do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Nadmienić należy, iż w ww. załączniku Nr 1 do ustawy nie został wymieniony wyrób o kodzie CN 3302 10 90. Zatem w świetle cyt. wyżej przepisów wyrób ten nie jest wyrobem akcyzowym. Natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 4 pkt 2 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • produkcja wyrobów akcyzowych;
  • użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy
  • zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, przez podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b, c i d ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane do:

  • do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
  • do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
  • bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100 % vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100 % vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów
  • wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 i 6 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty:

  • w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570);
  • w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości,
  • w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Cyt. wyżej przepisy wyjaśniają wprost, że w przypadku gdy alkohol etylowy był uprzednio zwolniony od podatku akcyzowego do produkcji wyrobów określonych w art. 32 ust. 4 lit b, c i d ustawy jest on również zwolniony jako część składowa wyprodukowanych wyrobów wyrobów. Równocześnie zauważyć należy, iż zarówno przepisy art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 i 6 ww. ustawy jak i przepisy wykonawcze do akcyzy nie określają warunków stosowania wspomnianych zwolnień.

W powyższej sytuacji obrót wyrobami gotowymi w których zawarty jest zwolniony od akcyzy alkohol etylowy, o których mowa wyżej, nie jest objęty regulacjami ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym również sposób prowadzenia ewidencji obrotu ww. wyrobów gotowych nie jest regulowany przepisami ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż warunki zwolnienia zawarte w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym odnoszą się do zwolnienia określonych w art. 32 ustawy i nie mają zastosowania do zwolnień określonych w art. 30 ww. ustawy, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo zauważyć należy, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego w przypadku zwolnień o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 i 6 nie nakładają obowiązku pobierania od nabywców wyrobów gotowych o których mowa w ww. przepisie oświadczenia o zastosowaniu wyrobu gotowego jak również zamieszczania w treści faktury adnotacji o złożonym przez nabywcę oświadczeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj