Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-251/09/ES
z 29 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-251/09/ES
Data
2009.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
faktura VAT
rolnik ryczałtowy
zryczałtowany zwrot podatku


Istota interpretacji
prawidłowości wystawiania faktur VAT RR



Wniosek ORD-IN 417 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.)

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 13 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawidłowości wystawiania faktur VAT RR na rzecz małżonka, rolnika ryczałtowego oraz możliwości odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego na tych fakturach,
  • oceny prawidłowości odliczania VAT naliczonego w przypadku, gdy faktura RR zostanie zapłacona w kilku transzach a nie jednorazowo,
  • możliwości pomijania pewnych małych rozbieżności pomiędzy wartością faktury a kwotą zapłaty i traktowania ich jako nieistotnych, niemających wpływu na ustalenie kwoty VAT naliczonego możliwego do odliczenia w danym miesiącu,
    - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT RR na rzecz męża, rolnika ryczałtowego oraz możliwości odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego na tych fakturach, oceny prawidłowości odliczania VAT naliczonego w przypadku, gdy faktura RR zostanie zapłacona w kilku transzach a nie jednorazowo, oraz możliwości pomijania pewnych małych rozbieżności pomiędzy wartością faktury a kwotą zapłaty i traktowania ich jako nieistotnych, niemających wpływu na ustalenie kwoty VAT naliczonego możliwego do odliczenia w danym miesiącu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Małżonkowie prowadzą odrębne działalności gospodarcze. Żona (Wnioskodawca), jako czynny podatnik VAT, nabywa produkty rolne od swojego małżonka, rolnika ryczałtowego. Wystawia przy tym na dostawcę (czyli męża) stosowne faktury VAT RR oraz zgodnie z przepisami reguluje płatności za nie na jego konto bankowe. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku VAT wykazanego na wspomnianych wyżej fakturach. W przypadku, gdy zapłata konkretnej faktury dokonana jest w kilku ratach, odliczenia dokonuje się w miesiącu końcowej spłaty. Jeśli pojawia się mała rozbieżność pomiędzy kwotą do zapłaty wykazaną na fakturze a kwotą faktycznie przelaną na konto bankowe, rzędu kilku groszy, a maksymalnie kilku złotych, to transakcję taką uważa się za całkowicie rozliczoną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Pierwsza kwestia do rozstrzygnięcia opiera się o ocenę prawidłowości postępowania podatnika, związanego z wystawianiem faktur VAT RR na rzecz męża, rolnika ryczałtowego oraz odliczaniem zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego na tych fakturach.
  2. Drugie pytanie dotyczy oceny prawidłowości odliczania VAT naliczonego w przypadku, gdy faktura RR zostanie zapłacona w kilku transzach a nie jednorazowo.
  3. Trzecie pytanie ma na celu uzyskanie odpowiedzi na temat, czy można pomijać pewne małe rozbieżności pomiędzy wartością faktury a kwotą zapłaty i traktować je jako nieistotne, niemające wpływu na ustalenie kwoty VAT naliczonego możliwego do odliczenia w danym miesiącu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w pierwszym przypadku mąż, mimo powiązań rodzinnych w świetle ustawy o VAT jest całkowicie odrębnym podmiotem gospodarczym, a zatem Wnioskodawca i małżonek mogą dokonywać pomiędzy sobą transakcji udokumentowanych fakturami VAT RR, dającymi Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT zawartego w tych fakturach. Jeśli chodzi o zapłatę faktury w transzach, Wnioskodawca uważa, iż warunek zapłaty należności spełniony jest dopiero wówczas, gdy uregulowana zostanie całość długu, co oznacza, iż VAT od takiej faktury można odliczyć dopiero w miesiącu ostatecznej spłaty całego zobowiązania, nie zaś proporcjonalnie od każdej częściowej zapłaty.

Kolejną, trzecią już kwestią, związaną z omawianym przypadkiem jest aspekt pojawienia się rozbieżności pomiędzy kwotą do zapłaty widniejącą na fakturze, a kwotą faktycznie przelaną na rachunek bankowy, zwłaszcza jeśli różnica ta jest nieznaczna i oscyluje w granicach maksymalnie kilku złotych. Zdaniem Wnioskodawcy zaistnienie takiej nieścisłości absolutnie nie zaburza ogólnego stanu wzajemnych rozrachunków i winno być traktowane jako całkowite rozliczenie transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Natomiast art. 15 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega co do zasady każda odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. W myśl art. 116 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR”.

Wobec powyższego faktura stanowi dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży towarów lub usług, a w szczególności „Faktura VAT RR” potwierdza sprzedaż produktów rolnych dokonaną przez rolnika ryczałtowego na rzecz podatnika podatku od towarów i usług (dokumentuje nabycie produktów rolnych od rolnika ryczałtowego).

Definicja umowy sprzedaży zawarta jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stosownie do postanowień art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Realizacja czynności sprzedaży może nastąpić zatem między dwoma podmiotami rozróżnianymi przez przepisy prawa jako sprzedawca i nabywca, a zatem w umowie sprzedaży występować muszą co najmniej dwie strony. Podobnie, aby miała miejsce dostawa towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, koniecznym jest, aby wystąpiły co najmniej dwie strony, między którymi może dojść do przeniesienia własności towaru.

Ustawodawca w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT poddaje opodatkowaniu odpłatną dostawę towarów, do której można zaliczyć transakcje sprzedaży, niezależnie od tego czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, jednakże z zastrzeżeniem zawartym w art. 6 pkt 2 ustawy. W myśl powołanego artykułu, przepisów ww. ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonkiem prowadzą odrębne działalności gospodarcze. Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT, nabywa produkty rolne od swojego małżonka, rolnika ryczałtowego. Wystawia przy tym na dostawcę (czyli męża) stosowne faktury VAT RR oraz zgodnie z przepisami reguluje płatności za nie na jego konto bankowe. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług żona dokonuje odliczenia podatku VAT wykazanego na wspomnianych wyżej fakturach. W przypadku, gdy zapłata konkretnej faktury dokonana jest w kilku ratach, odliczenia dokonuje się w miesiącu końcowej spłaty. Jeśli pojawia się mała rozbieżność pomiędzy kwotą do zapłaty wykazaną na fakturze a kwotą faktycznie przelaną na konto bankowe, rzędu kilku groszy, a maksymalnie kilku złotych, to transakcję taką uważa się za całkowicie rozliczoną.

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług mamy zatem do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami – Wnioskodawcą – osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz małżonkiem Wnioskodawcy – rolnikiem ryczałtowym – korzystającym ze zwolnienia od podatku.

Sprzedaż produktów rolnych przez małżonka Wnioskodawcy, występującego w tej transakcji jako odrębny podmiot – rolnik ryczałtowy - na rzecz Wnioskodawcy wypełni definicję dostawy towarów ujętą w art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Skoro z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego małżonek Wnioskodawcy jest rolnikiem ryczałtowym i na niego wystawiane są faktury VAT-RR dokumentujące nabycia produktów rolnych dokonywane przez Wnioskodawcę - podatnika VAT czynnego, a ponadto na jego konto bankowe realizowane są płatności za te produkty rolne, to jest zatem odrębnym podmiotem gospodarczym w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, który to ma prawo do dokonywania sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy – podatnika VAT czynnego z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zasady wystawiania faktur VAT RR zostały zawarte w treści art. 116 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 116 ust. 1 i 2 tej ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako VAT-RR.

Reasumując, w związku z tym, iż w omawianej sytuacji mamy do czynienia z dostawą i nabyciem towarów, występuje tym samym obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług, zatem Wnioskodawca może wystawiać „Faktury VAT RR”, potwierdzające nabycie produktów rolnych od rolnika ryczałtowego – małżonka Wnioskodawcy.

Odnośnie prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych należy odwołać się do przepisów dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowanych w dziale IX ustawy o VAT, jak również do przepisów art. 116 ust. 6-9 tej ustawy, określających warunki które należy spełnić, aby zryczałtowany zwrot podatku zwiększał kwotę podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W myśl art. 116 ust. 7 ustawy o VAT, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

W myśl art. 116 ust. 8 ustawy o VAT, warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego towarów, jeżeli spełni warunki określone wyżej podanymi przepisami. Zatem, w sytuacji gdy należność za produkty rolne nabywane od rolnika ryczałtowego zostanie zapłacona w ustalonym terminie, to zostaną wypełnione warunki z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, i podatek VAT naliczony zawarty w fakturach VAT RR zwiększy kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, tym samym podatnik może zrealizować przysługujące mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto, zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług."

W myśl art. 116 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę. (art. 116 ust. 5 ustawy o VAT).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem podatnik nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT RR. W wystawionej fakturze VAT RR podatnik podaje cenę jednostkową nabytego produktu bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, którą przelicza w oparciu o ilość produktów nabytych od rolnika. W wyniku przemnożenia ceny jednostkowej produktu rolnego o jego ilość, wyliczona zostanie wartość nabytych produktów bez kwoty zryczałtowanego podatku VAT. W wystawianej fakturze podatnik winien umieścić stawkę zryczałtowanego podatku VAT oraz kwotę tego podatku przeliczoną w oparciu o wartość nabytych produktów netto, winien również podać wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku VAT – kwotę brutto należną rolnikowi ryczałtowemu.

Na podstawie § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1337), kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Zgodnie z powołanymi przepisami widniejąca na fakturze VAT RR kwota brutto należności dla rolnika ryczałtowego winna być obliczona na podstawie ceny jednostkowej netto produktu rolnego zaokrąglonej do pełnych groszy.

Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami ustawy o VAT, Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, jest zobowiązany wystawić fakturę VAT RR dokumentującą nabycie tych produktów, a także wypłacić zwrot podatku zryczałtowanego VAT w wysokości 6% (zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o VAT) kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych.

Wypłacony zwrot podatku stanowi dla nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, o ile spełnione zostały warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy. Jednym z warunków dających prawo do odliczenia podatku naliczonego jest to, aby nabywca produktów rolnych, nie później niż 14. dnia licząc od dnia zakupu, złożył dyspozycję przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, o ile dyspozycja ta została zrealizowana. Dla odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku nie jest zatem istotne kiedy wystawiono fakturę VAT RR, a jedynie kiedy (w którym dniu) wydano dyspozycję przekazania środków pieniężnych na konto rolnika ryczałtowego.

Zasada ta nie dotyczy jednak sytuacji, gdy rolnik ryczałtowy zawarł z podatnikiem nabywającym produkty rolne umowę określającą dłuższy termin płatności (np. umowa kontraktacji). W takim przypadku zapłata nie musi być zrealizowana w ciągu 14 dni, a w terminach określonych w umowie, jednak skorzystanie z prawa do odliczenia podatku nie będzie możliwe, dopóki zapłata ta nie nastąpi. Dopiero uiszczenie całej należności, będzie uprawniać podatnika do odliczenia zryczałtowanego zwrotu wypłacanego rolnikowi. Dokonanie zapłaty w części nie uprawnia do odliczenia (proporcjonalnej) części zryczałtowanego zwrotu w tej zapłacie.

Ustawodawca w cytowanym przepisie używa sformułowania zapłata należności. W związku z tym należy przyjąć, że należność jest to kwota wynikająca z faktury VAT RR, którą nabywca produktów rolnych winien wypłacić rolnikowi ryczałtowemu. Zapłatą zaś jest uiszczenie należności za towar, usługę, czyli zwolnienie się z długu. W konsekwencji zapłata odnosi się do pełnej kwoty należności obejmującej zryczałtowany zwrot podatku. Częściowe uiszczenie należności nie jest wystarczające dla dokonania odliczenia. Jeżeli więc podatnik dokona zapłaty w ratach należy przyjąć, iż miesiącem (okresem), w którym nabywa prawo do podwyższenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu jest miesiąc (okres), w którym nastąpiła płatność ostatniej raty. Wtedy dopiero zostanie spełniony omawiany warunek zapłaty należności za produkty rolne.

W przypadku, gdy na fakturze VAT RR dokumentującej zakup od rolnika ryczałtowego produktów rolnych zostaną zamieszczone dane identyfikujące dokument potwierdzający przekazanie częściowych wpłat na rachunek bankowy rolnika, a pełna zapłata za zakupiony towar nastąpi z zachowaniem warunków określonych w cyt. art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, wówczas Wnioskodawca będzie miał prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku zawartego w wystawionej fakturze VAT RR oraz prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego z tych faktur w rozliczeniu za okres, w którym dokonano pełnej zapłaty.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach VAT RR. W przypadku, gdy zapłata konkretnej faktury dokonana jest w kilku ratach, odliczenia dokonuje się w miesiącu końcowej spłaty. Jeśli pojawia się mała rozbieżność pomiędzy kwotą do zapłaty wykazaną na fakturze a kwotą faktycznie przelaną na konto bankowe, rzędu kilku groszy, a maksymalnie kilku złotych, to Wnioskodawca transakcję taką uważa za całkowicie rozliczoną.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nabywając produkty rolne od rolnika ryczałtowego, rozliczający podatek od towarów i usług, nie jest uprawniony do powiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, ze względu na pojawiające się rozbieżności pomiędzy kwotą do zapłaty wykazaną na fakturze a kwotą faktycznie przelaną na konto bankowe rolnika ryczałtowego. W takiej sytuacji nie zostaje spełniony warunek pełnej zapłaty należności za produkty rolne, obejmującej również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Reasumując, należy stwierdzić, iż jest możliwe wystawianie przez Wnioskodawcę „Faktur VAT RR”, potwierdzających nabycie produktów rolnych od rolnika ryczałtowego – małżonka Wnioskodawcy. Wypłacony zwrot podatku stanowić może dla Wnioskodawcy - nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki określone w art. 116 ustawy o VAT.

Jeżeli więc Wnioskodawca dokonał zapłaty w ratach, należy przyjąć, iż okresem rozliczeniowym, w którym nabywa prawo do podwyższenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu jest okres, w którym nastąpiła płatność ostatniej raty. Wtedy dopiero zostanie spełniony warunek zapłaty należności za produkty rolne. Jednakże w przypadku, gdy pojawiają się rozbieżności pomiędzy kwotą do zapłaty wykazaną na fakturze a kwotą faktycznie przelaną na konto bankowe rolnika ryczałtowego - nie zostaje spełniony warunek pełnej zapłaty należności za produkty rolne, obejmującej również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Z tego powodu nie jest możliwe powiększenie podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, a tym samym zrealizowanie prawa Wnioskodawcy do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku.

Ponadto należy podkreślić, że dokonanie zapłaty należności w ratach i w terminie późniejszym niż ww. termin 14-dniowy, może nastąpić, ze skutkiem prawa do odliczenia w okresie uiszczenia ostatniej raty, tylko i wyłącznie w przypadku, gdy owa płatność w ratach i późniejsze terminy płatności wynikają z umowy zawartej z rolnikiem, która to umowa przewiduje dłuższe terminy płatności.

W przypadku bowiem, gdy zapłata całej należności na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nastąpi po upływie 14 dni licząc od dnia zakupu, lub też po upływie dłuższego terminu przewidzianego w umowie zawartej z rolnikiem ryczałtowym, nabywcy nie przysługuje prawo do powiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu z uwagi na niezachowanie terminu płatności. Jeśli bowiem nabywca przekracza ustalone terminy (ustawowy lub też umowny) i dokonuje płatności w ratach z uwagi np. na brak środków finansowych, to zapłata taka nie stanowi podstawy do powiększenia podatku naliczonego w żadnym okresie.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj