Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-692b/09/BS
Data
2009.10.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR
Słowa kluczowe
dokumentowanie
rolnik ryczałtowy
Istota interpretacji
Dokumentowanie wynajmu usług rolniczych od rolników ryczałtowych.
Wniosek ORD-IN
957 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 21 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wynajmu usług rolniczych od rolników ryczałtowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji jako podatnik VAT czynny przez rolnika ryczałtowego.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od 1999 r. prowadziła Pani wraz z mężem ponad 300-hektarowe gospodarstwo rolne o profilu hodowla bydła mlecznego – ponad 100 szt. i uprawa zbóż. Gospodarstwo od 2001 roku uzyskało status podatnika podatku od towarów i usług, które w urzędzie skarbowym reprezentował Pani mąż. Pani natomiast reprezentowała gospodarstwo w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, co do identyfikacji i obrotu bydła oraz formalności co do dopłat bezpośrednich z Unii Europejskiej. W 2006 roku nastąpił rozwód, a w dniu 8 czerwca 2009 r. podział majątku wspólnego (gospodarstwa), wskutek czego powstały odrębnie funkcjonujące gospodarstwa rolne. Jak Pani wskazuje wątpliwości sprowadzają się do kwestii sposobu funkcjonowania jako odrębny podmiot.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jak poprawnie dokumentować (będąc „VAT-owcem” lub „ryczałtowcem”) np. wynajem usług rolniczych od rolników ryczałtowych, tj. czy wystawiać faktury VAT RR czy umowy o dzieło...
Zdaniem Wnioskodawcy w dalszym ciągu istnieje możliwość rozliczania się z podatku na dotychczasowych zasadach z uwzględnieniem podziału i jako drugiego współwłaściciela – reprezentanta gospodarstwa w urzędzie skarbowym. W przypadku wynajmu usług rolniczych od rolników ryczałtowych stoi Pani na stanowisku, iż winna wystawiać faktury VAT RR.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
Na podstawie art. 116 ust. 2 powołanej ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
- numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
- datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
- nazwy nabytych produktów rolnych;
- jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
- cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
- wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
- stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
- kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
- wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
- czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
Przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3 i ust. 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek (art. 118 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z powołanymi przepisami podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne oraz usługi rolnicze od rolnika ryczałtowego zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT RR.
Z kolei, w myśl art. 117 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 4, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
- wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;
- prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
- składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1
- dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
W interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2009 roku znak: ITPP1/443-692a/09/BS przesądzono, iż Wnioskodawca nie spełniając warunków wynikających z art. 43 ust. 3 i 4 ustawy, nie mógł, z dniem podziału gospodarstwa na dwa odrębnie funkcjonujące, zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie może również udokumentować zakupu m.in. od rolnika ryczałtowego fakturą VAT RR.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Referencje
|