Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-619/09-2/MG
z 4 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-619/09-2/MG
Data
2010.01.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
eksploatacja
fundusz remontowy
nadwyżka bilansowa
nieruchomości
podatek dochodowy od osób fizycznych
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego oraz pokrycie koszów eksploatacji nieruchomości



Wniosek ORD-IN 415 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2009 r. (data wpływu 09.10.2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 28.10.2009 r. (data nadania 29.10.2009 r., data wpływu do tut. organu 02.11.2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 22.10.2009 r. Nr IPPP1-443-986/09-2/IZ (data nadania 22.10.2009 r., data odbioru 27.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego oraz pokrycie koszów eksploatacji nieruchomości - jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w odniesieniu do osób nie będących członkami Spółdzielni,
  • prawidłowe – w części dotyczącej podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego oraz pokrycie koszów eksploatacji nieruchomości w odniesieniu do osób będących członkami Spółdzielni.

UZASADNIENIE

W dniu 09.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego oraz pokrycie koszów eksploatacji nieruchomości.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 22.10.2009 r. Nr IPPP1-443-986/09-2/IZ (data nadania 22.10.2009 r., data odbioru 27.10.2009 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do sprecyzowania pytania / pytań w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawienie własnego stanowiska odnoszącego się do tego pytania / pytań.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu do tut. organu 02.11.2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z przepisami art. 75 - 77 prawa spółdzielczego zysk spółdzielni po pomniejszeniu o podatek dochodowy od osób prawnych stanowi nadwyżkę bilansową, która podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni podjęło uchwałę w dniu 19.06.2009 r. o podziale nadwyżki bilansowej (zysku po opodatkowaniu) w sposób następujący:

  1. dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem osiedla otrzymującego dofinansowanie zgodnie z pkt 3,
  2. pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
  3. dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania na Osiedlu Piecowym.

W treści uchwały Zgromadzenie Przedstawicieli Członków nie sprecyzowało zasad rozliczenia kwot przeznaczonych na poszczególne cele.

W zasobach mieszkaniowych Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości - budynki mieszkalne, w tym 6 budynków wielolokalowych, których dotyczy pkt 3 uchwały.

W zasobach tych zamieszkują:

  1. członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu,
  2. członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność,
  3. nie członkowie zajmujący lokal na podstawie umowy najmu.

Z wymienionych wyżej osiemdziesięciu czterech budynków, sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c. o., lecz w ogrzewanie piecowe.

Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji wzmiankowanych sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c. o., takich jak: urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego, tj. rozdzielacza, ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych, tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania.

Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c. o., która dotyczy ich lokali, czyli wartość robót w lokalu.

Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia.

Po zakończeniu zadania, zostanie sporządzony protokół odbioru robót, który będzie podstawą do indywidualnego rozliczenia poniesionych nakładów z osobami posiadającymi tytuł prawny do lokalu w danym budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Poz. 1 uchwały, czy w wyniku dofinansowania funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej Spółdzielnia powinna pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych mających lokale w zasobach spółdzielni na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zdarzenie zaistniałe)...
  2. Poz. 2 uchwały, czy w przypadku przekazania nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia powinna pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zdarzenie zaistniałe)...
  3. Poz. 3 uchwały, czy przeznaczenie nadwyżki bilansowej wykonania centralnego ogrzewania na jednym z osiedli, przy różnych prawach do własności lokali rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych i jak prawidłowo dokonać jego poboru w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Czy wykonanie centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych daje możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach urządzeń na te cele oraz, czy rozliczenie tego zadania z osobami o różnych prawach własności powoduje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielona została odrębną interpretacją indywidualną.

Wniosek w zakresie pytania Nr 4 w odniesieniu do ustawy o podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną Nr IPPP1-443-986/09-4/IZ z dnia 23.12.2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. pkt 1 uchwały - zdarzenie zaistniałe - podwyższenie funduszu remontowego nie kreuje dla osób mających lokale w spółdzielni dochodów z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej. Z tytułu dofinansowania funduszu remontowego członkowie Spółdzielni i inne osoby mające lub nie mające tytułu prawnego do lokalu spółdzielni nie otrzymują żadnego przychodu. Fundusz remontowy jest funduszem spółdzielni - osoby prawnej. Według stanowiska Spółdzielni nie jest to dochód z innych źródeł, ani dochód z udziału w zyskach osoby prawnej.

Ad. pkt 2 uchwały - zdarzenie zaistniałe - przeznaczenie nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości również w ocenie Spółdzielni nie wpływa na powstanie przychodu dla osób mających lokale w zasobach Spółdzielni. Osoby te nie otrzymują przychodu w związku z tym, że Spółdzielnia pokryła koszty eksploatacji nieruchomości z nadwyżki bilansowej (zysku po opodatkowaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego oraz pokrycie koszów eksploatacji nieruchomości w odniesieniu do osób będących członkami Spółdzielni, natomiast w części dotyczącej podziału kwot z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w odniesieniu do osób nie będących członkami Spółdzielni uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie przepisów art. 75 - 77 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni w dniu 19.06.2009 r. podjęło uchwałę o podziale nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych, z wyłączeniem osiedla otrzymującego dofinansowanie do wykonania centralnego ogrzewania oraz pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Z uwagi na to, że w zasobach Spółdzielni zamieszkują członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność oraz nie członkowie zajmujący lokal na podstawie umowy najmu, wątpliwości Spółdzielni budzi m. in. kwestia, czy u wszystkich osób zamieszkujących w zasobach Spółdzielni nie powstanie przychód z tytułu dofinansowania funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej.

Przepis art. 77 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze wskazuje, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).

Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa, jak i przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych dokonane z nadwyżki bilansowej na rzecz członków lub nie członków posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadający odrębną własność oraz nie członków zajmujący lokal na podstawie umowy najmu, nie stanowi dla poszczególnych osób przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu. Dofinansowanie nie powoduje bowiem powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego. Nie można uznać, iż osoby te uzyskują świadczenia nieodpłatne, gdyż w omawianej sytuacji nie otrzymują żadnych środków finansowych, jak również nie przysługuje im żadne świadczenie ze strony Spółdzielni.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nadwyżka bilansowa przeznaczona na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów - nie stanowi - dla członków lub nie członków posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadający odrębną własność oraz nie członków zajmujący lokal na podstawie umowy najmu, przychodów z innych źródeł, ani przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Natomiast w kwestii przekazania nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych organ podatkowy nie podziela w pełni stanowiska Spółdzielni w zakresie nie powstania przychodu do opodatkowania w stosunku do wszystkich osób mających lokale w zasobach Spółdzielni. Należy bowiem stwierdzić, iż zgodnie z zacytowanym powyżej art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pozwala on pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielni przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej przez spółdzielnię. Tak sformułowany przepis nie nakłada obowiązku przeznaczania na wymienione cele pożytków i innych przychodów z własnej działalności gospodarczej, a jedynie to umożliwia. Umożliwia też przeznaczenie tych pożytków i przychodów na inne cele.

Jak wynika z treści tego artykułu możliwość pokrycia przez spółdzielnię mieszkaniową przychodami i pożytkami z własnej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości dotyczy wyłącznie członków. Osoby nie będące członkami nie mają prawa do korzystania z tych przychodów i pożytków. Nie ma natomiast znaczenia, jakim tytułem prawnym do lokalu dysponuje członek spółdzielni - czy ma lokatorskie prawo do lokalu, własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego (w tym do garażu), czy jest właścicielem lokalu mieszkalnego bądź niemieszkalnego, a nawet czy jest najemcą. Wystarczy, że jest członkiem spółdzielni, aby spółdzielnia mogła pokryć przychodami z własnej działalności całość lub część obciążających go (zgodnie z przepisami art. 4 ww. ustawy) wydatków na utrzymanie i eksploatację nieruchomości lub wydatków na pokrycie prowadzonej przez spółdzielnię działalności społecznej, kulturalnej albo oświatowej - jednakże wyłącznie takich wydatków.

Zatem należy wywieść, że skoro ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych zezwala na przeznaczenie pożytków i innych przychodów z własnej działalności gospodarczej na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją w zakresie obciążającym członków, przy czym nie wiąże się to w żaden sposób z otrzymaniem przez tych członków od spółdzielni środków finansowych bądź innych świadczeń, a jedynie wpłynie w przyszłości na ustalenie wysokości opłat eksploatacyjnych, to po stronie członków spółdzielni nie powstanie z tytułu przekazania nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przychód do opodatkowania.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych osób mających lokale w zasobach Spółdzielni, a nie mających statusu członka Spółdzielni, bez względu na to, czy posiadają lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, odrębną własność, czy też zajmują lokal na podstawie umowy najmu, przekazanie nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy powoduje powstanie po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej.

W świetle art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52 i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym Spółdzielnia nie jest obowiązana do poboru podatku dochodowego z tego tytułu, a jedynie do wystawienia dla poszczególnych osób informacji PIT-8C, zaś podatnicy zobowiązani są do samodzielnego opodatkowania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym Spółdzielnia przekaże nadwyżkę bilansową na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości na rzecz osób nie będących członkami Spółdzielni.

Reasumując, nadwyżka bilansowa przeznaczona na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów, nie stanowi dla członków i nie członków posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków i nie członków posiadający odrębną własność oraz nie członków zajmujący lokal na podstawie umowy najmu, przychodów z innych źródeł, ani przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przekazanie nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie powoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu jedynie u członków Spółdzielni. Przekazanie nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w odniesieniu do osób mających lokale w zasobach Spółdzielni, jednakże nie będących członkami Spółdzielni powoduje powstanie po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o czym stanowi art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej, od którego Spółdzielnia nie pobiera podatku dochodowego, przekazuje bowiem jedynie informacje PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj