Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-924/09/AT
z 8 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-924/09/AT
Data
2010.01.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
marża
usługi turystyczne
usługi własne
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy kwota przychodu w 2008 r. oznacza dla Pani konieczność rejestracji jako podatnika VAT i czy dla ustalenia limitu zwolnienia kwotę tą należy pomniejszyć o zawarty w niej VAT?



Wniosek ORD-IN 474 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 18 listopada 2009 r. i 16 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty sprzedaży opodatkowanej, uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty sprzedaży opodatkowanej, uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako przewodnik, organizator i pilot wycieczek na potrzeby uczestników turnusów wczasowych i sanatoryjnych. Działalność ta prowadzona jest na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W 2008 r. osiągnęła Pani przychód ze sprzedaży usług turystycznych w kwocie 51.264,00 zł. Pismem z dnia 4 września 2009 r. naczelnik urzędu skarbowego wezwał Panią do złożenia dokumentów rejestracyjnych w zakresie podatku VAT.

W dniu 16 grudnia 2009 r. doprecyzowała Pani wniosek, wskazując, że działalność gospodarczą prowadzi nieprzerwanie od 2004 r. oraz że jej zakres obejmuje organizację wycieczek turystycznych dla uczestników turnusów wczasowych i sanatoryjnych. Działalność tą klasyfikuje Pani jako PKWiU 63.30.11 – „Usługi organizacji imprez turystycznych”. Przy organizacji tych wycieczek, na rzecz nabywców usługi (dla ich bezpośredniej korzyści), dokonuje Pani we własnym imieniu i na własny rachunek nabycia towarów i usług od innych podmiotów gospodarczych. Dla tak zorganizowanych grup turystycznych (wycieczek), świadczy Pani także usługi pilockie i przewodnickie, określone symbolem PKWiU 63.30.13 – „Usługi świadczone przez pilotów i przewodników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwota przychodu 51.264,00 zł w 2008 r. oznacza dla Pani konieczność rejestracji jako podatnika VAT i czy dla ustalenia limitu zwolnienia kwotę tą należy pomniejszyć o zawarty w niej VAT...


Pani zdaniem, wyrażonym w dniu 16 grudnia 2009 r., zwolnienie od podatku od towarów i usług polega na tym, że w zakresie przychodów kwota VAT powiększa przychód ze sprzedaży, a w zakresie kosztów kwota VAT z faktur zakupu stanowi koszt podatkowy.

Według Pani, ustawa o podatku od towarów i usług (na potrzeby tej ustawy) „ustala pojęcie przychodu w art. 29 ust. 1”, natomiast w art. 113 ust. 1 (zdanie drugie) wskazuje się, że „limit 50.000 zł ustala się nie tylko na podstawie przychodów z ustawy o podatku dochodowym, ale wartość przychodu pomniejsza się o podatek VAT i inne przychody wymienione w dalszych przepisach art. 113 ustawy o VAT”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei przez marżę, o której mowa w ust. 1 – stosownie do treści art. 119 ust. 2 ustawy – rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.


Przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:


  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.).


Stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, iż od 2004 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą jako przewodnik, organizator i pilot wycieczek na potrzeby uczestników turnusów wczasowych i sanatoryjnych (PKWiU 63.30.11 – „Usługi organizacji imprez turystycznych”). Przy organizacji tych wycieczek, na rzecz nabywców usługi (dla ich bezpośredniej korzyści), dokonuje Pani we własnym imieniu i na własny rachunek nabycia towarów i usług od innych podmiotów gospodarczych. Dla tak zorganizowanych grup turystycznych (wycieczek), świadczy Pani także usługi pilockie i przewodnickie, określone symbolem PKWiU 63.30.13 – „Usługi świadczone przez pilotów i przewodników.

W 2008 r. osiągnęła Pani przychód ze sprzedaży usług turystycznych w kwocie 51.264,00 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że świadcząc opisane we wniosku usługi, przy organizacji których dokonywała Pani we własnym imieniu i na własny rachunek nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (nabywcy usług), zastosowanie znajdą przepisy art. 119 ust. 1 i ust. 2 ustawy, co oznacza że kwotę marży, która stanowi w tym przypadku podstawę opodatkowania (jako sprzedaż usług w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy), należy ustalić w sposób wskazany w ww. przepisie. Natomiast w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług, wykonywanych jako pilot i przewodnik wycieczek (PKWiU 63.30.13), zastosowanie znajdą ogólne zasady, dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania, tj. w oparciu o przepis art. 29 ust. 1 ustawy. Konsekwentnie zatem w ww. zakresie (organizacja wycieczek oraz czynności wykonywane jako pilot i przewodnik wycieczek) mogła Pani korzystać w 2008 r. ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, o ile kwota ustalonej we wskazany powyżej sposób marży oraz uzyskana z tytułu sprzedaży usług w związku z wykonywaniem czynności przewodnika i pilota wycieczek, bądź sprzedaży opodatkowanej z tytułu innych czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem nie przekroczyła łącznie w tym okresie (2008 r.) kwoty 50.000 zł. W tym przypadku, skoro korzystała Pani ze zwolnienia od podatku, brak jest w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prawnych przesłanek dla pomniejszenia ww. kwoty o podatek VAT.

W związku z powyższym nie miała Pani obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT, przy założeniu, że zostały spełnione warunki, o których mowa powyżej.

Końcowo, należy nadmienić, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. uległ zmianie limit uprawniający do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. I tak, dla 2010 r., wynosi on 100.000 zł.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj