Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-868/09/PH
z 26 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-868/09/PH
Data
2010.01.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
aktualizacja
aktualizacja danych
deklaracje
obrót
przekroczenie
wartość sprzedaży
warunki zwolnienia
zwolnienia podmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Co należy zrobić, żeby jak najwcześniej uzyskać zwolnienie od podatku VAT i jaka jest procedura formalnego uzyskania tego zwolnienia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009r. (data wpływu 23 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwolnienia od podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwolnienia od podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2009r. znak: IBPP2/443-868/09/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest 70-cio letnim emerytem nieprowadzącym działalności gospodarczej i niewykonującym żadnych usług na rzecz ludności. Z udzielenia licencji do korzystania ze swoich praw autorskich Wnioskodawca uzyskał w roku 2008 kwotę przekraczającą 50.000,00 zł. W związku z czym od dnia 1 sierpnia 2008r. Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT. Obecnie Wnioskodawca wie, że już nigdy w życiu nie będzie miał możliwości uzyskania z licencji kwoty przekraczającej 50.000,00 zł. Wnioskodawca jest jednak podatnikiem VAT i wg art. 113 ust. 1 pkt 11 ustawy musi nim pozostać min. 3 lata. Ponieważ Wnioskodawca ma 70 lat, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma wydatków związanych z uzyskiwaniem przychodów z licencji oraz nigdy nie uzyska kwoty rocznych przychodów z licencji wyższej od 50.000,00 zł – chce jak najwcześniej być zwolniony od podatku VAT.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010r., Wnioskodawca wskazał, iż uzyskana przez niego w roku 2008 i w roku 2009 kwota sprzedaży z tytułu udzielenia licencji do korzystania z praw autorskich nie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a także, iż Wnioskodawca dotychczas nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT opisanego w interpretacji z dnia 5 czerwca 2009r, znak: IBPP3/443-244/09/AB. Wartość sprzedaży ogółem, którą Wnioskodawca uzyskał w roku 2009 wynosi 25.925,90 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co należy zrobić, żeby jak najwcześniej uzyskać zwolnienie od podatku VAT i jaka jest procedura formalnego uzyskania tego zwolnienia...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010r., powinna istnieć możliwość zwolnienia podatnika od podatku VAT – przed upływem 3 - letniego okresu – jeśli podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie ma wydatków związanych z uzyskaniem przychodów oraz wie, że nigdy nie uzyska rocznego przychodu przekraczającego kwotę 50.000,00 zł. Procedura formalnego uzyskania zwolnienia od VAT j.w. obecnie nie istnieje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. organ pragnie zauważyć, iż przywołany przez Wnioskodawcę art. 113 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej również dalej ustawą o VAT, został zmieniony - z dniem 1 stycznia 2009r. - przez art. 1 pkt 59 lit. c ustawy z dnia 7 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 209 poz. 1320) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast zgodnie z ust. 11 tego samego artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w roz
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle ust. 10 ww. artykułu, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Zaś w myśl ust. 12 tego samego artykułu, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

W przypadku opisanym we wniosku, aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego należy dokonać na formularzu VAT–R (Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług - wzór wprowadzony rozporządzeniem z dnia 26 listopada 2009r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 201, poz. 1543) i dokonać wyboru zwolnienia w części C1 poz. 30 formularza „podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy”.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tj. kwoty 50.000 zł dla roku 2009,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Po spełnieniu powyższych warunków należy złożyć aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego na wskazanym powyżej formularzu VAT–R do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Z udzielenia licencji do korzystania ze swoich praw autorskich Wnioskodawca uzyskał w roku 2008 kwotę przekraczającą 50.000,00 zł, w związku z czym od dnia 1 sierpnia 2008r. Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT. Obecnie Wnioskodawca wie, że już nigdy w życiu nie będzie miał możliwości uzyskania z licencji kwoty przekraczającej 50.000,00 zł. Uzyskana przez Wnioskodawcę w roku 2008 i w roku 2009 kwota sprzedaży z tytułu udzielenia licencji do korzystania z praw autorskich nie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży ogółem, którą Wnioskodawca uzyskał w roku 2009 wynosi 25.925,90 zł.

Jak wskazano powyżej, brzmienie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT zostało zmienione na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Do dnia 31 grudnia 2008r. brzmienie tego artykułu było następujące: „Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.” Jednakże z dniem 1 stycznia 2008r. okres 3-letniej karencji do ponownego wyboru zwolnienia został skrócony do roku. Ten roczny okres jest liczony obecnie od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Wobec braku przepisów przejściowych i zasady stosowania nowego prawa, przyjąć należy, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2009r., będzie mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia. Nie będzie musiał czekać 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia, bądź zrezygnował ze zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia podmiotowego w dniu 1 sierpnia 2008r., to rok liczony od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia, upłynął z końcem roku 2009. W 2009r. Wnioskodawca uzyskał 25.925,90 zł ze sprzedaży ogółem, a zatem nie przekroczył kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Z wniosku wynika również, iż Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż istnieje możliwość zwolnienia podatnika od podatku VAT – przed upływem 3 - letniego okresu, należy uznać za prawidłowe. Jednakże trzeba podkreślić, iż prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innych podstaw niż przywołanych we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj