Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-213/10-4/EK
z 25 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-213/10-4/EK
Data
2010.03.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
administrowanie
administrowanie wierzytelnościami
fundusz
fundusz inwestycyjny
fundusz sekurytyzacyjny
zarządzanie
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Świadczone prze Bank usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego podlegają zwolnieniu od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 12 ustawy.



Wniosek ORD-IN 458 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 03 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank jest bankiem z siedzibą w Polsce, wykonującym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności bankowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr 72, poz. 665, z zm.).

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Bankowi przysługują różnego rodzaju wierzytelności wobec klientów Banku, w tym wierzytelności z tytułu udzielonych kredytów i pożyczek oraz z innych tytułów. W celu upłynnienia posiadanych aktywów i pozyskania środków pieniężnych na finansowanie działalności, Bank rozważa sprzedaż do funduszu sekurytyzacyjnego określonych wierzytelności. Sprzedaż na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego dotyczyłaby wyodrębnionego pakietu wierzytelności Banku.

Po sprzedaży wierzytelności do funduszu sekurytyzacyjnego, na podstawie umowy zawartej z tym funduszem, Bank może świadczyć na rzecz funduszu usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi na rzecz funduszu. W ramach zarządzania wierzytelnościami nabytymi przez fundusz sekurytyzacyjny Bank może wykonywać na rzecz funduszu, czynności takie jak, w szczególności:

  • przyjmowanie na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego wpłat od dłużników nabytych przez fundusz wierzytelności i ich przekazywanie na rachunek funduszu,
  • naliczanie odsetek, kar i innych świadczeń należnych funduszowi w przypadku niedokonania przez dłużnika płatności w ustalonym terminie,
  • prowadzenie i dokonywanie na bieżąco odpowiednich zmian w dokumentacji związanej z nabytymi przez fundusz sekurytyzacyjny wierzytelnościami, w tym administrowanie danymi klientów i ich aktualizacja,
  • monitorowanie kondycji finansowej dłużników nabytych przez fundusz sekurytyzacyjny wierzytelności,
  • prowadzenie monitoringu spłat wierzytelności nabytych przez fundusz sekurytyzacyjny i podejmowanie odpowiednich czynności mających doprowadzić do spłaty tych wierzytelności,
  • prowadzenie korespondencji z dłużnikami mającej na celu wyjaśnienie braku spłaty wierzytelności w terminie, poprzez kontakt z dłużnikami oraz sporządzanie i wysyłanie dłużnikom monitów oraz wezwań do zapłaty,
  • negocjowanie i ustalanie z dłużnikami warunków spłaty ich wierzytelności wobec funduszu sekurytyzacyjnego w przypadku niewywiązywania się przez dłużników z ich obowiązków w ustalonych terminach,
  • podejmowanie innych, przewidzianych prawem czynności mających na celu odzyskanie wierzytelności funduszu sekurytyzacyjnego, w tym występowanie na podstawie uzyskanego pełnomocnictwa, w imieniu funduszu sekurytyzacyjnego na drogę sądową oraz kierowanie należnych funduszowi wierzytelności na drogę egzekucji komorniczej,
  • sporządzanie i przedstawianie funduszowi sekurytyzacyjnemu w ustalonych terminach sprawozdań z czynności wykonywanych przez Bank w ramach zarządzania wierzytelnościami funduszu.

Podstawowym celem świadczonych przez Bank usług zarządzania nabytymi przez fundusz sekurytyzacyjny wierzytelnościami byłoby efektywne zarządzanie wartością i jakością nabytego przez fundusz portfela wierzytelności, w tym poprzez zapewnianie bieżącego regulowania zobowiązań przez dłużników oraz podejmowanie niezbędnych działań zmierzających do uzyskania przez fundusz spłaty całości nabytych wierzytelności.

W uzupełnieniu wniosku Bank wskazał iż, w opinii Banku przedmiotowe usługi świadczone przez Bank na rzecz funduszu sekuratyzacyjnego powinny zostać sklasyfikowane według PKWiU jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi te mieszczą się w grupowaniu 67.12.10-00.90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Bank usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT...

Zdaniem Banku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.); dalej jako: „ustawa o VAT”, świadczone przez Bank na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi przez Bank na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Przepis ten zwalnia z podatku VAT usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych lub ich częścią Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 8 ustawy o VAT przez zarządzanie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12, rozumie się: (i) zarządzanie aktywami, (ii) dystrybucję tytułów uczestnictwa, (iii) tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, (iv) prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów oraz (v) przechowywanie aktywów.

Definicję funduszu inwestycyjnego zawiera art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.). Jak stanowi ten przepis, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie natomiast z art. 183 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych fundusz sekurytyzacyjny jest szczególnym typem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, dokonującym emisji certyfikatów inwestycyjnych w celu zgromadzenia środków na nabycie wierzytelności, w tym wierzytelności finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub praw do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.

Fundusz sekurytyzacyjny jest więc tworzony w celu inwestowania w aktywa w postaci wierzytelności. Podstawowym aktywem w portfelu inwestycyjnym funduszu sekurytyzacyjnego są nabyte przez ten fundusz wierzytelności.

Zarządzanie przez Bank wierzytelnościami nabytymi przez fundusz sekurytyzacyjny będzie zatem stanowiło, zwolnioną z podatku VAT, usługę zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego, o której mowa w art. 43 ust. I pkt 12 lit. b) ustawy o VAT.

Zakres czynności jakie są wykonywane w ramach zarządzania aktywami wchodzącym w skład portfela inwestycyjnego, jest zdeterminowany charakterem tych aktywów i różni się w zależności od poszczególnych aktywów.

Wierzytelności są specyficznym aktywem, którego wartość jest w zasadniczym stopniu uzależniona od terminowości spłat tych wierzytelności przez dłużników oraz sytuacji finansowej dłużnika. Zarządzanie wierzytelnościami polega w szczególności na bieżącej obsłudze wpłat, ich monitorowaniu, naliczaniu opłat za nieterminowe realizowanie zobowiązań oraz podejmowaniu wszelkich niezbędnych czynności w celu zachowania wartości portfela wierzytelności, w tym także na podejmowaniu czynności mających na celu zapewnienie terminowego realizowania zobowiązań przez dłużników oraz wyegzekwowanie zaległych należności.

Wszystkie te czynności wchodzące w zakres zarządzania wierzytelnościami Bank będzie wykonywał na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego na podstawie umowy zawartej z tym funduszem. W związku z tym, należy uznać, że Bank będzie świadczył na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią w postaci nabytych przez fundusz wierzytelności. Świadczone przez Bank usługi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. b) ustawy o VAT, będą więc podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Należy podkreślić, że stanowisko, zgodnie z którym zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami podlega zwolnieniu z podatku VAT wyrażają także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów podatkowych. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-952/09-4/JB), w interpretacji z 27 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-953/09-4/MP) oraz w interpretacji z 17 kwietnia 2008 r. (sygn. IPPP1-443-261/08-2/IZ). Analogiczne stanowisko zajmuje także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2008 r. (sygn. ILPP1/443-1107/08-3/BP) oraz w interpretacji z 15 stycznia 2008 r. (sygn. ILPP1/443-314/07-2/BD).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym, mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust.4 są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT– wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Regulacja art. 43 ust.1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20, -00.30),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów i factoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych -w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych , o których mowa w lit. a), lub ich częścią, ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,
  3. otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,
  4. pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,
  5. obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Fundusze inwestycyjne są osobami prawnymi, których działalność regulowana jest ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146 poz. 1546 ze zm.). Zgodnie z art. 3 tejże ustawy, wyłącznym przedmiotem działalności funduszy jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w określonych przypadkach również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. W myśl art. 183 ust. 1 ww. ustawy fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz sekurytyzacyjny dokonujący emisji certyfikatów inwestycyjnych w celu zgromadzenia środków na nabycie wierzytelności, w tym wierzytelności finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów lub praw do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Bankowi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przysługują różnego rodzaju wierzytelności wobec klientów Banku. W celu upłynnienia posiadanych aktywów i pozyskania środków pieniężnych na finansowanie działalności, Bank rozważa sprzedaż do funduszu sekurytyzacyjnego określonych wierzytelności. Sprzedaż na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego dotyczyłby wyodrębnionego pakietu wierzytelności Banku.

Po sprzedaży wierzytelności do funduszu sekurytyzacyjnego, na podstawie umowy zawartej z tym funduszem, Bank może świadczyć na rzecz funduszu usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi na rzecz funduszu. Podstawowym celem świadczonych przez Bank usług zarządzania nabytymi przez fundusz sekurytyzacyjny wierzytelnościami byłoby efektywne zarządzanie wartością i jakością nabytego przez fundusz portfela wierzytelności, w tym poprzez zapewnianie bieżącego regulowania zobowiązań przez dłużników oraz podejmowanie niezbędnych działań zmierzających do uzyskania przez fundusz spłaty całości nabytych wierzytelności.

Bank przedmiotowe usługi klasyfikuje według PKWiU jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane w grupowaniu 67.12.10-00.90.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że świadczone prze Bank usługi zarządzania wierzytelnościami zbytymi na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego podlegają zwolnieniu od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 12 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj