Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-147/10-2/MK1
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-147/10-2/MK1
Data
2010.04.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
baza danych
prowadzenie działalności
regulamin
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
- sposób opodatkowania nagród otrzymanych w zamian za wypełnienie kwestionariuszy/ankiet

- możliwość stosowania zwolnienia podatkowego



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2010 r. (data wpływu 09.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • sposobu opodatkowania nagród otrzymanych w zamian za wypełnienie kwestionariuszy/ankiet – jest prawidłowe,
  • możliwości stosowania zwolnienia podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród otrzymanych w zamian za wypełnienie kwestionariuszy/ankiet.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. zbiera dane osobowe w formie kwestionariuszy/ankiet papierowych, telefonicznych i przesyłanych za pośrednictwem internetu. Wypełnienie kwestionariusza jest dobrowolne i nieodpłatne. Zebrane dane są przez Spółkę wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności: są wynajmowane do jednokrotnego lub wielokrotnego wykorzystania, są bazą do wykonywania różnego rodzaju analiz i segmentacji oraz wzbogacania baz danych klientów Spółki.

Obroty Spółki są ściśle związane z wielkością bazy danych. Stąd też Spółka zachęca respondentów do wypełniania kwestionariuszy poprzez system nagród. Respondenci, którzy wypełnili kwestionariusz, udzielili zgody na przetwarzanie ich danych osobowych i przesłali go na wskazany adres, biorą udział w losowaniu nagród pieniężnych oraz rzeczowych o różnej wartości: nagroda pienieżna 10.000 zł, nagroda rzeczowa o wartości 4.000 zł, nagrody pieniężne i rzeczowe o wartości 100 zł. Szczegółowe warunki przyznawania nagród każdorazowo określa regulamin. Z losowania nagród wyłączeni są pracownicy i osoby współpracujące oraz ich rodziny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy można odliczyć VAT od zakupu nagród rzeczowych przeznaczonych dla respondentów...
  2. Czy przekazanie nagrody rzeczowej respondentowi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  3. Czy losowanie nagród w opisanym przypadku posiada znamiona gry losowej, w szczególności loterii promocyjnej, określone w art. 2 ust. 1 ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych...
  4. Czy przyznane nagrody podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10% wartości nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  5. Czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług rozpatrzony został odrębnymi interpretacjami indywidualnymi z dnia 11.03.2010 r.,z dnia 26.03.2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 4

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowane są dochody z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. W opinii Spółki organizowane przez Spółkę losowanie nagród nie jest:

  1. konkursem, gdyż nie posiada elementów rywalizacji - jedynym warunkiem wzięcia udziału w losowaniu nagród jest wypełnienie kwestionariusza/ankiety, udzielenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie go na wyznaczony adres;
  2. grą - działalność polegająca na przeprowadzeniu ankiety, w której uczestnicy mogą zostać nagrodzeni, nie wypełnia ustawowych znamion gry losowej.
  3. sprzedażą premiową gdyż wzięcie udziału w losowaniu nie jest związane ze sprzedażą produktów/usług Spółki.

Wobec powyższego w opinii Spółki nagrody przyznawane w losowaniu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdof, a podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ad.5

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a zwolnieniu z opodatkowania podlega wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł. Zbieranie danych za pośrednictwem kwestionariuszy/ankiet służy powiększaniu bazy danych, a co za tym idzie - zwiększeniu obrotów Spółki. Pozytywny wizerunek Spółki jako podmiotu rzetelnego, postępującego zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i nagradzającego czas poświęcony na wypełnienie ankiety służy więc łatwiejszemu pozyskiwaniu nowych danych osobowych, należy więc przyjąć, że działania związane z losowaniem nagród służą promocji spółki, a co za tym idzie - możliwe jest zastosowanie ww. zwolnienia z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dot. sposobu opodatkowania nagród otrzymanych w zamian za wypełnienie kwestionariuszy/ankiet; za nieprawidłowe w części dot. możliwości stosowania zwolnienia podatkowego.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zbiera dane osobowe w formie kwestionariuszy/ankiet papierowych, telefonicznych i przesyłanych za pośrednictwem internetu. Wypełnienie kwestionariusza jest dobrowolne i nieodpłatne. Zebrane dane są przez Spółkę wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności: są wynajmowane do jednokrotnego lub wielokrotnego wykorzystania, są bazą do wykonywania różnego rodzaju analiz i segmentacji oraz wzbogacania baz danych klientów Spółki.

Obroty Spółki są ściśle związane z wielkością bazy danych. Stąd też Spółka zachęca respondentów do wypełniania kwestionariuszy poprzez system nagród. Respondenci, którzy wypełnili kwestionariusz, udzielili zgody na przetwarzanie ich danych osobowych i przesłali go na wskazany adres, biorą udział w losowaniu nagród pieniężnych oraz rzeczowych o różnej wartości. Szczegółowe warunki przyznawania nagród każdorazowo określa regulamin. Z losowania nagród wyłączeni są pracownicy i osoby współpracujące oraz ich rodziny.

Brak jest w przedmiotowym przypadku elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie otrzymane świadczenie nie stanowi nagrody w konkursie.

Nagrody przyznawane osobom, które wypełniły kwestionariusz nie odpowiadają również kryteriom sprzedaży premiowej.

Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów (atrakcyjne opakowanie, koszty związane z dostawą zakupionego towaru do domu odbiorcy itp.)

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „sprzedaż premiowa”. Jednakże w ujęciu cywilistycznym pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną.

Dane świadczenie można uznać za sprzedaż premiową po spełnieniu następujących kryteriów:

  • wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
  • nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.

W przedmiotowym przypadku otrzymanie nagrody nie wiąże się ściśle z zakupem usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Jak wynika z powyższego, w przedmiotowej sprawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie znajduje zastosowania.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne”(Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem „obdarowanego” na rzecz „darczyńcy”. Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie przekazywanych uczestnikom programów nagród, którzy otrzymują je w zamian za wypełnienie kwestionariuszy/ ankiet. Co za tym idzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowym przypadku.

W związku z powyższym nagrody otrzymane w związku z wypełnieniem kwestionariuszy/ankiet (bez względu na to, czy wartość przekracza kwotę 100 zł, czy też nie), stanowią przychód z innych źródeł zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż nagrody otrzymywane w zamian za wypełnienie kwestionariuszy stanowią przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, oraz zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy nie mają w przedmiotowej sytuacji zastosowania.

Końcowo wskazać należy, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje się na przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazując nieprawidłowo nazwę tej ustawy, co nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj