Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-35/10-6/JB
z 16 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-35/10-6/JB
Data
2010.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dotacja
odliczenie podatku
podatek naliczony
szkolenie
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie dotacji na realizację szkoleń dla pracowników oraz prawo do odliczenia podatku w związku z ponoszonymi wydatkami, finansowanymi z dotacji



Wniosek ORD-IN 533 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług sfinansowanych z dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 25 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej „Podatnik” lub „Spółka”) jest osobą prawną, będącą podatnikiem czynnym VAT. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci hipermarketów i supermarketów na terenie całego kraju. Podatnik otrzymał dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu przeprowadzanego w ramach projektu operacyjnego Kapitał ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem dofinansowanego projektu jest wzrost konkurencyjności Podatnika poprzez m.in. podniesienie kompetencji obecnych i przyszłych pracowników poprzez szkolenia w różnych zakresach kompetencji. Dotację stanowi wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Podatnika, w trakcie realizacji szkoleń, Spółka ma bowiem przyznany zwrot 100% kosztów kwalifikowanych, związanych z nabyciem towarów i usług w celu realizacji szkoleń. Zwrot dotyczy głównie wydatków na szkolenia i doradztwo, w tym na zakup:

  1. materiałów pomocniczych
  2. usług przeprowadzenia szkoleń
  3. usług wynajmu sal
  4. usług gastronomicznych i hotelowych
  5. usług doradczych dotyczących szkoleń.

Środki przyznane w ramach dotacji są wypłacane Podatnikowi w kolejnych transzach, przy czym warunkiem wypłacenia każdej kolejnej transzy jest uprzednie wydatkowanie i rozliczenie min. 70% dotychczas otrzymanej kwoty wsparcia. W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r. Spółka wskazała, iż poza czynnościami opodatkowanymi, do których w pierwszej kolejności można zaliczyć sprzedaż artykułów spożywczych, przemysłowych, drogeryjnych, tekstylnych, prasy i książek, wyposażenia domu, ogrodu, akcesoriów samochodowych sprzedawanych ze stawkami podatku VAT w wysokości 0%, 3%, 7% i 22% w sklepach należących do sieci Spółki, świadczy również czynności nieopodatkowane podatkiem VAT. Do tego typu czynności należy, zdaniem Spółki, zaliczyć:

  • przekazywanie nieodpłatnie klientom znajdującym się na terenie sklepów próbek, drukowanych materiałów reklamowych, materiałów informacyjnych oraz drobnych upominków tj. prezentów o małej wartości;
  • przekazywanie dodatkowego egzemplarza tego samego towaru (sprzedaż typu „+1 gratis”) lub też dodanie towaru innego rodzaju/gatunku (sprzedaż typu „przy zakupie …… dostajesz ….. gratis”);
  • przekazywanie nieodpłatnie klientom znajdującym się na terenie sklepów oraz towarów niebędących próbkami (np. w mniejszym niż zwykle opakowaniach, małych kanapek mających zachęcić do nabycia produktów spożywczych etc.);
  • przekazywanie prezentów w ramach prowadzonych tzw. programów lojalnościowych, których istotą jest gromadzenie przez klientów, którzy dokonali stosownego akcesu do programu, punktów (względnie naklejek lub kuponów w zależności od regulaminu programu), których liczba uzależniona jest od wartości dokonanych zakupów w sklepach Spółki. Po zgromadzeniu określonej w regulaminie programu lojalnościowego liczby punktów, kupujący uprawniony jest do otrzymania wybranej przez siebie nagrody – określonego towaru, z puli nagród wskazanej uprzednio przez Spółkę, bez dodatkowej odpłatności.

Powyższe czynności dokonywane są z udziałem pracowników Spółki. Pracownicy uczestniczą chociażby w organizowaniu powyższych czynności oraz są obecni przy obsłudze klientów, specjalne zespoły dedykowane są do obsługi programów lojalnościowych i promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacja, którą Podatnik otrzymał w ramach programu operacyjnego Kapitał ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT...
  2. Czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych ze szkoleniami finansowanymi dotacją...

Ad. 1)

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 uVAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 uVAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 uVAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowanie stwierdzić należy, iż dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana podatkiem VAT istotne są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. W tej sytuacji otrzymanie dotacji na pokrycie kosztów zakupu usług i materiałów na organizowane szkolenia nie stanowi zdarzenia opodatkowanego. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny sprzedaży towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu wyłącznie jako składnik ceny za czynności, z którą otrzymane dotacje są bezpośrednio związane.

Projekt realizowany przez Podatnika polegać będzie na przeprowadzeniu szkoleń dla własnych pracowników w celu podniesienia ich kwalifikacji oraz poprawy konkurencyjności Spółki. W konsekwencji środki otrzymane w ramach dotacji będą miały wyłącznie pośredni wpływ na działalność opodatkowaną podatnika i nie będzie możliwe wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymaniem dotacji, a ceną towarów sprzedawanych bądź usług świadczonych przez Podatnika. Zatem dotacja jako niezwiązana bezpośrednio z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 uVAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uVAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 uVAT. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 uVAT ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Wydatki poniesione przez Podatnika w trakcie szkoleń przeprowadzanych w ramach projektu są zaś bezpośrednio związane z otrzymanym dofinansowaniem. Co więcej, Podatnik nie zdecydowałby się na poniesienie opisanych powyżej wydatków gdyby nie otrzymał dotacji. Otrzymane przez Podatnika dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu. W konsekwencji Podatnik nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanym środkami z dotacji. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją szkoleń objętych dofinansowaniem.

Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 27 kwietnia 2009 r. (sygn. IPPP3/443-78/09-4/MPe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania otrzymanej dotacji uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług sfinansowanych z dotacji uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie zaś do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Dla określenia, czy dane dotacje są czy też nie są opodatkowane, istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczy.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie otrzymanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci hipermarketów i supermarketów na terenie całego kraju. Podatnik otrzymał dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu przeprowadzanego w ramach projektu operacyjnego Kapitał ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, którego celem jest wzrost konkurencyjności Podatnika poprzez m.in. podniesienie kompetencji obecnych i przyszłych pracowników poprzez szkolenia w różnych zakresach kompetencji. Dotację stanowi wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Podatnika, i dotyczy głównie wydatków na szkolenia i doradztwo, w tym na zakup: materiałów pomocniczych, usług przeprowadzenia szkoleń, usług wynajmu sal, usług gastronomicznych i hotelowych, usług doradczych dotyczących szkoleń.

Odnosząc wskazane wyżej przepisy prawa do przedstawionych we wniosku okoliczności należy stwierdzić, że dotacja ogólna uzyskana przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymana przez Spółkę dotacja nie ma charakteru dopłaty do ceny, lecz ma na celu pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez Spółkę towarów i świadczonych usług, w związku z tym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl unormowań zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni lub pośredni z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nadmienić należy, że w przypadku, gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz czynności zwolnione od tego podatku i nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami wyłącznie opodatkowanymi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, jednakże zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i art. 91 ustawy o VAT. Warto też zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu szkoleniowego, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Podkreślenia również wymaga fakt, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (zgodnie z cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony

Zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Biorąc zatem pod uwagę opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym realizowanym w ramach projektu operacyjnego Kapitał ludzki, będą w sposób pośredni służyły działalności gospodarczej prowadzonej przez Podatnika, bowiem wydatki ponoszone na zakup towarów i usług w celu wzrostu konkurencyjności Podatnika poprzez m.in. podniesienie kompetencji obecnych i przyszłych pracowników poprzez szkolenia w różnych zakresach kompetencji, niewątpliwie korzystnie wpływają na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że Spółka, przy uczestnictwie swoich pracowników, wykonuje czynności nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz klientów, traktowane przez Spółkę jako nieopodatkowane VAT. Wskazać należy, iż przekazywanie towarów należących do Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co do zasady, jest objęte zakresem opodatkowania podatkiem VAT, dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jednakże szczególne przepisy ustawy o VAT, po spełnieniu określonych warunków, pozwalają traktować te czynności jako nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podkreślenia wymaga również fakt, iż podatek naliczony związany z nabyciem lub wytworzeniem towarów i usług, będących następnie przedmiotem nieodpłatnego przekazania, podlega odliczeniu na ogólnych zasadach regulujących te kwestie w ustawie. Z uzupełnienia wniosku nie wynika, aby Spółka realizowała czynności, które wykraczają poza przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wydatków, o których mowa we wniosku, gdy dokonywane zakupy będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, za wyjątkiem towarów i usług wymienionych w art. 88 ustawy o VAT. Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy, z uwagi na treść art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem usług gastronomicznych i hotelowych ponoszonych w ramach realizowanego projektu.

W odniesieniu natomiast do pozostałych wydatków (wymienionych w opisie stanu faktycznego) ponoszonych w ramach przedmiotowego projektu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy, a zatem w takim zakresie w jakim służą do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Wskazać końcowo należy, iż Interpretacja Indywidualna sygn. IPPP3/443-78/09-4/MPe, do której odwołuje się Spółka uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, wydana została w innym stanie faktycznym niż analizowany w niniejszej sprawie. W stanie faktycznym analizowanym ww. Interpretacji, Wnioskodawca, będący podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego (Dz. U. Nr 233 poz. 1569), wykonywał szkolenia w zakresie rynku pracy wobec pracowników stoczni. W powyższej zatem sprawie, Wnioskodawca nie występował jako pracodawca realizujący szkolenia na rzecz swoich pracowników, co z kolei jest elementem stanu faktycznego rozpatrywanego w sprawie Spółki. W związku z powyższymi rozbieżnościami, wskazana Interpretacja nie mogła stanowić wytycznych do rozpatrzenia sprawy Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj